Makita lamellenfrees - 3d geprinte stelplaten

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hoi forummers,

ik heb een handigheidje ontworpen en ge-3d-print wat anderen op het forum wellicht ook van pas kan komen! Ik heb namelijk een lamellofrees van Makita (DPJ180Z) en de hoogte daarvan precies instellen kan lastig zijn. Standaard zit er een stelplaatje bij van 4mm wat een lamello in materiaal van 12mm centreert. Zonder stelplaatje centrert hij op 20mm.

Nu gebruik ik vaak 18mm materiaal, en dan is een stelplaatje van 1mm ideaal. Die heeft Makita helaas niet. Daarom heb ik stelplaatjes in andere maten ontworpen en geprint.

1mm is handig voor 18mm materiaal,
2mm voor 16mm materiaal
3mm voor 14mm materiaal
4mm voor 12mm materiaal
5mm voor 10mm materiaal.

Als je clamex s18 freest met het standaard 4mm freesblad (plaat van beide kanten aanvallen), kun je ze ook gebruiken;
1mm voor 22mm materiaal (clamex s18)
2mm voor 20mm materiaal (clamex s18)
3mm voor 18mm materiaal (clamex s18)
4mm voor 16mm materiaal (clamex s18)
5mm voor 14mm materiaal (clamex s18)

Hierbij een linkje naar de bestanden op thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:3921713

Als er belangstelling is om er een paar te printen voor leden van het forum wil ik dat dat wel voor een zacht prijsje doen.

20191017_201528.jpg
20191017_201624.jpg
20191017_201651.jpg
20191017_201730.jpg
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Afhankelijk van de prijs heb ik hier wel interesse in...
hoe nauwkeurig zijn die, want net gisteren voor de eerste keer getest met clamex S18 en de makita, bij het gebruik van de meegeleverde stelplaat (4mm) zit er nog een klein beetje hout in het midden. Zonder stelplaat maar met 4mm spacer is de gleuf perfect...
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hi wimpie,

ze zijn op de tiende millimeter nauwkeurig (ik kan niet preciezer meten). Als ik de meegeleverde stelplaat opmeet kom ik ook op 4.0mm uit.

Ik denk dat als je clamex s18 wilt frezen een 4mm spacer op de verstekgeleider het beste resultaat geeft (stel de verstekgeleider in op de 'onderkant' van het gat voor de clamex en gebruik de 4mm spacer om de 'bovenkant' van het gat te maken). Helaas passen deze stelplaten niet op de verstekgeleider.

Welke maten wil je? Ik dacht aan 5 euro per stuk + verzendkosten. Ik heb wit of zwart PLA plastic.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
ja, daar heb je wel een punt Bijtel. Dit ontwerp komt vooral uit mijn ergernis met de haakse verstekgeleider die vaak een beetje scheef zit. Daarom probeer ik die zo weinig mogelijk te gebruiken.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
het voordeel van dat soort stelplaten, ik heb er ook 1 voor mijn Domino XL, is dat je niet meer hoeft na te denken.

vooral handig als je haakse verbindingen maakt en dus geen stelwerk hebt te doen om te zorgen dat beide platen of balken exact in het midden hun gat krijgen en zo naadloos op elkaar aansluiten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Alleen als een plaat twee verschillende kanten heeft, zie ik een voordeel. In elk ander geval: als de gaten niet exact in het midden zitten, dan past het maar op één manier. Er vanuit gaande dat je de lamellen netjes verdeelt over de breedte van de plaat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Tip: Wen aan om je werkstukken te paren. Dan weet je ten opzichte van welk vlak je moet werken en gaat het nooit verkeerd.
 
Laatst bewerkt:

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik was nog ontevreden met de methode om clamex S18 te vrezen vanaf twee kanten. Als je plaatmateriaal hebt wat een beetje van dikte wisselt werkt dat namelijk niet zo secuur.

Daarom heb ik een 4mm stelplaatje ontworpen wat op de diepte-aanslag past. Als je dan eerst zonder plaatje freest, en daarna met, heb je een gat van precies 8mm hoogte.

Fotos van het ontwerp en geprintte prototypes. Ook deze wil ik wel voor forumleden printen.

Voor de prints ben ik overgestapt van PLA naar PETG plastic (blauw op de fotos). Dit plastic is iets flexibeler waardoor het wat beter tegen klappen kan.

stelplaat.jpg

20191023_164524.jpg
20191023_164521.jpg
20191023_101159.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.