Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 42

Onderwerp: Advies cirkelzaag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Een zaagtafel is altijd de eerste keuze. Of het nu grote of kleine stukken zijn. Een invalzaag of handcirkelzaag is een 'noodoplossing' op locatie waar je geen zaagtafel naartoe kan slepen. Of als de werkstukken (daktimmerwerken bijvoorbeeld) te groot en te zwaar zijn.
    Nu weet ik ook dat niet iedereen in de mogelijkheid is om een zaagtafel te plaatsen of aan te schaffen. Maar ik vind dat er toch net iets te vaak aan beginnelingen verteld wordt dat je met een invalzaag vrijwel alle zaagklussen aankan. Ook het zagen en afkorten van smalle stroken. En daar dient een invalzaag inderdaad niet voor.
    Ik ben dan ook van mening dat als je de keuze moet maken tussen invalzaag en zaagtafel, je het meeste hebt aan een (kleine) zaagtafel. Grote stukken en zeker plaat laat je zagen bij de houthandel. Dat doe ik ook, hoewel ik behoorlijk voorzien ben met een Hammer C31 (maar geen invalzaag die ik ook zelden mis).
    En inderdaad, een geoefende hand met een goede handzaag gaat ook snel.
    Nogal eenzijdig geredeneerd, als je op locatie werkt of met grotere platen is een zaagtafeltje gewoon niet prettig. Ook met een zaagtafel is een invalzaag een toevoeging voor het opdelen.
    De volgorde kan dus meer dan logisch zij om eerst een invalzaag te kopen en dan pas een zaagtafel, dit geldt voor mijzelf iig wel.

Bedankt voor alle adviezen. Het gaat dan inderdaad een invalzaag worden. Met name de verhoogde veiligheid en betere stofafzuiging vind ik overtuigend. Met de aanschaf zelf wacht ik nog even tot de kerstman weer geweest is. Denk dat het af een Bosch of een Makita wordt. (Heb alleen tot noch toe al mijn nieuwe elektrische gereedschap van Makita gekocht en wil eigenlijk geen volledige fanboy worden)

Als je zo'n simpele zaagtafel wilt maken, klapt de zaag dan niet weer terug naar binnen?

Met vriendelijke groet,
    Martijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blommetje92 Bekijk Berichten
    Als je zo'n simpele zaagtafel wilt maken, klapt de zaag dan niet weer terug naar binnen?

Met vriendelijke groet,
    Martijn
    Die dien je uiteraard vast te zetten zodat dit niet gebeurd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blommetje92 Bekijk Berichten
    Bedankt voor alle adviezen. Het gaat dan inderdaad een invalzaag worden. Met name de verhoogde veiligheid en betere stofafzuiging vind ik overtuigend. Met de aanschaf zelf wacht ik nog even tot de kerstman weer geweest is. Denk dat het af een Bosch of een Makita wordt. (Heb alleen tot noch toe al mijn nieuwe elektrische gereedschap van Makita gekocht en wil eigenlijk geen volledige fanboy worden)
    Met vriendelijke groet,
    Martijn
    Ik heb voor onder mijn zaagtafel een 2e hands zgan handcirkelzaag gekocht met spouwmes (nieuw zijn die bijna niet meer te koop).
    Het is ook fijn om een wat groter zaagblad te hebben i.v.m. de zaaghoogte ik vind dan 190mm wel het minimum.
    Dit is heel wat makkelijker dan een invalzaag er steeds weer onder te bouwen.
    En volgens mij heeft alleen een Festool een spouwmes en de andere niet en ik weet niet of dat spouwmes omgekeerd ook werkt.
    Festool heeft wel een hulpstuk waarmee je de invalzaag onder een tafel kan gebruiken maar zoals je weet zijn de prijzen van Festool meestal wat aan de hoge kant.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Ik was even aan het kijken op de site van Festool. Ik heb toch de indruk dat de handcirkelzaag HK 55 veelzijdiger is dan een invalzaag TS 55. De HK55 heeft een geleiderail die specifiek bedoeld is om af te korten (rail FSK). Geen idee of die ook op de TS past. En de HK is ook wat goedkoper.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost79 Bekijk Berichten
    Die dien je uiteraard vast te zetten zodat dit niet gebeurd.
    Joost was me al voor

Idd, wel vastzetten dan, maar bedenk dit is een oplossing voor af en toe... ga je toch veel kleine stukken e.d. doen, dan loont een kleine zaagtafel zich al en is toch nog net iets veiliger, want met de 'simpele' oplossing heb je bv geen spouwmes achter het blad, dus je moet wel extra opletten dat er niets gaat klemmen (laat bijvoorbeeld een geleiderail niet tot achter het zaag blad uitsteken, dan is de kans op klemming al minimaal). Mocht je twijfelen of iets verstandig is of veilig is: NIET DOEN. Gooi je vraag liever eerst hier op het forum, dan helpen we je weer verder

Hk is een totaal andere zaag, die is bedoeld voor ruw werk. Zaagbeeld is ook veel minder dan de TS.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    Hk is een totaal andere zaag, die is bedoeld voor ruw werk.
    Zaagbeeld is ook veel minder dan de TS.
    Kun je mij uitleggen waarom het zaagbeeld veel minder is?
    Ik lees hier altijd dat dit aan de kwaliteit en wat voor zaagblad je gebruikt en niet aan de zaagmachine zelf.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

De loop van de Festool HK machines is veel minder mooi dan van de TS-en, dit geeft een minder mooi zaagbeeld. Ik weet niet wat de mechanische oorzaak precies is, maar ik was eigenlijk met zowel de 55 als de 85 best teleurgesteld in de kwaliteit. We hebben dit met meerdere zaagbladen getest, mar dat maakte weinig uit. Bij overleg en controle door Festool gaf men aan dat het binnen de toleranties viel en dat er dus niets aan gedaan zou worden. Mijn geloof in Festool is van daaruit behoorlijk verslechterd, in vergelijking met Mafell is dit een lachtertje....

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Mafell is vooral voor bouwers (in hun oorsprongsgebied dus vooral in hout), Festool meer houtbewerkers/meubelmakers. Zit dan ook nog wel prijsverschil in.

Die HK is wat meer richting bouw, terwijl de TS meer richting meubelmaker is. Dat verklaart ook onderscheid in toleranties en zaagbeeld.

Forum Rechten