afwerking overgang tussen Polycarbonaattransparante platen en bestaande schuurdaken

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Hier word een afdak geplaatst op de plek tussen onze schuur en die van de buren. Nu is de draagconstructie gemaakt maar nu zit ik met een vraag over de naden tussen de te plaatsen polycarbonaat damwand platen. (type suntuf transparante polycarbonaat plaat. plaatje zegt misschien ook meer qua profiel.) en de houten boeidelen met aluminium top van de schuurdaken.

damwand plaat.jpg

ik zit aan de volgende opties te denken
a. een overlappende plint van bijvoorbeeld douglas te maken en te bevestigen aan de beide schuren. De naad tussen de douglas plint/balk afkitten
b. polycarbonaat plaat iets los van de schuren te leggen. afstand van 1 cm vanwege de werking van de platen door temperatuur verschil. en deze 1 cm dan afkitten.

hebben jullie ideeën?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Waar zit de schuur op het plaatje? Links/rechts, of voor/achter?

Ik zou zelf denk ik eerder kiezen voor een flap EPDM en dat vast zetten met een alu profiel op de boeiboorden.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Aan beide zijden van het in totaal 3 platen polycarbonaat brede afdak staan de beide schuren(dus in de lengte richting van de damwand plaat)
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik denk dat Jensioo bedoelt, aan de zijkanten, dus op ter hoogte van de boeidelen, waar de zijkanten van het polycarbonaat stopt (denk ik)

Ik heb 2 jaar geleden bij mijn ouders met mijn zwager een overkapping tussen 2 schuren gemaakt.
Zit ter hoogte van de boeidelen, wat ik ook wilde, om aan de zijkanten niet alles op te hoeven vullen. (afschot is meer dan voldoende, de boeidelen zijn 20 cm hoog, overkapping is 3 meter lang en ik geloof 4.20 breed tussen de boeidelen, buren en eigen schuur)
Langs de boeidelen heb ik een dikke laag kit gedaan, en net onder de dakgoot (hoogste punt van de overkapping) hadden we een paar kleine openingen), die heb ik opgevuld met stukjes plexiglas.
(Bij het plexiglas aan de binnen en buitenkant een dikke laag kit gedaan)

Bij de buren hadden ze een jaar ervoor een overkapping gemaakt, die had steeds last van water wat langs de boeidelen naar binnen kwam.
Dit heb ik op deze manier opgelost.
En tot nu toe geen druppel water binnen of onder de overkapping gezien.

Mocht je fotos willen, dan kan ik die eventueel wel voor je gaan maken, zeg het maar.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Knakkie dat bedoel ik precies, ik zat inmiddels al te denken dat ik de platen aan de zijkanten inderdaad ga af kitten. Eventuele grote gaten met plexiglas is een goede tip. dank je daarvoor. Het boeideel van de buren heb ik zelf maar even weer iets opgeknapt deze week. Miste een stuk hout en even weer goed in de verf. Eigenlijk te goede verf voor het waaibomen hout waar de boei van is gemaakt maar toch :). Daar mogen de buren alvast niet over klagen.

Bedankt alvast allen
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Mooi zo, dan ben je daarmee geholpen, en je buren weer blij.
Ik heb er toen nog aan zitten denken, om een hoeklijn langs het boeideel te maken, maar ook dan was er nog een kans, dat het water eronderdoor zou waaien.
(en een hoeklijn leek mij ook geen gezicht)
En ach het zit nu al 2 jaar dicht, was het eerder gaan lekken, dan ga ik ernaartoe met de kitspuit.

Succes met het kitten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kit is hier niet echt een langdurige oplossing denk ik. Voor het polycarbonaat zijn toch allerlei profielen te koop om aansluitingen te maken?
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Klopt Beitel, zoals hoekprofielen.
Maar zelfs dan nog, vanwege die ijzeren rand bovenop het boeideel, en aan de onderkant zou ik daar slecht mee uitkomen, en ik zou alsnog alles af moeten kitten.
Ik denk met een losstaande situatie, dat het dan prima gaat met die hoekprofielen, maar tussen 2 schuurtjes in, ter hoogte van het boeideel is lastig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.