Voorstellen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik heet Twan, ben 47 en woon in een klein dorpje onder Eindhoven.
Ben in de software terecht gekomen en heb begin dit jaar in de avonduren een basis cursus houtbewerking gevolgd. Omdat ik dit zo leuk bleek te vinden, heb ik er direct een vervolg cursus achteraan gedaan. De ervaring om alles direct super netjes te krijgen, zoals zwaluwstaartjes, ontbreekt nog maar is groeiende. Kwestie van veel doen denk ik. Via de cursus kon ik met een kleine korting wat (hand)gereedschap bestellen dus daar ontbreekt het niet meer aan. De verleiding om wat extra apparatuur zoals een tafelcirkelzaag of afkortzaag en frees aan te schaffen is wel groter geworden. Moet dan nog wel wat meer zelfvertrouwen kweken om ook wat grotere projecten aan te pakken. :)

Ik lees veel hier op het forum, stel eens wat vragen maar kijk ook nogal eens op youtube. Zo vond ik ook deze uitzending van de Duitse zender SWR:
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.youtube.com/watch?v=hXVlrSBccYs

Wat gaaf als je zoiets kan maken. Zou een carrière switch nog mogelijk zijn? ;-)
Serieus, heeft iemand dat gedaan trouwens?

Bedankt voor het lezen en reacties.

[/FONT]
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Welkom.

Ik weet van iemand die de switch heeft gemaakt en daarna zei: "Nog nooit zo hard moeten werken. Nog nooit zo weinig verdiend en.... nog nooit zoveel plezier in mijn werk gehad".
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heet Twan, ben 47 en woon in een klein dorpje onder Eindhoven.
Ben in de software terecht gekomen en heb begin dit jaar in de avonduren een basis cursus houtbewerking gevolgd. Omdat ik dit zo leuk bleek te vinden, heb ik er direct een vervolg cursus achteraan gedaan. De ervaring om alles direct super netjes te krijgen, zoals zwaluwstaartjes, ontbreekt nog maar is groeiende. Kwestie van veel doen denk ik. Via de cursus kon ik met een kleine korting wat (hand)gereedschap bestellen dus daar ontbreekt het niet meer aan. De verleiding om wat extra apparatuur zoals een tafelcirkelzaag of afkortzaag en frees aan te schaffen is wel groter geworden. Moet dan nog wel wat meer zelfvertrouwen kweken om ook wat grotere projecten aan te pakken. :)

Ik lees veel hier op het forum, stel eens wat vragen maar kijk ook nogal eens op youtube. Zo vond ik ook deze uitzending van de Duitse zender SWR:
https://www.youtube.com/watch?v=hXVlrSBccYs

Wat gaaf als je zoiets kan maken. Zou een carrière switch nog mogelijk zijn? ;-)
Serieus, heeft iemand dat gedaan trouwens?

Bedankt voor het lezen en reacties.


Rien de Vos, was arts, nu meubelmaker. Heeft zijn eigen werkplaats in Amsterdam en werkt ca. 1 dag in de week in de houtdraaierij van Joost Kramer in Utrecht.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Inmiddels een paar jaar verder na mijn 'voorstel post', dus even een update leek me wel leuk.

Ik geniet nog steeds van de houtbewerking, al komt het er thuis te weinig van. 5 dagen in de IT werken en soms drukke weekenden geven wat weinig tijd helaas.

Na de 2 basis cursussen bij Mathijs Heijkers (aanrader) heb ik via bij het Ambachtshuis nog wat gedaan, maar kort na de start brak Corona uit en kwam alles stil te liggen. Omdat ik over de cursus niet tevreden was ben ik er mee gestopt en vorig jaar bij Syntra in Belgie opnieuw gestart. Een heel jaar les voor het geld van een 10 avonden cursus in NL. Super! Inmiddels in het 2e jaar en 1 avond in de week lekker aan het werk/hobby en meer vertrouwd met machines zoals de formaatzaag, pennenbank, schaaf en vandiktebank en wat basis autocad. Omdat het eigenlijk een volledige opleiding is, is er ook genoeg aandacht voor de theorie.

Dit 'plezier' heeft me wel aan het denken gezet en ik overweeg om minder in de IT te gaan werken om tijd te krijgen voor een partime baan bij een meubelmaker. Een volledige overstap op termijn zou een wens zijn, maar de financiele aderlating is daarvoor nu nog wel wat te groot.

Zijn er mensen hier die zoiets ook gedaan hebben en zo ja, hoe heb je het aangepakt? Ik lees wel over leerling-meestel-gezel trajecten via Ambachtnederland.nl maar daarvoor moet je werkloos zijn en een UWV uitkering hebben. Beetje vreemd. Aangezien er volgens mij veel vraag is naar gemotiveerde mensen, zou de markt ook wel open kunnen staan voor zij-instormers.

