Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 42

Onderwerp: Advies cirkelzaag

Mafell komt uit Oostenrijk. Festool is Amerikaans. Net zoals bij auto's, zijn de Europese varianten van betere kwaliteit. Hoewel Mafell op ergonomie nog wel eens een stukje tekort wil schieten, is er op de bouwkwaliteit echt niets aan te merken. Festool wil daar nog wel eens op onderdelen (lichtjes) tekort schieten. Maar het zal ook wel zo zijn dat je vaker klachten leest over Festool, omdat Festool veel meer wordt verkocht.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Mafell komt uit Oostenrijk. Festool is Amerikaans.
    Uh? Festool is een degelijk Duits familiebedrijf. Mss ben je in de war omdat de familie-holding (TTS) onlangs het Amerikaanse SawStop heeft gekocht?

Eh, ja, je hebt gelijk.

En Mafell is ook gewoon een Duits bedrijf (D-78727 Oberndorf a.N.).

+1 voor de invalzaag.
    Mijn eerste nieuwe cirkelzaag was een gewone Skil, simpelweg omdat ik niet wist van invalzagen met linealen (hadden ze niet bij de bouwmarkt, niet bij de mijne in ieder geval). Later heb ik voor weinig de Hornbach invalzaag gekocht, 100 euro of zo, prima ding (ik realiseer mij dat het geen Mafell of Festool is), platen voor de schuur mee gezaagd, werkt een stuk sneller dan een gewone cirkelzaag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    De loop van de Festool HK machines is veel minder mooi dan van de TS-en, dit geeft een minder mooi zaagbeeld. Ik weet niet wat de mechanische oorzaak precies is, maar ik was eigenlijk met zowel de 55 als de 85 best teleurgesteld in de kwaliteit. We hebben dit met meerdere zaagbladen getest, mar dat maakte weinig uit. Bij overleg en controle door Festool gaf men aan dat het binnen de toleranties viel en dat er dus niets aan gedaan zou worden. Mijn geloof in Festool is van daaruit behoorlijk verslechterd, in vergelijking met Mafell is dit een lachtertje....
    Ik vind dit eigenlijk een vreemd verhaal. Niet dat ik twijfel aan je vaststellingen, zeker niet. Maar dat de kwaliteit van een zaagsnede (we hebben het niet over instellingen, haaksheid en dergelijke) beïnvloed wordt door de machine is nieuw voor me. Eigenlijk maakt dit me zeer nieuwsgierig. Wie wil er op Open Dag hout bij de fabrikanten/leveranciers informeren naar de oorzaken en verslag uitbrengen?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Het verbaasde mij ook, zoals vermeld. Maar de HK 85 is 2x terug geweest naar Waddinxveen zonder verbetering. De machine is prima voor ruw werk, maar ik zou er echt geen platen mee willen zagen of een verlijmd paneel oid op maat zagen.
    Als ik het zaagbeeld met de TS55 en 75 vergelijk us het echt een wereld van verschil, helaas... ben op zich wel benieuwd wat men hierover te zeggen heeft, naar mijn idee is Mafell hierin wel beter.

Jaren heb ik met een gewone black en decker cirkelzaag en een kleine goedkope zaagtafel gewerkt. Sinds een paar jaar heb ik hiervoor nu de Mafell Erika 60e zaagtafel met het losse onderstel en de Mafell handcirkelzaag MS55 met geleide lineaal. Wat een enorm verschil in kwaliteit. Tja de prijs van Mafell machines is pittig maar daar koop je wel duurzame machines voor die erg lang heel mooi zaagwerk afleveren. Ook de service van Mafell, in mijn geval via Gereedschappro, is heel goed. Voor een juist beeld, ik heb ook diverse Metabo en Makita machines.

Kies een machine die je nodig hebt, zijn je "Dozen" groot dan heb je een handcirkelzaag met lineaal nodig, zijn je "Dozen" klein, dan een zaagtafel. Een bladverbreding aan de zaagtafel is dan wel erg handig zelf even maken.

Wat grappig. Ik heb net een hoop eiken geschulpt en ben van de mafell (met scherp schulpblad) overgegaan naar de Festool hk85. De laatste ging echt een heel stuk beter met een veel beter resultaat. Ik moet wel zeggen dat de maffel ouder is maar ik vind dat er best wat flex zit in die zaag. Ik voelde dat ook bij nieuwe maffel zagen op een beurs.
    Een vertegenwoordiger gaf toen aan dat het normaal was een dat ik het niet moet vergelijken met een stationaire machines..... Sja, wat moet je daar nou mee. Ik weet het niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klauterkamer Bekijk Berichten
    Wat grappig. Ik heb net een hoop eiken geschulpt en ben van de mafell (met scherp schulpblad) overgegaan naar de Festool hk85. De laatste ging echt een heel stuk beter met een veel beter resultaat. Ik moet wel zeggen dat de maffel ouder is maar ik vind dat er best wat flex zit in die zaag. Ik voelde dat ook bij nieuwe maffel zagen op een beurs.
    Een vertegenwoordiger gaf toen aan dat het normaal was een dat ik het niet moet vergelijken met een stationaire machines..... Sja, wat moet je daar nou mee. Ik weet het niet.
    Is dit wel een eerlijke vergelijking? De festool heeft veel meer vermogen. Een 230mm blad met (standaard 24 t). Ben zelf in het bezit van een erika 85 maar nog neit veel mee geschulpd. Wel veel eiken geschulpt met mijn Festool ts 55 met het 12t panterblad. Volgens mij zit je meeste winst in het blad.

Forum Rechten