Tips gevraagd verlijmen met serre-joints

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik heb een vraag over hout verlijmen klemmen met serre-joints.

Vorige week heb ik twee Dubuque serre-joints gekocht, en daarmee wil ik wat plankjes verlijmen.
In dit geval wilde ik vier esdoorn plankjes van 6mm dik en 10cm breed verlijmen.
Maar als ik ze al los naast elkaar leg en vast klem, dan zie je al dat het geheel bol/hol gaat staan door de kracht die erop komt.
Ik klem ze dan ook zoals onderstaande foto (geleend van internet):

spanner-303430-2.jpg

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ze netjes recht blijven als ik ze ga verlijmen?
En is het verstandig om 4 plankjes tegelijk te verlijmen, of dien ik te beginnen met twee?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
34FFCD2F-FDE4-4CCC-84DD-084F2E8CA3DB.jpg

Even zoeken op verbreding lijmopstelling, het aantal delen wordt alleen beperkt door je lijmklemmen en balkjes...en soms door je vlakbank.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb er zelf ook nog niet zoveel ervaring mee, maar inderdaad zoals de foto's van vandikte. Het is wel aan te raden deze balkjes in de pakken met vershoudfolie of iets dergelijks zodat de balkjes niet vast gelijmd worden aan je werkstuk
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Zoals hierboven beschreven maar ik stel me effe een (misschien domme) vraag. Als je plankjes bol gaan staan, zijn ze dan heel dun of zijn de kanten niet recht ?

edit: ik zie 6mm dik, da's aan de dunne kant.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals hierboven beschreven maar ik stel me effe een (misschien domme) vraag. Als je plankjes bol gaan staan, zijn ze dan heel dun of zijn de kanten niet recht ?

Geen van beide. Zonder 'ondersteuning' zal een paneel uit meer dan 2 stroken in een zijdelingse klem altijd bol gaan staan... Ook al zijn de kanten - en de lijmklemmen - 100% recht/haaks, dan nog heb je te maken met de anisotropie in het hout - er hoeft maar 1 vezel 'krom' te lopen om uiteindelijk voor een krachtvector te zorgen die niet meer puur recht door het paneel heen loopt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je voorkomt het verschijnsel (voor een groot deel) door ook aan de 'andere' kant van het paneel te klemmen. Bij voorkeur om en om. Maar dan moet je dus wel wat meer klemmen voorhanden hebben (vandaar die uitdrukking dat je daar nooit genoeg van hebt…).
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Je voorkomt het verschijnsel (voor een groot deel) door ook aan de 'andere' kant van het paneel te klemmen. Bij voorkeur om en om. Maar dan moet je dus wel wat meer klemmen voorhanden hebben (vandaar die uitdrukking dat je daar nooit genoeg van hebt…).

Nu weet ik waarom ik van 2 gewone lijmklemmen naar ruim 20 klemmen ben gegaan :)
Wel goedkopere, maar tot nu volstaan ze hun werk
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik gebruik altijd 4 aluminium kokers (rechthoekig) om het paneel vlak te houden. In plaats van afplaktape gebruik ik stroken bakpapier tussen koker en hout. Dit is iets vettig dus daar hecht niets aan, ook geen pu lijm. Op YouTube staan ook voorbeelden met houten balkjes die iets bol geschaafd zijn ( clamping cauls) Deze blijven egaal aandrukken als je de uiteinden klemt. Ik gebruik ze bij een breed paneel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.