Kleine slaapvide - welke balkmaten en bevestigingsmethode?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hallo,
ik wil een kleine slaapvide bouwen (zie tekening onderaan) afmeting is 2 mtr x 1,90 mtr (waarbij de overspanning 1,90 is) er komt een osb of underlayment plaat van 18mm op als vloer, met daarop een slaapbankje voor zit/slaapplek, moet wel minstens 2 mensen kunnen houden, liever misschien nog meer. Nu vraag ik me een paar dingen af:


  • voor de dwarsbalken/ draagbalken welke dikte en breedte balken zal ik gebruiken?
Enerzijds is de vuistregel dacht ik: breedte balk = 1/20 vd overspanning & dikte = 1/3 of 1/4 vd breedte. Dit zou dan zijn balken van circa 30 x 95 (of iets wat daarbij in de buurt komt)
Anderzijds heb ik de balkenschuif van houtinfo gebruikt, die komt met allerlei suggersties (varierend van 38 x 184 t/m 70 x 145) wat ik wel erg veel vind afwijken van de vuistregell
Welke adviseren jullie om te gebruiken? (de balken worden met raveeldragers vastgezet)

En welke hart op hart maat zal ik aanhouden? 4 balken over 2 mtr verspreid is HoH circa 67 cm / 5 balken over 2 mtr is HoH circa 50 cm.
.

  • voor de lentebalken (2 mtr op de muur) zal ik zelfde breedte als dwarsbalken doen, maar mogen die wel dunner? (ze zitten immers tegen de muur bevestigd, zie hieronder)


  • Wat betreft de constructie/ bevestiging:
de lengte balken (2 mtr) komen tegen de muur aan; ik dacht om deze met pluggen en bouten vast te zetten; welke diktes/ lengte kan ik hier het beste voor nemen? Of is het beter om slagpluggen te gebruiken?

Ik hoor graag tips, dank alvast!

Vide.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als die muren gemetseld zijn is een gietbouw balkdrager waarvan je de lip inslijpt in de muur veel betrouwbaarder dan alleen ankers.

voor 18 mm vloerplaat maximaal ondersteuningsafstand 600mm aanhouden.

persoonlijk zou ik voor 46*121-500 gaan als balklaag
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Mijn vakkundige aannemer heeft jaren gelden voor mij een vide gemaakt waarvan de overspanning drie meter was. Gebruikte daarvoor balken 150/50 met onderlinge afstand 60 cm. Super-solide. In jouw geval zal die balkmaat overkill zijn; je zult rond de 40/100 uitkomen, denk ik.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
je aanname is correct. balkhoogte van circa 10cm nemen en niet minder dan 60cm h.o.h. gaan.Of 21/22mm dikke plaat nemen.
De balken langs de muur kun je bijvoorbeeld met een slaganker, draadeind en carrosseriering vastzetten.
Als het houtskelet is zul je waarschijnlijk in de staande balken moeten schroeven.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Dank voor alle snelle reacties en tips!!

De linkermuur is baksteen, de rechter muur ben ik nog niet achter, geen gipsplaat maar klinkt 'holler' dan baksteen, misschien iets van gipsbeton o.i.d..

Hoe dik zal ik de draagbalken op de muren maken? ook 40 dik x 100 of kunnen die bijv 32 oid?

Over de bevestiging op de muur twijfel ik nog.. ik heb niet eerder met slagankers gewerkt, is dat in een baksteen en gipsbetonnen muur te doen? Ik dacht zelf eerder aan pluggen met bouten 8mm dik omdat plug in ieder geval in elk soort muur kan..
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dank voor alle snelle reacties en tips!!

De linkermuur is baksteen, de rechter muur ben ik nog niet achter, geen gipsplaat maar klinkt 'holler' dan baksteen, misschien iets van gipsbeton o.i.d..

Hoe dik zal ik de draagbalken op de muren maken? ook 40 dik x 100 of kunnen die bijv 32 oid?

