De spark bench

WR1944

Oud hout
Het werk gaat rustig door. Met de invallende koude en de regen zijn er in ieder geval minder buitenhuiselijke bezigheden.

Ik heb drie laden gemaakt. Het is wel van een Chinese kwaliteit maar met lijm en nageltjes is de sterkte van de potgatschroeven goed aangevuld.

Toen ik het blad van de MFT omkeerde heb ik extra aandacht besteed aan het goed haaks instellen van de lineaal. Ik heb me nooit gerealiseerd hoe nauwkeurig je dan kunt werken. Haaks is nu echt haaks. Met een nauwkeurige driehoek van Woodpecker heb ik een framing square geontroleerd en die was goed haaks. Een andere square niet zo dus die is met pensioen gestuurd.

P1010577q.jpg
De delen voor de lade zijn gezaagd en van een groef voorzien voor de bodem. Ik moet nog potgaten aanbrengen.

P1010578q.jpg
De drie laden zijn klaar en ze passen zuigend. Ik ben blij dat de randen iets lager zijn zodat er geen luchtdruk wordt opgebouwd bij het sluiten. Ook een handvat is aangebracht.

Nu ga ik aan het werkblad beginnen. Hier ga ik wel iets beter multiplex voor kopen. Ook voor de armen heb ik al iets bedacht om het blad te fixeren in gesloten toestand.
 

WR1944

Oud hout
Het gaat langzaam maar wel gestaag.

P1010581q.jpg
Voor het ondersteunende raamwerk van het werkblad koos ik Radiata pine van 40x40 mm (ongeveer). Het blad zou 12 mm ply worden dat in een groef valt. De raamdelen komen met een pen en gat aan elkaar. De gaten, in de lange delen, werden met de mortiser (vierkante gatensteker) gemaakt. De pennen werden ingezaagd op de zaagtafel en met beitel en router plane op maat gemaakt. Na al die jaren van domino's wilde ik het een keer ouderwets proberen en het kwam uiteindelijk net zo strak.

P1010582q.jpg
Dit zijn de resultaten. De pen zit uit het midden omdat er nog een groef in komt.

P1010584q.jpg
Op de zaagtafel werden met twee zaagsneden de groeven gemaakt van 12 diep en 25 breed. Bij de korte stukken konden die doorlopen. Bij de lange stukken moest ik aan de einden stoppen. De stop werd met de blauwe tape aangegeven.

P1010583q.jpg
Met de beitel en de router plane werden de einden van de groef in de lange delen uitgehakt. Het deel rechts diende als steun voor de schaaf.

P1010585q.jpg
Het raamwerk wordt gelijmd. Met de hulpstukken van Veritas (metalen stroken) is het haaks opspannen makkelijk.

P1010586q.jpg
Intussen is het 12 mm blad op maat gemaakt en in het raamwerk gelijmd. In de zijkant heb ik gaten van 13 mm geboord waar een aluminium as van 12,7 mm in geschoven kan worden. Hier komen de armen aan vast te zitten. Een uitklapbare steun is in elkaar gezet en met scharnieren aan het blad bevestigd. De scharnieren had ik nog van m'n Hollandse voorraad. ;)

P1010587q.jpg
Ik heb provisorisch de armen aangebracht om te zien of alles werkte zoals het bedacht was. Links zit een strook hout waar het blad tegen geklemd wordt als het uit staat. In de arm komt een gleuf zodat het blad tegen de kast aan komt en als deksel fungeert.

P1010588q.jpg
Hier is het blad uit gezet. Omdat het wat provisorisch opgezet is gaat het overhalen van het blad wat wiebelig maar het werkt. Ik ben zeker niet ontevreden met het resultaat.

Nu komt het kortere tweede blad aan de beurt en de groef in de armen. Ook wat details als uithouders voor het tweede blad en de poten.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Wat voor router plane is dat?

Ziet er goed uit.

Gr Danny

Het is inderdaad een grondschaaf (horletoet) van Veritas. Prijzig maar nog niet zo als een Lee Nielsen. Het is een schaaf die je naar mijn idee pas langzaam gaat waarderen omdat je steeds weer een nieuwe toepassing vindt. Ik heb er al twee bredere voetplaten bij gemaakt om grotere openingen te kunnen overbruggen. Ook al komt de schaaf uit Canada, de schroefdraad om de hoogte te verstellen is metrische draad met een spoed van 1 mm. Ik heb een streepje op de verstelmoer aangebracht zodat ik probleemloos in delen van een millimeter in kan stellen.
 

WR1944

Oud hout
Weer een beetje vordering. Zoals gezegd komen er allerlei tussendoortjes die het ritme danig onderbreken.

Zoals bijvoorbeeld vandaag. Een vriendin van m'n vrouw had twee houten bakken van globaal 1 bij 3 meter in de tuin. Het waren eigenlijk schotten waar de aarde wat hoger was dan in de rest van de tuin. Hier kweekte ze kruiden in en plantte ze bloemen. Maar ze wilde er van af en omdat vanavond het grof vuil wordt opgehaald aan mij het verzoek om het kort en klein te maken. Bij aankomst bleek dat het hout van plastic was gemaakt. Maar m'n reciprozaag met extra lang bimetaal blad wist daar wel raad mee. En zo stonden er een uur later bijna 20 stapeltjes gebundeld en wel klaar voor de vuilnismannen.

P1010597q.jpg
De groef in de armen is gemaakt en ook de stop om de klep/tafelblad gesloten te houden. Na het meten waar die stop moest komen heb ik de groeven eerst afgetekend en de gaten geboord. Met de decoupeerzaag werd de groef ruw voorbewerkt. Met een dun freesje op de freestafel werd er aan weerszijden zoveel afgehaald dat de aluminium as er mooi in paste.

P1010598q.jpg
Het korte tafelblad was ook al klaar en kon aan het grote tafelblad vast gemaakt worden. Voor die scharnieren moest ik wel eerst naar de Home Depot want ik had geen passende meer in voorraad. Die scharnieren moest ik wel wat bijwerken. Het scharnier moest aan één kant helemaal vlak zijn om te kunnen gebruiken. Met een klein koubeiteltje kon ik de knik bij de knoop plat slaan. Met de magneetjes (nog uit Holland) wordt de poot in ingeklapte toestand vast gehouden.

P1010599q.jpg
Aan het einde van het grote blad zit nu de poot en het kleine blad vast met scharnieren. Uitgeklapt is het een breedte van 2 meter en dat is een aanzienlijke werkruimte, ook al is het maar net iets breder dan een halve meter.

Ik ga nu een uithouder voor het tweede blad maken maar dat zal wel gekoppeld moeten worden aan de uitklapbare poot. Dat wordt een leuke puzzel. Ik moet ook wat rommel in de rommelkamer opruimen want ik kan nu geen fatsoenlijke foto's maken. ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.