Kleine slaapvide - welke balkmaten en bevestigingsmethode?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Nog 1 vraag, over die nagels om de raveeldragers te bevestigen; is het de bedoeling dat je in elk gat een nagel slaat? zou de boel dan niet gaan splijten..?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind dat men zelf de afweging mag maken als je van bepaalde eisen (zoals een vergunning) wil afwijken. Een correcte voorlichting vind ik wel op zijn plaats.

Dat is niet helemaal correct. In particulier opdrachtgeverschap (en ook eigenbouw) kun je een trap zo steil maken als je wilt en mag bijvoorbeeld een deur ook 1,5m hoog zijn als je dat leuk vindt.

Helaas. Pak het bouwbesluit er maar even bij. Tabel 2.39 geeft minimum aantrede en maximum optrede. Niveau bestaande bouw is de eis (bij particulier opdrachtgeverschap). Deurhoogte is hier niet van toepassing maar ook daar zijn eisen voor (zie vluchtroute).
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Na wat verder verdiepen in ophangmethodes zag ik dat er naast raveeldragers ook balkdragers bestaan, met en zonder lip. Eigenlijk lijken die me het mooist (zonder lip) want dan kan ik alles op de hoeken strak laten aansluiten. Zouden die stevig genoeg zijn? De lip lijkt te ver over te steken voor de dikte van de balk, vandaar zonder, en het leek me het mooist als de vloer strak op alle balken kan (zowel dwarsbalken als liggers)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die bakjes zijn prima en gaten kan je allemaal afspijkeren. Een heleboel kleine nageltjes zijn samen heel sterk. In de hoeken kan je maar een kant van de balk afspijkeren. Maar die balk kan je ook nog aan de muur schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.