De spark bench

WR1944

Oud hout
Ik had het al in een ander bericht gezet maar ik ga nu serieus aan mijn versie van een MFTC-achtig voertuig werken. Een zeer globaal concept zit al in m'n hoofd en ik heb vandaag de eerste materialen er voor gekocht.

P1010531q.jpg
Het zijn twee vervangingswielen voor een grasmaaier, een aluminium as (1/2"), ringen en splitpennen. Dit wordt het rollend deel van de bank. Als eenmaal de eerste stap gezet is door materiaal te kopen heb je een beginnetje en kun je de rest er een beetje omheen denken. Ik ga de maximale buitenmaten en werktafelhoogte bepalen en dan volgt de rest bijna vanzelf.

Ik denk bijvoorbeeld aan een werkblad dat in de helft gevouwen kan worden en tegen de achterkant bevestigd wordt. Ik weet van mezelf dat ik veel bladoppervlak nodig heb omdat ik vrij slordig ben als het op opruimen aankomt van dingen die je niet meer direct nodig hebt.

Ik vind het wel een uitdaging om allerlei slimmigheden in te bouwen. Daarom kan dit wel eens een erg langdurend project worden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ben zeer benieuwd WR wat voor slimmigheden je gaat bedenken dus ga ik dit met belangstelling volgen.
En ik hoop zoals gewoonlijk ook weer met veel afbeeldingen?
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Nogmaals, dit zal een heel langzaam proces worden omdat er nog steeds een hoop klussen op de plank liggen. Ik moet eerst maar eens al m'n electronische frutsels en apparatuur op een hoop gooien om een indruk te krijgen van de benodigde omvang van de electromobiel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De assen in mijn MFTC komen ook uit een staaf aluminium 20mm rond (Gamma).
En tot nog toe geen problemen na jaren dagelijks gebruik.
Mvg, :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik snap het.
Succes met dit nieuwe avontuur, WR1944
Ik zal het weer graag volgen.

groeten
Ornament
 

WR1944

Oud hout
Ik zie in principe geen problemen met aluminium, zeker niet kwa sterkte. Het enige probleem dat ik zie is het vreten. De wielen hebben een flens van plastic. De as is een fractie te dik dus dat moet ik eerst oplossen. Het aantal kilometers dat ik met die wielen af zal leggen zal erg beperkt blijven. Maar dat vreten maakt het rijden stroef. Als ik iets van vet wil gebruiken moet dat ook weer niet het plastic aantasten. Maar het is een ondergeschikt probleem.
 

WR1944

Oud hout
Als ik de hele constructie aan de trekhaak op karwei zou nemen zou ik aan lagers denken maar die paar meter per jaar zullen op den duur nauwelijks slijtage veroorzaken. Het was eigenlijk maar een theoretisch probleem. Na de scheepsbouw is het lastig om op kleine schaal te denken. ;)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb met bokwielen in m'n handen gestaan toen ik op zoek was naar wielen. Hoe groter de wielen hoe soepeler ze over een ongelijke ondergrond rollen. Bokwielen van enige omvang waren loodzwaar en hadden genoeg draagvermogen voor m'n auto. Vandaar dat ik voor de wielen van een grasmaaier heb gekozen. Ze zijn met ca 200 mm een mooie maat en lekker licht in gewicht.
 

WR1944

Oud hout
Zo te hooi en te gras ben ik de afmetingen aan het verzamelen met betrekking tot de spark bench. Eén van de limitaties is de deur van de ruimte waarin ik de bench het meest denk te gebruiken. Deze ruimte heeft nooit een deur gehad maar om het territorium van de kat te beperken heb ik er toch maar een deur in gemaakt. En de dagmaat is 670 mm. Hierdoor heb ik de maximale breedte van de bench op 650 mm gezet. Dat betekende tevens dat het onderstel gemaakt kon worden. Op deze druilerige zondag was het de ideale klus. De splitpennen heb ik voor de zekerheid nog maar niet omgeslagen, dat kan altijd nog.

P1010539q.jpg

De kast gaat tussen de wielen vallen en dan houd ik een breedte van 520 mm over. De ruimte tussen de buitenwand en de maximale breedte ga ik gebruiken om gereedschap e.d. op te hangen. Het is dus geen verloren ruimte. De diepte wordt 600 mm want dat zijn de maten van een kwart plaat. De hoogte zal dan maximaal 1200 mm zijn of minder, al naar gelang van de ondersteunende constructie van het blad.

Ik ga nu langzaam wat krabbels op papier zetten. Ik ga ook een kartonnen model maken omdat ik de beweging van het blad op een bijzondere manier wil uitvoeren.

Watch this space.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Bovendien kun je de as makkelijker wat hoger in de constructie verwerken als een paar grote bokwielen.
 

WR1944

Oud hout
Ik laat nog even een tussenstand van de voorbereidingen zien. Het model dat ik gemaakt heb (schaal 1:5) klopte aardig met wat ik in gedachte had. Nu de principieële haalbaarheid vast staat kan ik verder met het uitwerken en materiaal inslaan beginnen. Ik kan aardig wat restjes opgebruiken maar ik moet toch ook nieuw multiplex inslaan. Ik heb al een materiaallijst gemaakt voor de kast. De drie laden worden gewoon bakken van 12 mm ply zodat ik die er makkelijk uit kan halen om er in te gaan wroeten. Het werkblad bestaat uit twee stukken, 1m20 en 80 cm lang. Het lange blad kan over de kast bewegen aan een arm en sluit dan de opening af. Het kortere blad vouwt er tegenaan. Dat kortere blad dient als poot maar kan ook uitgeklapt worden om als verlenging te dienen. Het blad wordt 520 breed dus moet ik het wel van de lengte hebben.

