Advies cirkelzaag

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Nee natuurlijk is het geen eerlijke vergelijking. Het zijn verschillende machines met verschillende bladen. Ik reageer alleen op de post van Emilio. Op de maffel had ik trouwens ook een 12 tands blad. En op de Festool de standaard 24. Maar dat blad is dan weer groter.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Een zaagtafel is altijd de eerste keuze. Of het nu grote of kleine stukken zijn. Een invalzaag of handcirkelzaag is een 'noodoplossing' op locatie waar je geen zaagtafel naartoe kan slepen. Of als de werkstukken (daktimmerwerken bijvoorbeeld) te groot en te zwaar zijn.
Nu weet ik ook dat niet iedereen in de mogelijkheid is om een zaagtafel te plaatsen of aan te schaffen. Maar ik vind dat er toch net iets te vaak aan beginnelingen verteld wordt dat je met een invalzaag vrijwel alle zaagklussen aankan. Ook het zagen en afkorten van smalle stroken. En daar dient een invalzaag inderdaad niet voor.
Ik ben dan ook van mening dat als je de keuze moet maken tussen invalzaag en zaagtafel, je het meeste hebt aan een (kleine) zaagtafel. Grote stukken en zeker plaat laat je zagen bij de houthandel. Dat doe ik ook, hoewel ik behoorlijk voorzien ben met een Hammer C31 (maar geen invalzaag die ik ook zelden mis).
En inderdaad, een geoefende hand met een goede handzaag gaat ook snel.

Ik heb een zaagtafel nog nooit gemist. Voor het zagen van platen leg ik ze altijd neer op een plaat underlayment die ik daarvoor al jaren gebruik. Liniaal erop en de zaag instellen op net iets dieper als de plaatdikte. Werkt altijd. Als ik de cirkelzaag nodig heb is het meestal voor werk op schepen of in een oud huis. Haaks kan je daar wel vergeten. Dus laten zagen in de houthandel ook. Na de invalzaag van festool heb ik een stuk later nog een trekafkortzaag (makita geloof ik) gekocht. Dat had ik eerder moeten doen.
Kleine en smalle stukken is altijd uitkijken met de liniaal. Goed zorgen voor ondersteuning en oppassen voor wegglijden en het gaat al snel goed.

Voor invallen heb ik hem ook al regelmatig gebruik. Als je dat met beleid doet heb je ook geen last van de terugslag.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Dank allen voor de adviezen en ervaringen!

Uiteindelijk heb ik bij HBM een invalzaag gekocht van het huismerk (kreeg toevallig een cadeaubon voor m'n verjaardag) en bij ecotools zaagbladen besteld. Ik moet zeggen dat ik er (zeker voor in totaal zo'n €125) erg tevreden over ben. Het standaard zaagblad was verschrikkelijk, maar met de ecotools werkt het prima! Althans voor een simpele hobbyist als ik. Ook de korte linialen zijn voor mij in de beperkte ruimte erg handig. De zaagsnede is mooi, het zaagt soepel en is een hele verbetering t.o.v. mijn cirkelzaag.

Nadelen zijn dat de splinterstrip krom staat, dus die doet niet veel. (Wil ik nog eens vervangen). De machine maakt veel lawaai en de afzuiging is niet optimaal. Echter mag dat voor mij de pret niet drukken en ben ik er blij mee:)

Fijne jaarwisseling!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ha blommetje,

Leuk dat je nog even laat weten wat het uiteindelijk geworden is :)

Denk dat je met die HBM best uit de voeten kunt de komende jaren, voor de hobbyist is het best aardig spul voor een schappelijke prijs. Die kromme (rubber) splinterstrip zit als het goed is met tape vast. Je kun eens proberen deze los te halen en met nieuwe tape vast te zetten en vervolgens met de zaag weer een rechte lijn te krijgen (wel met te zagen materiaal eronder, anders rafelt de strip alsnog). En anders inderdaad een nieuwe strip erop. Zal de hoofdprijs niet zijn.

Veel plezier ermee en deel gerust wat van je werk hier :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.