Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Kleine slaapvide - welke balkmaten en bevestigingsmethode?

Hallo,
    ik wil een kleine slaapvide bouwen (zie tekening onderaan) afmeting is 2 mtr x 1,90 mtr (waarbij de overspanning 1,90 is) er komt een osb of underlayment plaat van 18mm op als vloer, met daarop een slaapbankje voor zit/slaapplek, moet wel minstens 2 mensen kunnen houden, liever misschien nog meer. Nu vraag ik me een paar dingen af:

• voor de dwarsbalken/ draagbalken welke dikte en breedte balken zal ik gebruiken?

Enerzijds is de vuistregel dacht ik: breedte balk = 1/20 vd overspanning & dikte = 1/3 of 1/4 vd breedte. Dit zou dan zijn balken van circa 30 x 95 (of iets wat daarbij in de buurt komt)
    Anderzijds heb ik de balkenschuif van houtinfo gebruikt, die komt met allerlei suggersties (varierend van 38 x 184 t/m 70 x 145) wat ik wel erg veel vind afwijken van de vuistregell
    Welke adviseren jullie om te gebruiken? (de balken worden met raveeldragers vastgezet)

En welke hart op hart maat zal ik aanhouden? 4 balken over 2 mtr verspreid is HoH circa 67 cm / 5 balken over 2 mtr is HoH circa 50 cm.
    .

• voor de lentebalken (2 mtr op de muur) zal ik zelfde breedte als dwarsbalken doen, maar mogen die wel dunner? (ze zitten immers tegen de muur bevestigd, zie hieronder)

• Wat betreft de constructie/ bevestiging:

de lengte balken (2 mtr) komen tegen de muur aan; ik dacht om deze met pluggen en bouten vast te zetten; welke diktes/ lengte kan ik hier het beste voor nemen? Of is het beter om slagpluggen te gebruiken?

Ik hoor graag tips, dank alvast!

Vide.jpg

Misschien kun je nog vermelden hoe je muur dan is opgebouwd - baksteen of dunne gipsplaten maakt nogal wat uit, bijvoorbeeld.

Als die muren gemetseld zijn is een gietbouw balkdrager waarvan je de lip inslijpt in de muur veel betrouwbaarder dan alleen ankers.

voor 18 mm vloerplaat maximaal ondersteuningsafstand 600mm aanhouden.

persoonlijk zou ik voor 46*121-500 gaan als balklaag

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Mijn vakkundige aannemer heeft jaren gelden voor mij een vide gemaakt waarvan de overspanning drie meter was. Gebruikte daarvoor balken 150/50 met onderlinge afstand 60 cm. Super-solide. In jouw geval zal die balkmaat overkill zijn; je zult rond de 40/100 uitkomen, denk ik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    je aanname is correct. balkhoogte van circa 10cm nemen en niet minder dan 60cm h.o.h. gaan.Of 21/22mm dikke plaat nemen.
    De balken langs de muur kun je bijvoorbeeld met een slaganker, draadeind en carrosseriering vastzetten.
    Als het houtskelet is zul je waarschijnlijk in de staande balken moeten schroeven.

Dank voor alle snelle reacties en tips!!

De linkermuur is baksteen, de rechter muur ben ik nog niet achter, geen gipsplaat maar klinkt 'holler' dan baksteen, misschien iets van gipsbeton o.i.d..

Hoe dik zal ik de draagbalken op de muren maken? ook 40 dik x 100 of kunnen die bijv 32 oid?

Over de bevestiging op de muur twijfel ik nog.. ik heb niet eerder met slagankers gewerkt, is dat in een baksteen en gipsbetonnen muur te doen? Ik dacht zelf eerder aan pluggen met bouten 8mm dik omdat plug in ieder geval in elk soort muur kan..

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ert82 Bekijk Berichten
    Dank voor alle snelle reacties en tips!!

De linkermuur is baksteen, de rechter muur ben ik nog niet achter, geen gipsplaat maar klinkt 'holler' dan baksteen, misschien iets van gipsbeton o.i.d..

Hoe dik zal ik de draagbalken op de muren maken? ook 40 dik x 100 of kunnen die bijv 32 oid?

Over de bevestiging op de muur twijfel ik nog.. ik heb niet eerder met slagankers gewerkt, is dat in een baksteen en gipsbetonnen muur te doen? Ik dacht zelf eerder aan pluggen met bouten 8mm dik omdat plug in ieder geval in elk soort muur kan..
    Als je denkt dat het niet massief genoeg is kun je ook een chemisch anker gebruiken.

Chemisch anker zat ik ook aan te denken maar leek me zo'n overkill..
    Zat wat te lezen over die slagankers, ik begrijp dat die slagankers alleen in echte massieve muren kunnen? (beton bijv.)

Planken op de muur kan je het beste 30 dik nemen. Dan kan je batnagels van 30mm gebruiken, zodat je niet steeds op je vingers slaat. Planken kan je met houtdraadbouten en pluggen vastzetten. Balken zou ik 121 hoog nemen. Geeft wat minder buiging dan een van 96. Ik zou ze ook om de 50 leggen. Het zoldertje hangt opgesloten tussen de muren, dus je hebt eigenlijk alleen afschuifkrachten op je ankers. Een 8 mm 4.8 bout kan zo'n 700 kg afschuiving hebben.

de bout wel ja de muur geeft het een stuk eerder op.
    fabrikanten van lijmankers garanderen max. 100 a' 200 kg voor metselwerk op een dergelijke verbinding.
    daarom zijn er gietbouw balkdragers bedacht.

Forum Rechten