Over de bevestiging op de muur twijfel ik nog.. ik heb niet eerder met slagankers gewerkt, is dat in een baksteen en gipsbetonnen muur te doen? Ik dacht zelf eerder aan pluggen met bouten 8mm dik omdat plug in ieder geval in elk soort muur kan..

Als je denkt dat het niet massief genoeg is kun je ook een chemisch anker gebruiken.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Chemisch anker zat ik ook aan te denken maar leek me zo'n overkill..
Zat wat te lezen over die slagankers, ik begrijp dat die slagankers alleen in echte massieve muren kunnen? (beton bijv.)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Planken op de muur kan je het beste 30 dik nemen. Dan kan je batnagels van 30mm gebruiken, zodat je niet steeds op je vingers slaat. Planken kan je met houtdraadbouten en pluggen vastzetten. Balken zou ik 121 hoog nemen. Geeft wat minder buiging dan een van 96. Ik zou ze ook om de 50 leggen. Het zoldertje hangt opgesloten tussen de muren, dus je hebt eigenlijk alleen afschuifkrachten op je ankers. Een 8 mm 4.8 bout kan zo'n 700 kg afschuiving hebben.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de bout wel ja de muur geeft het een stuk eerder op.
fabrikanten van lijmankers garanderen max. 100 a' 200 kg voor metselwerk op een dergelijke verbinding.
daarom zijn er gietbouw balkdragers bedacht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Een m8 ankerstang heeft ook een afschuifsterkte van 800 kg. Een gemetselde muur kan nog veel meer hebben.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De balkmaat kan je aflezen in de balkenschuif.

Nog wat aandachtspunten: Op het moment dat dit een vloer wordt (ipv een bed op hoogte) gelden alle regels voor een vloer. Er moet dus een bouwbesluit-trap naar toe en een fatsoenlijke valbeveiliging (beide conform regels bestaande bouw). Voor de vloer heb je een vergunning nodig die door een constructeur uitgerekend moet worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik doe dit soort werk al jaren, maar ik heb nog nooit een klant gehad die daar geld aan ging uitgeven.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
De balkmaat kan je aflezen in de balkenschuif.

Nog wat aandachtspunten: Op het moment dat dit een vloer wordt (ipv een bed op hoogte) gelden alle regels voor een vloer. Er moet dus een bouwbesluit-trap naar toe en een fatsoenlijke valbeveiliging (beide conform regels bestaande bouw). Voor de vloer heb je een vergunning nodig die door een constructeur uitgerekend moet worden.

Welkom in Nederland, land der regels... maar Bijtel heeft wel gelijk en deze regels zijn er vooral voor de eigen veiligheid. Vergeet niet dat een verzekering bij schade of ongeval kan weigeren uit te keren als de benodigde papieren niet in orde zijn.

Misschien even wat duidelijker: de vergunning regel je bij de gemeente en daarvoor heb je een constructie tekening met berekening voor nodig. Overigens heb ik in het verleden zelf voor de tekening en de berekeningen gezorgd (constructeur vond ik wat prijzig voor een simpele constructie zoals ook deze is) en na controle door de bouwinspecteur bij de gemeente was dat in orde. Maar mogelijk is dat tegenwoordig anders, dat weet ik niet. Ik zou het in ieder geval eens navragen. Scheelt toch weer een paar centen :)

Als je overigens niet weet welk materiaal de andere muur is, zou je nog kunnen kiezen voor een balk op de vloer, waarop je dan twee staanders zet, die vervolgens de balk op hoogte ondersteunen. Wel vastzetten in de muur om te zorgen dat ze nergens heen gaan, maar de krachten worden dan via de standers afgevoerd naar de vloer. Als dat een standaard betonvloer is, zou dat geen probleem mogen zijn. Niet de mooiste oplossing, maar wel functioneel. Eventueel leidingwerk (elektra) zou je zo ook in een staander kunnen wegwerken, als je daarmee niet teveel hout weg moet halen, of een derde staande toevoegen. Uiteraard de elektra wel in PVC pijp leggen, geen losse draden door de balk trekken.

