Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 42

Onderwerp: Advies cirkelzaag

Naast veiligheid is het grootste verschil dat je met een invalzaag (zoals de naam al zegt) heel makkelijk midden in een plaat "in kan vallen". Dat is met een cirkelzaag een stuk lastiger.
    IMHO is het ontwerp van de cirkelzaag verouderd ivg met dat van de invalzaag, zou je ten alle tijden aanraden voor een invalzaag te kiezen. Er is niets wat een cirkelzaag kan en een invalzaag niet, eerder andersom.

Wat betreft 2e hands, ik begrijp het argument van MK23, maar als je je verstand gebruikt kom je een heel eind. Bovendien loop je dat risico met alles op marktplaats... Ik heb veel van mijn festool gereedschap via marktplaats gekocht en (moet even afkloppen) heb nog nooit meer gedoe gehad dan het vervangen van een setje koolborstels. En qua budget heb je daarmee toch al snel een goede kwaliteit zaag voor een (voor de hobbyist) veel aantrekkelijkere prijs.

Waar een cirkelzaag beter voor geschikt is, dat is het ruwere werk, dus op het oog en zonder lineaal. Voor plaatmateriaal is een invalzaag veel praktischer, zie de argumenten hierboven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    Waar een cirkelzaag beter voor geschikt is, dat is het ruwere werk, dus op het oog en zonder lineaal. Voor plaatmateriaal is een invalzaag veel praktischer, zie de argumenten hierboven.
    Ik gebruik mijn festool t55 ook gewoon voor ruw werk, zonder lineaal. Kwestie van het juiste zaagblad. Ondertussen zaag ik meestal ook gewoon recht zonder lineaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost79 Bekijk Berichten
    Naast veiligheid is het grootste verschil dat je met een invalzaag (zoals de naam al zegt) heel makkelijk midden in een plaat "in kan vallen". Dat is met een cirkelzaag een stuk lastiger.
    IMHO is het ontwerp van de cirkelzaag verouderd ivg met dat van de invalzaag, zou je ten alle tijden aanraden voor een invalzaag te kiezen. Er is niets wat een cirkelzaag kan en een invalzaag niet, eerder andersom.
    Ik zou toch eens willen weten wie zijn invalzaag al gebruikt heeft als 'invalzaag'. Dus wie er midden in een plaat mee vertrokken is om een gat uit te zagen in een plaat.
    En waarom zou een invalzaag veiliger zijn dan een handcirkelzaag? Het veiligheidsargument is voor mij juist de reden om een invalzaag als eerste en enige zaag af te raden. Kleine afmetingen veilig zagen met een invalzaag (of handcirkelzaag) is naar mijn mening moeilijk.
    Dat een invalzaag veelzijdiger is als een handcirkelzaag betwijfel ik. Een ervaren gebruiker kan met een handcirkelzaag veel meer dan recht toe recht aan zagen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Ik zou toch eens willen weten wie zijn invalzaag al gebruikt heeft als 'invalzaag'.
    Dus wie er midden in een plaat mee vertrokken is om een gat uit te zagen in een plaat.
    Ik dus,
    D2 03-04.jpg
    Zie voor meer informatie mijn topic over de bouw van de MFTC mobiele werkbank.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...highlight=MFTC

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

De veiligheid bij de invalzaag zit er vooral in dat het blad, zodra je de machine loslaat, naar binnen gaat en niet zoals bij een gewone handcirkelzaag naar buiten blijft staan. Bij de invalzaag wordt het blad volledig in de kap getrokken en je kunt je er niet meer aan verwonden. Om het blad weer naar buiten te laten komen moet je eerst een vergrendeling vrijzetten.
    In die zin is de invalzaag wel degelijk een stuk veiliger dan een normale handcirkelzaag, het is en blijft een Cirkelzaag en dus per defenitie link, je moet altijd oppassen wat je doet.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Word ook regelmatig gebruikt voor het zagen van luiken in de vloer. Heb ik zelf diverse malen gedaan met de oude atf 55 toen moest je het spouwmes nog verwijderen. Nu gelukkig niet meer nodig. Lastig met een at55 in beton.

