Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 13 van de 13

Onderwerp: Walnoot vaas

Lijkt mij ook eik met spint. Volgens mij nat gedraaid met de kern er nog in wat leidt tot de volgende vraag: "Is ie nog heel?" :-)
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dehoutdraaierij Bekijk Berichten
    Lijkt mij ook eik met spint. Volgens mij nat gedraaid met de kern er nog in wat leidt tot de volgende vraag: "Is ie nog heel?" :-)

Deze stam lag een maand of 4 te drogen voor ik hem draaide, dus inderdaad nog vrij "nat". Echter na het draaien heb ik hem ruim een week binnen laten staan waarna er 0 vervorming merkbaar was, toen ik hem daarna terug opspande (omdat ik hem toch nog wat dunner wilde hebben) was hij ook nog prima rond en naar mijn gevoel ongeveer even zwaar.

Vervolgens heb ik hem met epoxy afgewerkt langs binnen en buiten en die hardde ook prima uit zonder "blush", iets wat je wel altijd krijgt bij teveel vocht in/aan je hars.

Ondertussen staat hij al een paar weken op de kast hierthuis (klaar om cadeau te geven) en er is geen enkel probleem. Het hout lijkt dus mooi stabiel ondertussen. Uiteraard eens de epoxy rondom uitgehard is, kan er geen vocht meer weg, dus zal het hout ook niet meer van vochtigheidsgraad veranderen en bijgevolg ook niet meer vervormen.

De kom die ik uit de rest van de blank gedraaid heb met een - voor mij - erg dunne rand (<0.5cm volgens mij) staat hier ook al een week of 2 zonder epoxy, en ook die blijft netjes rond.

Dat verklaart een hoop. Vers eiken ruikt wat zurig, maar hoe langer het ligt, hoe zoeter het wordt. Met name Amerikaans eiken kan echt zoetig ruiken na verloop van tijd. Dat hij niet barst is wel een feestje, mijn ervaringen met eiken zijn wel anders....

Forum Rechten