@Boertje en Chevy, volgens mij praten jullie over 2 verschillende dingen? 200 kg druk op een bakstenen muur mag geen enkel probleem zijn. Gemiddelde druksterkte van baksteen ligt grofweg tussen 12 en 20 N/mm2. Gelukkig maar, anders zou je hele huis in elkaar donderen :) Maar qua trekkracht zou die 200 kg wel eens kunnen, dat weet ik zo niet. Echter zullen hier nauwelijks horizontale krachten optreden. De verticale krachten kunnen prima opgevangen worden met verschillende oplossingen. Persoonlijk vind ik die lip ankers wel handig, aangezien je ze snel op de juiste hoogte hebt en eenmaal met de lip goed geplaatst, komen je bevestigingsgaten niet meer hoger of lager uit :)
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Dank voor alle reacties, nogmaals!
Misschien moet ik wel het eea nuanceren (ook ivm vergunningen..) het wordt inderdaad echt eerder een slaapvide (hoog bed) dan een extra vloer. De constructie heeft net genoeg ruimte voor 2 losse lattenbodems en matrassen, het is de bedoeling dat logees er kunnen slapen of even zitten overdag. Ik snap en weet dat nederland regelland is maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen voor dit soort dingen een vergunning aanvraagt..

@boertje125 ik denk dat het inslijpen van die lip toch te hoog gegrepen is voor mij, hou het liever bij pluggen, bouten of iets dergelijks

@chevy die batnagels 30mm bedoel je die te gebruiken om de vloerplaat vast te zetten?
En met 8 mm 4.8 bout, bedoel je 8mm diameter * 48 mm lang? Is dat lang genoeg? Dan zit ie bij een balk van 30mm dik maar 18 mm in de muur/plug.. of bedoel je deze 'in te laten' in de balk (voorboren zodat ie er dieper in valt)?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dat van die regels en vergunningen kun je 'vergeten'. Zolang je het niet aanduidt als verblijfsruimte is er niks aan de hand. Noem het opslag, berging of zoiets en er kraait geen haan naar.

Ik heb ooit verbouwd voor een flink bedrag, maar door het als renovatie op te voeren zeker 8 mille aan leges bespaard. Regels zijn er met reden, maar een heilig boontje zijn is ook niet nodig (zie hoe men omgaat met protesterende boeren t.o.v. klimaatridders — wie het uit kan leggen, moet dat maar niet doen, hier).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Batnagels zijn de gedraaide spijkers die je eigenlijk hoort te gebruiken om de metalen ankers (bat ankers} aan de balk en de muurplaat te bevestigen. Deze nagels zijn taai. Je ziet vaak dat men gewone spaanplaatschroeven gebruikt, maar ik ben al vaak tegengekomen dat de helft van de koppen was afgebroken.
Deze nagels zijn er in verschillende lengtes, maar ik gebruik ze nooit korter dan 30 mm, omdat ik anders op mijn vingers sta te slaan. Als je dunnere vingers hebt, kan je voor dit werk ook wel kortere nagels gebruiken. Houtdraadbouten heb ik nog nooit beter dan 4,8 gezien.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
De balkmaat kan je aflezen in de balkenschuif.

Nog wat aandachtspunten: Op het moment dat dit een vloer wordt (ipv een bed op hoogte) gelden alle regels voor een vloer. Er moet dus een bouwbesluit-trap naar toe en een fatsoenlijke valbeveiliging (beide conform regels bestaande bouw). Voor de vloer heb je een vergunning nodig die door een constructeur uitgerekend moet worden.

Dat is niet helemaal correct. In particulier opdrachtgeverschap (en ook eigenbouw) kun je een trap zo steil maken als je wilt en mag bijvoorbeeld een deur ook 1,5m hoog zijn als je dat leuk vindt.
Vloerbelasting heb je gelijk in, gewoon reguliere dynamische belasting aanhouden. Maar dat komt goed met de voorgenomen standaard maatvoering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.