Ik weet bijna zeker dat festool bijna geen gewone handcirkelzagen meer verkoopt maar bijna alleen maar invalzagen. Wij hebben de laatste 5 jaar dat wij festool verkochten geen gewone zaag meet ingekocht. Ik werk wel altijd met de zaagliniaal en heb geen last van terugslag.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 22-10-19 om 19:06.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Sluit me bij de algemene tendens aan dat een invalzaag de beste keus lijkt voor de TS. Heb zelf de makita SP6000 en ben dik tevreden.

@mathieu: een cirkelzaag is niet bedoeld voor smalle of kleine stukken, dat doe je beter op een zaagtafel of met de hand (en daarvoor zweer ik bij de japanse trekzaag nu daar wat mee heb leren zagen). Met een invalzaag maak je echter in 10 minuten een simpele zaagtafel mocht dat nodig zijn: Neem een plaat van 18 mm (MDF heeft een lekker glad oppeevlak). Zet de zaag met de voet vast in de plaat (bevestigin niet door de plaat laten steken). Laat deze vervolgens invallen in de plaat tot maximale diepte en draai het geheel om: voila een zaagtafel met zero clearance De geleiderail kun je dan als zaag geleider gebruiken door deze vast te klemmen. Voor veelvuldig werk niet handig, maar heb je slechts af en toe een klein dingetje te zagen... dan werkt dat prima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    De veiligheid bij de invalzaag zit er vooral in dat het blad, zodra je de machine loslaat, naar binnen gaat en niet zoals bij een gewone handcirkelzaag naar buiten blijft staan. Bij de invalzaag wordt het blad volledig in de kap getrokken en je kunt je er niet meer aan verwonden. Om het blad weer naar buiten te laten komen moet je eerst een vergrendeling vrijzetten.
    In die zin is de invalzaag wel degelijk een stuk veiliger dan een normale handcirkelzaag, het is en blijft een Cirkelzaag en dus per defenitie link, je moet altijd oppassen wat je doet.
    Dat bedoelde ik idd ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Welp75 Bekijk Berichten
    Sluit me bij de algemene tendens aan dat een invalzaag de beste keus lijkt voor de TS. Heb zelf de makita SP6000 en ben dik tevreden.

@mathieu: een cirkelzaag is niet bedoeld voor smalle of kleine stukken, dat doe je beter op een zaagtafel of met de hand (en daarvoor zweer ik bij de japanse trekzaag nu daar wat mee heb leren zagen). Met een invalzaag maak je echter in 10 minuten een simpele zaagtafel mocht dat nodig zijn: Neem een plaat van 18 mm (MDF heeft een lekker glad oppeevlak). Zet de zaag met de voet vast in de plaat (bevestigin niet door de plaat laten steken). Laat deze vervolgens invallen in de plaat tot maximale diepte en draai het geheel om: voila een zaagtafel met zero clearance De geleiderail kun je dan als zaag geleider gebruiken door deze vast te klemmen. Voor veelvuldig werk niet handig, maar heb je slechts af en toe een klein dingetje te zagen... dan werkt dat prima.
    Een zaagtafel is altijd de eerste keuze. Of het nu grote of kleine stukken zijn. Een invalzaag of handcirkelzaag is een 'noodoplossing' op locatie waar je geen zaagtafel naartoe kan slepen. Of als de werkstukken (daktimmerwerken bijvoorbeeld) te groot en te zwaar zijn.
    Nu weet ik ook dat niet iedereen in de mogelijkheid is om een zaagtafel te plaatsen of aan te schaffen. Maar ik vind dat er toch net iets te vaak aan beginnelingen verteld wordt dat je met een invalzaag vrijwel alle zaagklussen aankan. Ook het zagen en afkorten van smalle stroken. En daar dient een invalzaag inderdaad niet voor.
    Ik ben dan ook van mening dat als je de keuze moet maken tussen invalzaag en zaagtafel, je het meeste hebt aan een (kleine) zaagtafel. Grote stukken en zeker plaat laat je zagen bij de houthandel. Dat doe ik ook, hoewel ik behoorlijk voorzien ben met een Hammer C31 (maar geen invalzaag die ik ook zelden mis).
    En inderdaad, een geoefende hand met een goede handzaag gaat ook snel.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten