Walnoot vaas

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Na het cadeau voor mijn grootouders, kreeg ik van mijn vader en zijn broer en zus de vraag of ik voor mijn andere tante ook geen mooie vaas kon maken, gezien ze binnenkort 70 wordt.

Zo gezegd, zo gedaan, en hier is het eindresultaat. Een mooi stukje walnoot (als ik me niet vergis), afgewerkt met Ultracast XT epoxyhars om'm waterdicht te maken.
Ook voor't eerst mijn brandstempel gebruikt die ik dankzij dit mooie forum heb laten maken.

8.jpg

7.jpg

9.jpg

10.jpg

En een filmpje over "the making of" :)

 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooie vaas en leuk gefilmd. Als ik een tip mag geven het volgende, als je de vaas in vorm hebt gedraaid tussen de centers zou ik hem na het opspannen in de chuck nog een keer na draaien.
Dit om hem weer helemaal zuiver rond te krijgen.
Het is moeilijk te zien of het noten is.

Bedankt voor de tip, dat was me al bekend. Sterker nog, dat heb ik met deze vaas ook gedaan, het zit alleen niet in't filmpje want dan werd dat te lang :D


Mooie vaas. Aan de stralen in de bodem te zien is het eiken.
Trouwens waar heb je mee uitgehold - kon het niet goed zien op de video.
Vr.gr. Jan Pranger.

Eik? Zou zomaar kunnen. Ik wist niet dat je dat aan die stralen kon zien, weer wat bijgeleerd.
Uithollen heb ik deels gedaan met de Crown Mini Revolution (maar daar moet ik nog véél mee oefenen) en deels met mijn Crown schalengutsen.
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Leuke vaas, was er een reden om als tussenstap de schroefplaat te gebruiken als opspanning? in principe kun je tussen de centers de buitenvorm draaien om daarna het uithollen te doen in de klauwplaat. Je zou de schroefplaat kunnen gebruiken voor zowel de buitenkant als binnenkant blijft de boel ook gecentreerd.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Leuke vaas, was er een reden om als tussenstap de schroefplaat te gebruiken als opspanning? in principe kun je tussen de centers de buitenvorm draaien om daarna het uithollen te doen in de klauwplaat. Je zou de schroefplaat kunnen gebruiken voor zowel de buitenkant als binnenkant blijft de boel ook gecentreerd.

Goeie vraag. Oorspronkelijk was ik van plan om de hele lengte te gebruiken voor een hoger model vaas. Dan zou ik hem vanop de schroefplaat helemaal vormgeven en nadien omdraaien in de klauwplaat en uithollen. Toen ik hem echter eenmaal erop geschroefd had en op de draaibank monteerde, realiseerde ik mij dat ik nooit van z'n leven zo diep zou kunnen uithollen met mijn huidige gereedschap & vaardigheden.

Bijgevolg heb ik dan maar de vaas vormgegeven zoals hij vastgeschroefd zat tot op de maximale lengte van mijn uitholbeitel en dan afgestoken en in de klauwplaat gemonteerd.

Achteraf gezien dus onnodig, en vooral een gevolg van het feit dat ik momenteel maar half plan wat iets gaat worden en mij laat leiden door ingave van het moment :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dan is het zeer waarschijnlijk eiken, noot ruikt zwaar, eiken idd soort van zoetig. Is best een kenmerkende en voor mij prettige geur. Dat kan ik van noten niet zeggen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Lijkt mij ook eik met spint. Volgens mij nat gedraaid met de kern er nog in wat leidt tot de volgende vraag: "Is ie nog heel?" :)


Deze stam lag een maand of 4 te drogen voor ik hem draaide, dus inderdaad nog vrij "nat". Echter na het draaien heb ik hem ruim een week binnen laten staan waarna er 0 vervorming merkbaar was, toen ik hem daarna terug opspande (omdat ik hem toch nog wat dunner wilde hebben) was hij ook nog prima rond en naar mijn gevoel ongeveer even zwaar.

Vervolgens heb ik hem met epoxy afgewerkt langs binnen en buiten en die hardde ook prima uit zonder "blush", iets wat je wel altijd krijgt bij teveel vocht in/aan je hars.

Ondertussen staat hij al een paar weken op de kast hierthuis (klaar om cadeau te geven) en er is geen enkel probleem. Het hout lijkt dus mooi stabiel ondertussen. Uiteraard eens de epoxy rondom uitgehard is, kan er geen vocht meer weg, dus zal het hout ook niet meer van vochtigheidsgraad veranderen en bijgevolg ook niet meer vervormen.

De kom die ik uit de rest van de blank gedraaid heb met een - voor mij - erg dunne rand (<0.5cm volgens mij) staat hier ook al een week of 2 zonder epoxy, en ook die blijft netjes rond.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat verklaart een hoop. Vers eiken ruikt wat zurig, maar hoe langer het ligt, hoe zoeter het wordt. Met name Amerikaans eiken kan echt zoetig ruiken na verloop van tijd. Dat hij niet barst is wel een feestje, mijn ervaringen met eiken zijn wel anders....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.