Vraag over scharnier poppenhuis

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden., ik heb een vraag over het poppenhuis die ik voor mijn dochter aan het maken ben.


Ik heb hem groter gemaakt dan gebruikelijk is, ik dacht dan heeft ze wat ruimte :)
Hij is 1,50 hoog en 50 breed, 40 diep.

Ik zit al een poosje te dubben wat voor scharnieren ik het beste kan gebruiken voor de deur.
Het hout wat ik gebruikt heb is 9mm populierenplex.

Hij moet wel wat kunnen dragen, want er komen in totaal rond de 4500 zelfgemaakte steentjes op, (ik weet, ik heb het onderschat).

Ik vrees dat een pianoscharniertje de klus niet gaat klaren, dus als jullie een goed idee hebben, schroom dan niet en laat het me aub weten.

Alvast bedankt vrienden.

Gr Danny1984
 

Bijlagen

  • 20191020_111436.jpg
    20191020_111436.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 202

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Hallo Danny,

Ziet er heel netjes uit, dus dat zal best mooi worden.

Voor het poppenhuis (een aangepaste Exmouth-versie, waardoor meer problemen!!) dat ik zelf aan het bouwen ben heb ik gehoekte scharnieren gebruikt.
Ik heb ze besteld bij Anita's poppenhuis, maar er zijn meerdere poppenhuis-websites. Er zijn 2 versies:Wonham hw30 en sa diy450.
Sa diy450 is iets dunner dan de wonham hw30. Bovendien zit daarvan het T-stuk gedeelte van het scharnier verkeerd om, waardoor de deur niet vlak tegen het hout komt te zitten maar een stuk er vanaf waardoor je een kier krijgt ter dikte van de scharnierpen. Oplossing het t-stuk gedeelte er andersom in zetten.
De wonham hw30 is goudkleurig,sluit goed aan en ziet er beter uit, is echter wel duurder.
Pianoscharnier op de kopse kant van 9 mm populierenmultiplex is inderdaad niet stevig.
De gehoekte scharnieren kun je aan de binnenkant vastschroeven dus dwars op het hout,dat is steviger.
In jouw geval misschien 4 scharnieren per deur ipv 2.
Vergeet niet er eventueel extra 9 mm schroefjes vega22505 bij te bestellen. Uit ervaring weet ik dat ze nauwelijks tot helemaal niet in winkels of webwinkels verkrijgbaar zijn.
Dit voor het geval je er een paar,van de bij de scharnieren geleverde schroefjes, beschadigt bij het monteren.
Ik hoop dat je wat aan het advies hebt maar misschien zijn er nog meer oplossingen.


Ik bouw ook nog een basement-gedeelte onder het poppenhuis: de steentjes hiervoor heb ik gemaakt van roodbruin schuurpapier die ik op een grijze ondergrond (kleur van de voegen) plak en later mat aflak.

DSC00368.jpg

met vr gr en veel success (en geduld) bij het bouwen.

quatorze

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.