P1010549q.jpg
Schets met de belangrijkste afmetingen.

P1010550q.jpg
Het blad dient hier als klep om de opening af te sluiten.

P1010551q.jpg
Het blad in de werkstand met het verlengblad als ondersteuning.
 

WR1944

Oud hout
Even ter verduidelijking: in de werkstand hangt het blad aan één kant aan twee uithouders. Bij het inklappen wordt het blad over de kast getild en aan de andere kant voor de kastopening gezet. Het scharnier tussen blad en verlenging komt aan de onderkant. De laatste foto geeft de werkelijke situatie niet correct weer. De verlenging die verticaal staat is aan de bovenkant 40 mm korter. Het scharnier komt in de hoek tussen blad en verlenging. De uithouder wordt voorzien van een sleuf zodat het blad tegen de kast kan komen. Met een haak o.i.d. worden zowel het blad als de verlenging vast gezet.

Dat is het leuke van zulke projecten. Wat ik voor ogen heb is mogelijk. Gaande het project zullen er wel problemen opduiken maar er is genoeg reserve in het ontwerp om hier en daar wat te improviseren.
 

WR1944

Oud hout
Weer een baby stapje. Vandaag zou ik het 18 mm multiplex gaan halen maar er kwam weer van alles tussen. Morgen is er weer een dag.

Ik vond een geschikt balkje van krap 40x40 om het draagstel van te maken. De asgaten geboord, 12,7 mm, de kopse kant ingezaagd om te kunnen klemmen en wat ijzerwerk bij elkaar gescharreld. Aan de bovenkant van de balk heb ik een inslagmoer aangebracht. Aan de onderkant een bout met onderlegring. Met het aanklemmen blijft de bout net onder het oppervlak van de balk en zit dus de kast niet in de weg.

P1010563q.jpg
Het draagstel. De wielen zien er uit alsof ze op Zandvoort gebruikt kunnen worden.

P1010564q.jpg
De inslagmoer en het einde van de bout zitten net onder het oppervlak.

P1010565q.jpg

Morgen toch maar het ply halen want m'n vingers beginnen wel wat te jeuken.
 

WR1944

Oud hout
Het onderstel is nu gereed.

P1010566q.jpg
Voor de voet besloot ik om iets gestroomdlijnds te maken, iets dat je ook onder een meubelstuk zou kunnen zetten. Ik stond de onderdelen te bekijken na het zagen en schuren en voelde dat er iets niet klopte. Na een bak koffie zag ik het opeens: de houtnerf van de driehoekige klampen liep verkeerd. Dus weer even naar de zaagtafel om het nu volgens de regels te doen.

P1010567q.jpg
De drie voetdelen zijn met Kreg schroeven aan elkaar gezet. Bij de eerste poging bleek dat de boormal nog op 1/2" stond. Er was net nog ruimte voor een tweede stel gaten. De klampen moeten theoretisch het schranken tegen gaan maar met de kast er op geschroefd zal ik daar geen last van hebben.

P1010568q.jpg
De as en de wielen zijn aangebracht om het complete onderstel in z'n geheel te kunnen beschouwen. Tot zover gaat alles nog goed.

Nu komt de kast aan de beurt. Het 18 mm multiplex heb ik in huis al ging dat niet zonder slag of stoot. Bij m'n normale Home Depot stond ik met de zware plaat multiplex op m'n karretje bij de zaagmachine toen ik zag dat die buiten werking was. Dat was eergisteren. Gisteren ging ik naar het andere eind van Allentown en probeerde als eerste Lowe's. Het parkeerterrein was afgesloten en er brandde geen licht. Gelukkig was er de tweede Home Depot niet al te ver vandaan. Zo kon ik toch met m'n multiplex huiswaarts keren.
 

WR1944

Oud hout
Het karkas van de kast is gereed. Ik heb de delen in de werkplaats voorbereid en op locatie, een rommelkamer op de eerste etage in elkaar geschroefd. Dat was wel nodig want een berekening leerde me dat het 18 mm multiplex karkas ruim 35 kg woog. Ik ben blij dat er wielen onder zitten.

P1010572q.jpg
Nadat de zichtkanten van berken kantenband waren voorzien konden de onderdelen op de correcte dieptemaat gezaagd worden.

P1010573q.jpg
Alle planken worden voorzien van potgaten. Ik had eerst ook domino's willen plaatsen maar zo sterk hoeft het ook weer niet te zijn. Ik vergat de achterplaat te boren. Dat heb ik later moeten inhalen op de montageplaats. Gelukkig had ik een losse Kreg mal.

P1010574q.jpg
Gelukkig heb ik nog een hoop verhuisdozen bewaard die zo nu en dan goed van pas komen. De planken zijn hier tegen de achterplaat geschroefd.

P1010575q.jpg
Met afstandhouders zijn de planken op de gewenste tussenafstand bevestigd. Ik had maar twee tussenmaten, 120 en 200, en wat overbleef was de grote ruimte voor m'n osciloscoop.

P1010576q.jpg
Het karkas is tijdelijk op het onderstel geplaatst. Het is vrij massief maar dat komt goed uit. Ik heb veel spul op te bergen.

De volgende stap is laden maken. Dat worden simpele bakken van 12 mm ply met een gleuf als handvat.

De ruimte waar ik alles aan het samenstellen ben ligt zo'n 25 cm lager dan de aangrenzende ruimte. Ik heb een soort van trede gemaakt. Om dit gevaarte elders in te zetten zal ik een hellingbaan moeten maken om die trede te overbruggen. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.