Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Smalle groeven schuren met de slijptol

Hallo,

Voor een project waar ik aan het werken ben moet ik hout kunnen schuren in smalle groeven. Met de hand is dit onmogelijk, daarom bedacht ik deze oplossing. Hopelijk hebben jullie hier iets aan indien je een gelijkaardig probleem zouden hebben.

Groeten
    C

Bezoek me op volgende kanalen om meer te zien:

Youtube
    | Facebook | Instagram | Twitter

Mooi gemaakt, maar of het ook veilig is? Krachten worden enorm hoog bij die diameter en toerental.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Heb je al gekeken of een vingerschuurmachine, bandvijlmachine of powerfile geschikt is?

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

En dan nog, hoe maak je daar een geleiding aan om ervoor te zorgen dat de groef netjes recht wordt?
    Een ploegschaaf, gaat niet eens zo veel langzamer, maar is wel gecontroleerd en accuraat. Daarnaast, geen stof, geen lawaai.

Gezien het toerental van die kleine slijpers zou de schijf op enig moment ook zomaar in stukken uiteen kunnen vliegen...

Aan het einde van het filmpje geef je aan een nieuwe slijptol nodig te hebben... Hmm... Ik hoop toch dat dat geen onderdeel is van het maken van deze schuurschijf

Wel goed en creatief bedacht, maar ik denk toch dat er prima alternatieve methodes zijn die hiervoor ontworpen zijn. Zo'n klein groefje opschonen zou ik persoonlijk gewoon met een beitel en eventueel een vijltje doen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    ik lijm soms een stuk schuurpapier op een stukje hout om de klus te klaren. dan schuur je ook direct mooi vlak.
    Persoonlijk vindt ik dit een erg gevaarlijke manier van werken. Je gaat er geen lol van ondervinden als het ding uit elkaar vliegt.

leuk filmpje, maar dit is echt een oplossing op zoek naar een probleem. Er zijn zoveel betere, handiger, veiliger manieren om groeven en gleuven te maken. ploegschaaf, horletoet, bovenfrees, tafelzaag (evt met dado-stack...)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    dado-stack...)
    Mag kennelijk niet in Europa, of in ieder geval nederland?
    Jammer, want als je ziet hoe makkelijk dat die amerikanen daar box joints e.d. mee maken wordt je wel een beetje jaloers. Een slingerblad is dan toch niet helemaal hetzelfde qua afwerkingskwaliteit.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten