Schets pergola

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
We willen naast ons nieuwe huis nog een pergola maken met een draaihek. Ik heb een ruwe schets gemaakt. (helaas nog niet handig genoeg met Fusion360 of iets dergelijks)
Het draaihek staat er nog niet op maar dat komt tussen het huis en de eerste paal.

Voor mijn eerste hobby hout project is het idee nu om douglas hout te gebruiken met palen van 12x12x300cm.

Het idee om aan de bovenkant 2 latten te gebruiken komt van internet: [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://gadero.nl/pergola-maken-met-stoere-eikenhouten-palen/
Een balk er boven op zou ook kunnen maar dat maakt de montage met zo'n zware balk lastiger.


Waar we nog over twijfelen:

* De 2 bovenste latten, laten we die doorlopen tot aan het huis en zo ja, hoe maken we die dan vast aan de gevel? Er zit immers de dikte van een paal (12cm) aan ruimte tussen.
Zo nee, dan laten we ze een stuk uitsteken boven het pad maar de vraag is hoeveel.

* Het draaihek staat nog niet op de tekening, maar waar zouden we dat moeten laten scharnieren? Mijn vriendin heeft het idee om een lat van 12cm tegen de gevel te monteren voor de montage van de 2 bovenste latten en het scharnierpunt van het hek maar dat lijkt me niet zo mooi. :)

* Moeten we de douglas palen in beton zetten en/of behandelen met iets tegen vocht?

Alle tips zijn welkom.

IMG_2237.jpg

[/FONT]
 

tourist

Nieuw lid
11 nov 2019
1
0
- Voor de 2 bovenste latten kan je eerst een dwarsbalk bevestigen aan de muur. Daaraan dan latten bevestigen. Of een holte kappen in je muur, de latten erin en weer dichtwerken, maar dat lijkt me meer werk.
- Jouw vriendin haar idee lijkt me goed :) Je kan ook de lat over de hoogte van het hek laten meelopen voor het estetisch wat beter te laten kloppen. Of je kan ook gewon laten scharnieren op de eerste paal vd pergola.
- Douglas palen impregneren zou voldoende moeten zijn volgens wat ik overal lees. Ik heb er echter nog geen ervaring mee.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Laat ik mijn eerste dhz project ook maar eens showen.

Vorig weekend aan de slag gegaan. Een locale dhz winkel had het douglas hout keurig op maat, geschaafd en nagenoeg gratis thuis afgeleverd. De bovenste plank is toch 4 meter dus die kreeg ik niet thuis. Bekende online firma's rekenen zomaar 90 euro voor thuisbezorgen, vandaar de vertraging. . We hebben nog geen zwarte slotbouten voor het beslag van het poortje dus dat komt nog. De klimmers staan er ook in (stonden sinds april in de pot....) dus ze kunnen groeien.

Voor de oplettende kijker, de bovenste balken vertekenen op de foto. Alles is prima waterpas.

WhatsApp Image 2019-11-17 at 11.49.17.jpg
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wat denk je ervan om een lang draadeind in de muur en eerste paal te zetten, dan kan je het geheel strak tegen de muur aandraaien en je hebt maar een gaatje in de muur.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Bedoel je tegen het huis? Daar zit nu een houten balkje van de dikte van de grote palen. Die zit tegen de muur geschroefd en daar tegen de latten. Die zie je niet op de foto
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Bedoel je tegen het huis? Daar zit nu een houten balkje van de dikte van de grote palen. Die zit tegen de muur geschroefd en daar tegen de latten. Die zie je niet op de foto

Ja, ik heb zelf ook zo'n situatie. Ik heb dus in de laatste paal (hang of sluitzijde van het hekje) een gat geboord daar een lang draadeinde doorheen met een moer erop en het andere einde in de muur of in jou geval in de klos die aan de muur zit. Dan kan je toch door middel vd moer bij de paal alles strak aandraaien tegen de muur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.