Mocht u iemand zoeken, dan hoor ik graag via een PB wat u zoekt. Wellicht is het interessant?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Het probleem in nederland is een beetje dat het voor kleine bedrijven financiele zelfmoord is om personeel aan te nemen. In mijn omgeving ken ik alleen maar mensen die hopen dat hun personeel ontslag neemt. Voor grotere klussen huur je andere zelfstandigen in.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Het probleem in nederland is een beetje dat het voor kleine bedrijven financiele zelfmoord is om personeel aan te nemen. In mijn omgeving ken ik alleen maar mensen die hopen dat hun personeel ontslag neemt. Voor grotere klussen huur je andere zelfstandigen in.

oei dat klinkt slechter dan ik dacht.... Helder
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik overweeg om minder in de IT te gaan werken om tijd te krijgen voor een partime baan bij een meubelmaker.
ben het met @chevy66 eens
een kleine zaak die personeel aanwerft krijgt er direct een grote verantwoordelijkheid (en last bij)
een alternatief pad om verdienend in het hout te gaan, is in bijberoep als zelfstandige
dan ben je je eigen baas, pikt er de interessante opdrachten uit, én bent niet aan klassieke arbeidsuren gebonden
maw je kan 's avonds + in het we werken 🤣
kijk naar de andere kant van jouw idee om deeltijds bij een meubelmaker te gaan werken
dan dien je je it-werk tot halftijds terug te schroeven
gaat dat - in dienstverband - lukken ?
als baas zou ik nog met een 4/5de werknemer genoegen nemen, maar een 1/2de ?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en twdi

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
En je wordt voor je huidige baas een groter risico. Het maakt een hoop uit of je minder gaat werken, omdat je met je kind naar de speeltuin wil, of dat je een verzekeringstechnisch in de hoogste risicoklasse vallend bijberoep wil gaan uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik herken de moeilijkheid voor kleine bedrijven om personeel aan te nemen. Al het risico (ziekte etc ) moet door de werkgever gedragen worden.
Voor de huidige it werkgever zie ik het probleem niet zo, het is niet aan die werkgever om te bepalen wat je andere tijdsbesteding is en of hij dat een risico vindt of niet. Ik zie bij mijn werkgever ook dat van 5 naar 4 dagen niet zo een punt is, maar "nog minder" beschikbaar zijn wel. Hangt natuurlijk ook van de functie af.

Misschien is je als zzp'er aanbieden aan kleine bedrijven een optie. Dan heb je niet de zorgen van acquisitie, administratie en grote investeringen.

Verder ben ik al jaloers op wat je WEL voor elkaar krijgt naast je werk, heb toch aardig wat leuke dingen voorbij zien komen 👍
Ik vraag mezelf af, als het echt een baan zou zijn (met tijdsdruk en financiële druk, werkstuk is eigenlijk niet helemaal geworden wat het moet zijn maar moet nu de deur uit) is het dan nog leuk? Ik doe het nu met plezier (op mijn nivo) omdat als ik er ff genoeg van heb ik de boel twee weken laat rusten en dan met hernieuwde energie verder kan. Als die optie wegvalt wordt het een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Er zijn wijze dingen gezegd hier waar ik niet zo over nagedacht heb die toch wel kloppen. Ik snap dat het voor kleine bedrijven lastig is en geen idee hoe mijn eigen werkgever er over denkt. Dan zou 'gewoon' en dag minder gaan werken en voorlopig 'marktplaats projecten' een eerste aanzet kunnen zijn.

Bedankt voor de eye-openers :)
 

jorisvh

Post veel
Dappere plannen!
Als dit is wat je echt wil, doen. YOLO.
Maar bedenk wel wat concreter wat je wil en wat kan.
1d/wk?, halftijds?, ambitie om door te groeien naar voltijds?
bij een baas of als zelfstandige?
heb je al een eigen atelier met machines?

Ik sluit me aan bij anderen: om deeltijds in de meubelmakerij te werken zijn je kansen als zelfstandige, voor eigen klanten of in onderaanneming beter dan als werknemer in loondienst.

Als je je IT job nog graag doet en vooral tijd zoekt om meer met hout te werken, dan kan je met 1d/wk al wat. Maar dan blijft het een hobby waar je je investeringen mee kan financieren ipv een kostwinning. Niks mis mee en, als er effectief wat inkomsten zijn, fiscaal misschien interessanter om het officieel in bijberoep te doen. Als je huidige baas je liever 80% heeft dan helemaal niet, dan moet dat bespreekbaar zijn.
Als je die IT job niet tot je pensioen wil blijven doen en een carriereswitch richting meubelmaker voor ogen hebt, dan denk ik dat je minstens 50% van je tijd nodig hebt om iets op te bouwen. Of 50% in loondienst in de IT blijven realistisch is en hoe je huidige baas hierover denkt kan je best zelf inschatten. Maar, hoe goed die het ook met je voorheeft, die heeft zijn objectieven en je kan niet van hem verwachten dat hij het zichzelf of je collega’s moeilijk gaat maken om jou een plezier te doen.
Ikzelf ben in 1 keer volledig zelfstandige geworden omdat halftijds in loondienst werken voor mij geen optie was (had een job als leidinggevende in een multinational). Ik heb het me nog geen dag beklaagd.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Duidelijk verhaal en logisch denk ik.
Direct in 1x naar fulltime zelfstandig vind ik wel een dingetje omdat mijn ervaring nog in de hobby sfeer zit. Iets met keuzes en vertrouwen:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.