Advies cirkelzaag

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Een zaagtafel is altijd de eerste keuze. Of het nu grote of kleine stukken zijn. Een invalzaag of handcirkelzaag is een 'noodoplossing' op locatie waar je geen zaagtafel naartoe kan slepen. Of als de werkstukken (daktimmerwerken bijvoorbeeld) te groot en te zwaar zijn.
Nu weet ik ook dat niet iedereen in de mogelijkheid is om een zaagtafel te plaatsen of aan te schaffen. Maar ik vind dat er toch net iets te vaak aan beginnelingen verteld wordt dat je met een invalzaag vrijwel alle zaagklussen aankan. Ook het zagen en afkorten van smalle stroken. En daar dient een invalzaag inderdaad niet voor.
Ik ben dan ook van mening dat als je de keuze moet maken tussen invalzaag en zaagtafel, je het meeste hebt aan een (kleine) zaagtafel. Grote stukken en zeker plaat laat je zagen bij de houthandel. Dat doe ik ook, hoewel ik behoorlijk voorzien ben met een Hammer C31 (maar geen invalzaag die ik ook zelden mis).
En inderdaad, een geoefende hand met een goede handzaag gaat ook snel.

Nogal eenzijdig geredeneerd, als je op locatie werkt of met grotere platen is een zaagtafeltje gewoon niet prettig. Ook met een zaagtafel is een invalzaag een toevoeging voor het opdelen.
De volgorde kan dus meer dan logisch zij om eerst een invalzaag te kopen en dan pas een zaagtafel, dit geldt voor mijzelf iig wel.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Bedankt voor alle adviezen. Het gaat dan inderdaad een invalzaag worden. Met name de verhoogde veiligheid en betere stofafzuiging vind ik overtuigend. Met de aanschaf zelf wacht ik nog even tot de kerstman weer geweest is. Denk dat het af een Bosch of een Makita wordt. (Heb alleen tot noch toe al mijn nieuwe elektrische gereedschap van Makita gekocht en wil eigenlijk geen volledige fanboy worden)

Als je zo'n simpele zaagtafel wilt maken, klapt de zaag dan niet weer terug naar binnen?

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor alle adviezen. Het gaat dan inderdaad een invalzaag worden. Met name de verhoogde veiligheid en betere stofafzuiging vind ik overtuigend. Met de aanschaf zelf wacht ik nog even tot de kerstman weer geweest is. Denk dat het af een Bosch of een Makita wordt. (Heb alleen tot noch toe al mijn nieuwe elektrische gereedschap van Makita gekocht en wil eigenlijk geen volledige fanboy worden)
Als je zo'n simpele zaagtafel wilt maken, klapt de zaag dan niet weer terug naar binnen?
Met vriendelijke groet,
Martijn

Ik heb voor onder mijn zaagtafel een 2e hands zgan handcirkelzaag gekocht met spouwmes (nieuw zijn die bijna niet meer te koop).
Het is ook fijn om een wat groter zaagblad te hebben i.v.m. de zaaghoogte ik vind dan 190mm wel het minimum.
Dit is heel wat makkelijker dan een invalzaag er steeds weer onder te bouwen.
En volgens mij heeft alleen een Festool een spouwmes en de andere niet en ik weet niet of dat spouwmes omgekeerd ook werkt.
Festool heeft wel een hulpstuk waarmee je de invalzaag onder een tafel kan gebruiken maar zoals je weet zijn de prijzen van Festool meestal wat aan de hoge kant.

Mvg, :).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik was even aan het kijken op de site van Festool. Ik heb toch de indruk dat de handcirkelzaag HK 55 veelzijdiger is dan een invalzaag TS 55. De HK55 heeft een geleiderail die specifiek bedoeld is om af te korten (rail FSK). Geen idee of die ook op de TS past. En de HK is ook wat goedkoper.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Die dien je uiteraard vast te zetten zodat dit niet gebeurd.

Joost was me al voor :)

Idd, wel vastzetten dan, maar bedenk dit is een oplossing voor af en toe... ga je toch veel kleine stukken e.d. doen, dan loont een kleine zaagtafel zich al en is toch nog net iets veiliger, want met de 'simpele' oplossing heb je bv geen spouwmes achter het blad, dus je moet wel extra opletten dat er niets gaat klemmen (laat bijvoorbeeld een geleiderail niet tot achter het zaag blad uitsteken, dan is de kans op klemming al minimaal). Mocht je twijfelen of iets verstandig is of veilig is: NIET DOEN. Gooi je vraag liever eerst hier op het forum, dan helpen we je weer verder :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hk is een totaal andere zaag, die is bedoeld voor ruw werk.
Zaagbeeld is ook veel minder dan de TS.

Kun je mij uitleggen waarom het zaagbeeld veel minder is?
Ik lees hier altijd dat dit aan de kwaliteit en wat voor zaagblad je gebruikt en niet aan de zaagmachine zelf.
Mvg, :).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De loop van de Festool HK machines is veel minder mooi dan van de TS-en, dit geeft een minder mooi zaagbeeld. Ik weet niet wat de mechanische oorzaak precies is, maar ik was eigenlijk met zowel de 55 als de 85 best teleurgesteld in de kwaliteit. We hebben dit met meerdere zaagbladen getest, mar dat maakte weinig uit. Bij overleg en controle door Festool gaf men aan dat het binnen de toleranties viel en dat er dus niets aan gedaan zou worden. Mijn geloof in Festool is van daaruit behoorlijk verslechterd, in vergelijking met Mafell is dit een lachtertje....
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Mafell is vooral voor bouwers (in hun oorsprongsgebied dus vooral in hout), Festool meer houtbewerkers/meubelmakers. Zit dan ook nog wel prijsverschil in.

