Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Ziet er goed uit BoyS!
    Misschien is dit ook een interessant artikel om te lezen over snijplanken.

Groet,
    Jan

Niet iedereen op dit forum zweert bij druivenpitolie voor z'n snijplank. Ik zelf gebruik bij voorkeur tungolie, en ik meen te weten dat ik zeker niet de enige ben. Net als lijnolie en notenolie is dat een drogende olie, in tegenstelling tot bv paraffine-olie (mineral oil), dat snel weer van de plank verdwenen is.

@Seb: eikenhout is niet geschikt, omdat het open-porig is. Je hebt hout nodig met een dichte structuur (vanouds is het hout van de haagbeuk (ook steenbeuk genoemd) de meest gebruikte houtsoort voor bv kopshouten slagershakblokken.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maja158 Bekijk Berichten
    Ziet er goed uit BoyS!
    Misschien is dit ook een interessant artikel om te lezen over snijplanken.

Groet,
    Jan
    interessant en leuk artikel Jan! Toch maar Japanse messen aanschaffen dan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Niet iedereen op dit forum zweert bij druivenpitolie voor z'n snijplank. Ik zelf gebruik bij voorkeur tungolie, en ik meen te weten dat ik zeker niet de enige ben. Net als lijnolie en notenolie is dat een drogende olie, in tegenstelling tot bv paraffine-olie (mineral oil), dat snel weer van de plank verdwenen is.

@Seb: eikenhout is niet geschikt, omdat het open-porig is. Je hebt hout nodig met een dichte structuur (vanouds is het hout van de haagbeuk (ook steenbeuk genoemd) de meest gebruikte houtsoort voor bv kopshouten slagershakblokken.
    Ik zal het bij mijn volgende snijplanken wel eens proberen Nerflander. Schoonouders en ouders hebben meteen al hun verjaardagcadeau bij me gevraagd dus ik heb over twee maanden genoeg testplanken
    Laatst gewijzigd door BoyS; 16-10-19 om 17:27.

Hoi BoyS,

Mooi verhaal en prachtig dat je het met het weinige gereedschap tot een mooi resultaat hebt weten te brengen. De wijze les die ik geleerd heb, baas blij > jij blij > is meestal card blanche om meer gereedschap te mogen kopen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Hoi Nerflander, ik heb nu ook tungolie (verbeterde houtolie van de Cokerije) gekocht. Hoe behandel jij de snijplank? Bij de druivenpit olie heb ik over een periode van een week de plank behandeld tot hij helemaal verzadigd was. Moet dit bij tungolie ook op die manier? Alvast bedankt voor de info.

Mvg, Boys

Hallo Boys,

Ik smeer een plank royaal in met olie, en veeg met tussenpozen van bv een kwartier of uurtje of zo nog een keer weer gelijkmatig uit, omdat het hout op de ene plek meer zuigt dan op een andere plek. Daarna blijf ik er een dag of meerdere dagen vanaf, en herhaal dan deze behandeling. Net zo vaak tot je duidelijk kunt zien dat er een egaal verzadigd oppervlak is ontstaan. Als je steeds een niet al te dikke laag aanbrengt, kun je dit net zo vaak herhalen als je wilt. Ik gebruikte rauwe tungolie, het duurt best wel lang voordat dat gedroogd is, misschien gaat dat bij verbeterde tungolie iets vlugger. Ook de geur blijft lang hangen, vind ik (en niet zo heel lekker; terpentijnolie ruikt veel lekkerder, maar dat doe je dan weer niet op je snijplank). Succes!
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Dankjewel voor de info Nerflander! Ik zal het eens gaan proberen.

vandaag komt er weer een nieuwe zending binnen van Masave. Kunnen we weer lekker gaan hobbyen.

Fijne feestdagen!

Forum Rechten