Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

work bench, werk tafel op wielen die waterpas kan gezet word

hallo,

ik zou graag een workbench maken, ik weet dat het stikt van de plannen, maar nergens zie ik er een waarbij je de bank waterpas kan zetten. graag zou ik ook hebben dat de werkbank "rolbaar" is.

een werkbank die rolbaar is, dat is niet zo moeilijkte realiseren, gewoon degelijk wielen kopen en zorgen dat ze goed vasstaan.

maar een werkbank waterpas krijgen is iets anders. ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is. er komt soms veel kracht of (slagkracht) boven op de werkbank, ik vraag me af of de mechaniek die het "waterpas zetten" regelt dit gaat kunnen houden.
    ik dacht aan 4 20mm draadstaven en hiermee iets doen ? om niet te zeggen: ik heb geen idee hoe dit te realiseren. kan iemand me wat helpen en vooral is dit realiseerbaar.

merci
    groetjes

Re: work bench, werk tafel op wielen die waterpas kan gezet word

ik denk dat je in de poten een dik spindeldraad moet zien te verwerken..

Wat ook ene optie zou kunnen zijn is hout schroefdraad maar weet niet of dat die kracht aan kan.

Heb je wel eens gecampeerd in een caravan?

Die heeft 4 stelpooten op de hoeken waarmee je hem watepas stelt en hem van de wielen krikt. Lijkt me precies wat je zoekt!

of steigerwielen alleen zijn die niet zo stabiel als ze op slaot staan

groeten bas

Christopher Schwarz had een hele mooie oplossing om z'n werkbank mobiel te maken: een wegklapbaar wielplankje.

Arthur

ik heb een verrijdbare werkbank voor mijn metaal en sleutelwerkzaamheden op de schuur gemaakt. Hiervoor heb ik een stevig frame van metaal met een metalen werkblad van 5 mm plaat gemaakt, waarop een bankschroef geplaatst. Verder heb ik bij heuts automaterialen 2 vaste steunpoten en 1 steunpoot met zwenkwiel (voor caravan/aanhanger) gehaald.
    Aan de linkerkant van de tafel heb ik de tafelpoten voorzien van zwenkwielen. Vlak ernaast heb ik de steunpoten zonder zwenkwielen gemonteerd. Aan de andere kant heb ik naast de tafelpoten de steunpoot met zwenkwielen gemonteerd. Wil ik werken draai ik de steunpoot met zwenkwiel omhoog zodat de tafel op eigen poten rust. Aan de andere kant draai ik de steunpoten zonder zwenkwiel omlaag, zodat de tafel hierop rust. Je kunt de tafel hier ook iets mee uitrichten (waterpassen). Wil ik de tafel verrijden draai ik de steunpoot met wiel omlaag en de steunpoten zonder wielen omhoog. Nu kan de tafel op 3 wielen verzet worden.
    Met een beetje fantasie kun je hier zelf ook iets mee

veel suc6

Vraag mij wel af waarom die werkbank mooi waterpas moet staan :?: een stabiele opstelling en een vlak werkblad is al wat we nodig hebben. Waterpas mag, maar is niet noodzakelijk, tenzij je kasten wil bouwen met gebruik van een waterpas :lol:

Mvg,

André

Jammer dat het hier stopt. Zou zelf ook graag weten hoe je een zaagtafel waterpas kan stellen. Ik heb nl een vloer die niet echt waterpas is. Maar ja misschien komt hier nog iemand met een goede gedachte???

Mijn werkbank kan ik regelen, ik heb inderdaad bouten van 20 gebruikt daarvoor. Verrollen doet ze niet, maar met een kleinere werkbank moet dit wel te regelen zijn, hoewel ik een werkbank nooit op wielen zou zetten (slagvastheid).

Ik had een werkblad liggen van 80cm breed, en 3 meter lang in beuk. Drie lagen latjes kruislings op mekaar gelijmd, 48mm dik.
    Dat blad heb ik netjes in twee stukken van 40cm breed gezaagd, om in het midden een verzonken bak te voorzien, handig voor gereedschap.

Het is niet om de bank waterpas te zetten dat ik de hoogteregelingen gebruik, maar ik heb 4 onderstellen van kleinere werkbanken (die ik vooral kocht om de bankschroeven) gebruikt, en die wou ik op mekaar kunnen afregelen zodat ik m'n werkbank vlak kon opstellen (heb daar ook een stuk nogal oneffen vloer;-).

Het systeem dat ik gebruikte kan ik je alleen maar uitleggen, heb bij het maken geen foto's genomen en kan er nu niet meer bij met een camera. De werkbank even op z'n zijkant draaien is ook niet echt een optie;-).

Ik heb de kleinste diameter van de moeren (van plat vlak naar plat vlak dus) gebruikt als maat om gaten te boren in balken die ik onder de bestaande frames monteerde. Voor ik die gaten boorde, heb ik eerst de diameter van de bout diep genoeg ingeboord, zodat het deel dat door de moer gaat kan passeren. Daarna met de moer de zeskant afgetekend, en die netjes uitgehakt. 'k Gebruikte eiken om er zeker van te zijn dat de moeren niet beginnen doordraaien (wat bij vuren makkelijk zou kunnen door het gewicht van de werkbank).

De moeren heb ik niet vastgelijmd, ze kunnen nergens naartoe eens de werkbank op z'n poten staat.

Werkte prima, heb alles netjes kunnen afregelen.
    Werkbank is nog lang niet klaar, moet nog een omkadering maken en de bankschroeven monteren. Ben zelf benieuwd wanneer ik daar eens aan toe kom...

Succes ermee!
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Om een vaste opstelling waterpas te zetten zou je machine stelvoeten (zijn ook geschikt voor draaibanken ed) kunnen gebruiken, deze met een zwaar hoekprofiel evt met schoor aan een kant van de poot en eenzelfde constructie aan de andere kant van de poot met de wielen eronder. Stelvoeten dan omhoog draaien als je wilt rijden.
    Wordt alleen een hele constructie ....
    Rijden en waterpas kunnen stellen tegelijk is moeilijk denk ik.

Forum Rechten