Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: De spark bench

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

De spark bench

Ik had het al in een ander bericht gezet maar ik ga nu serieus aan mijn versie van een MFTC-achtig voertuig werken. Een zeer globaal concept zit al in m'n hoofd en ik heb vandaag de eerste materialen er voor gekocht.

P1010531q.jpg
    Het zijn twee vervangingswielen voor een grasmaaier, een aluminium as (1/2"), ringen en splitpennen. Dit wordt het rollend deel van de bank. Als eenmaal de eerste stap gezet is door materiaal te kopen heb je een beginnetje en kun je de rest er een beetje omheen denken. Ik ga de maximale buitenmaten en werktafelhoogte bepalen en dan volgt de rest bijna vanzelf.

Ik denk bijvoorbeeld aan een werkblad dat in de helft gevouwen kan worden en tegen de achterkant bevestigd wordt. Ik weet van mezelf dat ik veel bladoppervlak nodig heb omdat ik vrij slordig ben als het op opruimen aankomt van dingen die je niet meer direct nodig hebt.

Ik vind het wel een uitdaging om allerlei slimmigheden in te bouwen. Daarom kan dit wel eens een erg langdurend project worden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ik ben zeer benieuwd WR wat voor slimmigheden je gaat bedenken dus ga ik dit met belangstelling volgen.
    En ik hoop zoals gewoonlijk ook weer met veel afbeeldingen?
    Mvg, .
    Laatst gewijzigd door Spaander; 18-10-19 om 14:39.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Nogmaals, dit zal een heel langzaam proces worden omdat er nog steeds een hoop klussen op de plank liggen. Ik moet eerst maar eens al m'n electronische frutsels en apparatuur op een hoop gooien om een indruk te krijgen van de benodigde omvang van de electromobiel.

Waarom een as in alu?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Een staaf alu in 1/2" was het enige dat ik vond bij de Home Depot. Ik ga nog wel even bij de concurrent langs, Lowe's, om te zien of ze een stalen versie hebben. Maar voorlopig heb ik een as die ik later altijd kan vervangen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    De assen in mijn MFTC komen ook uit een staaf aluminium 20mm rond (Gamma).
    En tot nog toe geen problemen na jaren dagelijks gebruik.
    Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Ik snap het.
    Succes met dit nieuwe avontuur, WR1944
    Ik zal het weer graag volgen.

groeten
    Ornament

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik zie in principe geen problemen met aluminium, zeker niet kwa sterkte. Het enige probleem dat ik zie is het vreten. De wielen hebben een flens van plastic. De as is een fractie te dik dus dat moet ik eerst oplossen. Het aantal kilometers dat ik met die wielen af zal leggen zal erg beperkt blijven. Maar dat vreten maakt het rijden stroef. Als ik iets van vet wil gebruiken moet dat ook weer niet het plastic aantasten. Maar het is een ondergeschikt probleem.

Zou een meedraaiende as en een stel lagers helpen om het vreten op te lossen?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Als ik de hele constructie aan de trekhaak op karwei zou nemen zou ik aan lagers denken maar die paar meter per jaar zullen op den duur nauwelijks slijtage veroorzaken. Het was eigenlijk maar een theoretisch probleem. Na de scheepsbouw is het lastig om op kleine schaal te denken.

Forum Rechten