work bench, werk tafel op wielen die waterpas kan gezet word

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo,

ik zou graag een workbench maken, ik weet dat het stikt van de plannen, maar nergens zie ik er een waarbij je de bank waterpas kan zetten. graag zou ik ook hebben dat de werkbank "rolbaar" is.

een werkbank die rolbaar is, dat is niet zo moeilijkte realiseren, gewoon degelijk wielen kopen en zorgen dat ze goed vasstaan.

maar een werkbank waterpas krijgen is iets anders. ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is. er komt soms veel kracht of (slagkracht) boven op de werkbank, ik vraag me af of de mechaniek die het "waterpas zetten" regelt dit gaat kunnen houden.
ik dacht aan 4 20mm draadstaven en hiermee iets doen ? om niet te zeggen: ik heb geen idee hoe dit te realiseren. kan iemand me wat helpen en vooral is dit realiseerbaar.

merci
groetjes
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
ik denk dat je in de poten een dik spindeldraad moet zien te verwerken..

Wat ook ene optie zou kunnen zijn is hout schroefdraad maar weet niet of dat die kracht aan kan.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heb je wel eens gecampeerd in een caravan?

Die heeft 4 stelpooten op de hoeken waarmee je hem watepas stelt en hem van de wielen krikt. Lijkt me precies wat je zoekt!
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
of steigerwielen alleen zijn die niet zo stabiel als ze op slaot staan

groeten bas
 

sjeng

Nieuw lid
5 jan 2011
5
0
ik heb een verrijdbare werkbank voor mijn metaal en sleutelwerkzaamheden op de schuur gemaakt. Hiervoor heb ik een stevig frame van metaal met een metalen werkblad van 5 mm plaat gemaakt, waarop een bankschroef geplaatst. Verder heb ik bij heuts automaterialen 2 vaste steunpoten en 1 steunpoot met zwenkwiel (voor caravan/aanhanger) gehaald.
Aan de linkerkant van de tafel heb ik de tafelpoten voorzien van zwenkwielen. Vlak ernaast heb ik de steunpoten zonder zwenkwielen gemonteerd. Aan de andere kant heb ik naast de tafelpoten de steunpoot met zwenkwielen gemonteerd. Wil ik werken draai ik de steunpoot met zwenkwiel omhoog zodat de tafel op eigen poten rust. Aan de andere kant draai ik de steunpoten zonder zwenkwiel omlaag, zodat de tafel hierop rust. Je kunt de tafel hier ook iets mee uitrichten (waterpassen). Wil ik de tafel verrijden draai ik de steunpoot met wiel omlaag en de steunpoten zonder wielen omhoog. Nu kan de tafel op 3 wielen verzet worden.
Met een beetje fantasie kun je hier zelf ook iets mee

veel suc6
 

tuoh

Oud hout
Vraag mij wel af waarom die werkbank mooi waterpas moet staan :?: een stabiele opstelling en een vlak werkblad is al wat we nodig hebben. Waterpas mag, maar is niet noodzakelijk, tenzij je kasten wil bouwen met gebruik van een waterpas :lol:

Mvg,

André
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Jammer dat het hier stopt. Zou zelf ook graag weten hoe je een zaagtafel waterpas kan stellen. Ik heb nl een vloer die niet echt waterpas is. Maar ja misschien komt hier nog iemand met een goede gedachte???
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn werkbank kan ik regelen, ik heb inderdaad bouten van 20 gebruikt daarvoor. Verrollen doet ze niet, maar met een kleinere werkbank moet dit wel te regelen zijn, hoewel ik een werkbank nooit op wielen zou zetten (slagvastheid).

Ik had een werkblad liggen van 80cm breed, en 3 meter lang in beuk. Drie lagen latjes kruislings op mekaar gelijmd, 48mm dik.
Dat blad heb ik netjes in twee stukken van 40cm breed gezaagd, om in het midden een verzonken bak te voorzien, handig voor gereedschap.

Het is niet om de bank waterpas te zetten dat ik de hoogteregelingen gebruik, maar ik heb 4 onderstellen van kleinere werkbanken (die ik vooral kocht om de bankschroeven) gebruikt, en die wou ik op mekaar kunnen afregelen zodat ik m'n werkbank vlak kon opstellen (heb daar ook een stuk nogal oneffen vloer;-).

