Schaven gekocht

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd wat gereedschap aan het verzamelen en heb wat schaven gekocht, de eerste die ik binnen heb is een stanley No.4 zoals in de foto's

https://photos.app.goo.gl/2CRLfBtP4N1JGnM49

Nu vroeg ik me af is dit een "goede" schaaf, ik heb redelijk wat op het forum gelezen over de schaven maar zou toch graag er wat meer over weten.
In het boekje en op de schaaf en doos vind ik verder geen tijds aanduidingen.

Ook heb ik nog een Anchor No.7 schaaf gekocht maar deze is nog onder weg, wat ik over anchor kan vinden is vrij positief.
Maar daar volgen de foto's nog van zodra hij binnen is.

Bedankt voor het kijken alvast,
Groet Harm
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Die ziet er heel netjes uit, zo op het eerste gezicht. Je lijkt nog een beitel te hebben met bijna volle lengte. Als de zool vlak is en gaaf, je schaafbeitel mooi scherp en de keerbeitel goed afgesteld, heb je een knappe schaaf. Dan maakt het merk niet zoveel meer uit. Het gaat om het schaafresultaat.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Mooie schaaf hoor!
Bij die 7 en 8-en is het wat kritischer ten aanzien van de vlakheid. Die gietstukken zijn groter en kwetsbaarder. In productie moeilijk ze vlak te krijgen en houden, en moeilijk te corrigeren als je geen vlakslijpbank hebt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Mooie schaaf. Enne… vooral doos en handleiding goed bewaren. Die zijn heel gaaf en voor verzamelaars aantrekkelijk.

Aanvulling: Uit de tekst achterop de handleiding kun je opmaken dat het een exemplaar uit begin jaren 50 gaat. Aan de code van de drukker te zien 1954. De opmaak wijst hier ook op — mooi gebruik van de Gill Sans!
 
Laatst bewerkt:

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Mooie schaaf. Enne… vooral doos en handleiding goed bewaren. Die zijn heel gaaf en voor verzamelaars aantrekkelijk.

Aanvulling: Uit de tekst achterop de handleiding kun je opmaken dat het een exemplaar uit begin jaren 50 gaat. Aan de code van de drukker te zien 1954. De opmaak wijst hier ook op — mooi gebruik van de Gill Sans!

Ik zie nu pas je aanvulling, dank je.
Gaaf om te weten van wanner hij is.
Mijn tweede schaaf is ook binnen, hier de snelle foto's
https://photos.app.goo.gl/FbKJ3ZtuKDCP2G6a7
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.