Smalle groeven schuren met de slijptol

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Hallo,

Voor een project waar ik aan het werken ben moet ik hout kunnen schuren in smalle groeven. Met de hand is dit onmogelijk, daarom bedacht ik deze oplossing. Hopelijk hebben jullie hier iets aan indien je een gelijkaardig probleem zouden hebben.

Groeten
C

 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Uhm, ploegschaaf?
Record-No-044-Plough-Plane-19.jpg
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mooi gemaakt, maar of het ook veilig is? Krachten worden enorm hoog bij die diameter en toerental.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
En dan nog, hoe maak je daar een geleiding aan om ervoor te zorgen dat de groef netjes recht wordt?
Een ploegschaaf, gaat niet eens zo veel langzamer, maar is wel gecontroleerd en accuraat. Daarnaast, geen stof, geen lawaai.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Gezien het toerental van die kleine slijpers zou de schijf op enig moment ook zomaar in stukken uiteen kunnen vliegen...
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Aan het einde van het filmpje geef je aan een nieuwe slijptol nodig te hebben... Hmm... Ik hoop toch dat dat geen onderdeel is van het maken van deze schuurschijf ;)

Wel goed en creatief bedacht, maar ik denk toch dat er prima alternatieve methodes zijn die hiervoor ontworpen zijn. Zo'n klein groefje opschonen zou ik persoonlijk gewoon met een beitel en eventueel een vijltje doen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
ik lijm soms een stuk schuurpapier op een stukje hout om de klus te klaren. dan schuur je ook direct mooi vlak.
Persoonlijk vindt ik dit een erg gevaarlijke manier van werken. Je gaat er geen lol van ondervinden als het ding uit elkaar vliegt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
leuk filmpje, maar dit is echt een oplossing op zoek naar een probleem. Er zijn zoveel betere, handiger, veiliger manieren om groeven en gleuven te maken. ploegschaaf, horletoet, bovenfrees, tafelzaag (evt met dado-stack...)
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
dado-stack...)

Mag kennelijk niet in Europa, of in ieder geval nederland?
Jammer, want als je ziet hoe makkelijk dat die amerikanen daar box joints e.d. mee maken wordt je wel een beetje jaloers. Een slingerblad is dan toch niet helemaal hetzelfde qua afwerkingskwaliteit.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat jij daar gemaakt hebt is levensgevaarlijk. Niet voor niets heb je uitgebalanceerde dingen en een beschermkap op zo'n ding. de centrifugale krachten die vrijkomen zijn niet gering. Als je houten blad uit elkaar klapt hoop ik dat je goede bescherming aan hebt.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Maak een schraapstaal in de breedte van de gleuf. Lijkt ouderwets maar het werkt
 

tuoh

Oud hout
Dit is niet direct een toepassing om klakkeloos te volgen, valt een beetje in dezelfde categorie als een 2300W haakse slijper met een cirkelzaag erop:p

De houten (multiplex) schijf is het probleem niet, wel een probleem is het werken ermee zonder enig steunvlak. Je hebt nauwelijks controle op de machine zo uit de losse hand.
Zou me eens terug achter de tekentafel zetten om een minder (terugslag)gevoelig ontwerp ineen te knutselen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.