Het systeem dat ik gebruikte kan ik je alleen maar uitleggen, heb bij het maken geen foto's genomen en kan er nu niet meer bij met een camera. De werkbank even op z'n zijkant draaien is ook niet echt een optie;-).

Ik heb de kleinste diameter van de moeren (van plat vlak naar plat vlak dus) gebruikt als maat om gaten te boren in balken die ik onder de bestaande frames monteerde. Voor ik die gaten boorde, heb ik eerst de diameter van de bout diep genoeg ingeboord, zodat het deel dat door de moer gaat kan passeren. Daarna met de moer de zeskant afgetekend, en die netjes uitgehakt. 'k Gebruikte eiken om er zeker van te zijn dat de moeren niet beginnen doordraaien (wat bij vuren makkelijk zou kunnen door het gewicht van de werkbank).

De moeren heb ik niet vastgelijmd, ze kunnen nergens naartoe eens de werkbank op z'n poten staat.

Werkte prima, heb alles netjes kunnen afregelen.
Werkbank is nog lang niet klaar, moet nog een omkadering maken en de bankschroeven monteren. Ben zelf benieuwd wanneer ik daar eens aan toe kom...

Succes ermee!
Steven
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Om een vaste opstelling waterpas te zetten zou je machine stelvoeten (zijn ook geschikt voor draaibanken ed) kunnen gebruiken, deze met een zwaar hoekprofiel evt met schoor aan een kant van de poot en eenzelfde constructie aan de andere kant van de poot met de wielen eronder. Stelvoeten dan omhoog draaien als je wilt rijden.
Wordt alleen een hele constructie ....
Rijden en waterpas kunnen stellen tegelijk is moeilijk denk ik.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dat zou inderdaad de oplossing zijn. Ik huur echter een opslag c.q. werkruimte en gelet op de kosten die ik hiervoor zou moeten maken word me dat wat te gek. Ik denk dat er goedkopere oplossingen zijn, alleen ik heb ze nog niet bedacht...
 

WR1944

Oud hout
Er zijn twee aspecten aan het probleem. Een tafel stabiel op een ongelijke vloer zetten of een tafel waterpas stellen. Wil je een tafel stabiel opstellen heb je aan drie poten genoeg. Wil je met vier poten werken dan moet je één poot verstelbaar maken. Wil je een tafel waterpas stellen zal je alle poten op één na verstelbaar moeten maken.
Voor het verplaatsen zal je een systeem moeten verzinnen waarbij je de wielen in en uit kan draaien. Je kan zwenkwielen nemen waarbij er twee van een rem zijn voorzien. Dan kan je verplaatsen en stationair werken zonder vaste poten uit te moeten draaien of wielen in te moeten trekken. Bij vier wielen moet je wel één wiel verstelbaar maken voor stabiliteit of drie wielen voor het waterpas stellen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wr1944: duidelijk! Ik moet de zaag (Metabo 1488) wel waterpas hebben omdat er een geleiderail (met poten enzo) aan gemonteerd moet worden en deze dient waterpas (althans gelijk aan de zaag) opgesteld te worden.
Ik zit nu te denken aan draadeinden waaraan ik zwenkwielen las. Door aan de onderkant van de onderkast dikke plaatjes (5 a 6 mm) te lassen en deze plaatjes te voorzien van draad kunnen de draadeinden (en dus de wielen) omhoog en omlaag worden gebracht. Uiteraard komen er dan twee wielen met een rem. Moet ik nog wat verder uit werken maar lijkt me een haalbare zaak.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Je kan ook de zaag op de meest goede plek in de werkplaats zetten. Daarna zet je de tafel waterpas middels dunne plaatjes onder de poten. Je kan eventueel nog die dikte erna maken op een stabiele basis van op elkaar geschroefde plaatjes multiplex van bijv 20 bij 20 cm. Lijkt me niet zo moeilijk maar wie weet zijn de omstandigheden anders.

Mvg,
Koos
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Tafeltennistafel2.jpg

Is dit misschien een goede oplossing?

Deze pingpongtafel heeft een smal onderstel om de boel te verrijden, zodra je op de plek van bestemming bent in je werkplaats dan draai je de poten uit tot ie waterpas staat :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Kan je mooi Festool tegen Mafell spelen op die tafel, Of europees gemaakt tegen chinese makelij.... of hardhout tegen naaldhout....

Ik zie vele mogelijkheden aan deze tafel ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.