Die HK is wat meer richting bouw, terwijl de TS meer richting meubelmaker is. Dat verklaart ook onderscheid in toleranties en zaagbeeld.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Mafell komt uit Oostenrijk. Festool is Amerikaans. Net zoals bij auto's, zijn de Europese varianten van betere kwaliteit. Hoewel Mafell op ergonomie nog wel eens een stukje tekort wil schieten, is er op de bouwkwaliteit echt niets aan te merken. Festool wil daar nog wel eens op onderdelen (lichtjes) tekort schieten. Maar het zal ook wel zo zijn dat je vaker klachten leest over Festool, omdat Festool veel meer wordt verkocht.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
+1 voor de invalzaag.
Mijn eerste nieuwe cirkelzaag was een gewone Skil, simpelweg omdat ik niet wist van invalzagen met linealen (hadden ze niet bij de bouwmarkt, niet bij de mijne in ieder geval). Later heb ik voor weinig de Hornbach invalzaag gekocht, 100 euro of zo, prima ding (ik realiseer mij dat het geen Mafell of Festool is), platen voor de schuur mee gezaagd, werkt een stuk sneller dan een gewone cirkelzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De loop van de Festool HK machines is veel minder mooi dan van de TS-en, dit geeft een minder mooi zaagbeeld. Ik weet niet wat de mechanische oorzaak precies is, maar ik was eigenlijk met zowel de 55 als de 85 best teleurgesteld in de kwaliteit. We hebben dit met meerdere zaagbladen getest, mar dat maakte weinig uit. Bij overleg en controle door Festool gaf men aan dat het binnen de toleranties viel en dat er dus niets aan gedaan zou worden. Mijn geloof in Festool is van daaruit behoorlijk verslechterd, in vergelijking met Mafell is dit een lachtertje....

Ik vind dit eigenlijk een vreemd verhaal. Niet dat ik twijfel aan je vaststellingen, zeker niet. Maar dat de kwaliteit van een zaagsnede (we hebben het niet over instellingen, haaksheid en dergelijke) beïnvloed wordt door de machine is nieuw voor me. Eigenlijk maakt dit me zeer nieuwsgierig. Wie wil er op Open Dag hout bij de fabrikanten/leveranciers informeren naar de oorzaken en verslag uitbrengen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het verbaasde mij ook, zoals vermeld. Maar de HK 85 is 2x terug geweest naar Waddinxveen zonder verbetering. De machine is prima voor ruw werk, maar ik zou er echt geen platen mee willen zagen of een verlijmd paneel oid op maat zagen.
Als ik het zaagbeeld met de TS55 en 75 vergelijk us het echt een wereld van verschil, helaas... ben op zich wel benieuwd wat men hierover te zeggen heeft, naar mijn idee is Mafell hierin wel beter.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Jaren heb ik met een gewone black en decker cirkelzaag en een kleine goedkope zaagtafel gewerkt. Sinds een paar jaar heb ik hiervoor nu de Mafell Erika 60e zaagtafel met het losse onderstel en de Mafell handcirkelzaag MS55 met geleide lineaal. Wat een enorm verschil in kwaliteit. Tja de prijs van Mafell machines is pittig maar daar koop je wel duurzame machines voor die erg lang heel mooi zaagwerk afleveren. Ook de service van Mafell, in mijn geval via Gereedschappro, is heel goed. Voor een juist beeld, ik heb ook diverse Metabo en Makita machines.

Kies een machine die je nodig hebt, zijn je "Dozen" groot dan heb je een handcirkelzaag met lineaal nodig, zijn je "Dozen" klein, dan een zaagtafel. Een bladverbreding aan de zaagtafel is dan wel erg handig zelf even maken.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Wat grappig. Ik heb net een hoop eiken geschulpt en ben van de mafell (met scherp schulpblad) overgegaan naar de Festool hk85. De laatste ging echt een heel stuk beter met een veel beter resultaat. Ik moet wel zeggen dat de maffel ouder is maar ik vind dat er best wat flex zit in die zaag. Ik voelde dat ook bij nieuwe maffel zagen op een beurs.
Een vertegenwoordiger gaf toen aan dat het normaal was een dat ik het niet moet vergelijken met een stationaire machines..... Sja, wat moet je daar nou mee. Ik weet het niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat grappig. Ik heb net een hoop eiken geschulpt en ben van de mafell (met scherp schulpblad) overgegaan naar de Festool hk85. De laatste ging echt een heel stuk beter met een veel beter resultaat. Ik moet wel zeggen dat de maffel ouder is maar ik vind dat er best wat flex zit in die zaag. Ik voelde dat ook bij nieuwe maffel zagen op een beurs.
Een vertegenwoordiger gaf toen aan dat het normaal was een dat ik het niet moet vergelijken met een stationaire machines..... Sja, wat moet je daar nou mee. Ik weet het niet.

Is dit wel een eerlijke vergelijking? De festool heeft veel meer vermogen. Een 230mm blad met (standaard 24 t). Ben zelf in het bezit van een erika 85 maar nog neit veel mee geschulpd. Wel veel eiken geschulpt met mijn Festool ts 55 met het 12t panterblad. Volgens mij zit je meeste winst in het blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.