Veel geleerd de laatste tijd: Mijn eerste snij en kaasplank

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Goed avond fijne forumleden.

Ik lees al een tijdje mee en heb me al een keer voorgesteld maar in de tussentijd nog niet erg veel gepost. Ik zal nog snel even iets over mij zeggen.
Man, 30 jaar, beginnend hout hobbyist (ervaring/opleiding=0), sinds een jaar een nieuwbouwhuis waarvan sinds kort de garage af is:p.

Ondanks dat er nog vele klusjes in en rond het huis op mij wachten vond ik het tijd voor een ontspannend klusje. Ik heb bij Masave mooi hout besteld om wat snijplanken te kunnen maken. Voordat ik dat mooie hout wilde verpesten door mijn onkunde dacht ik: “ik heb nog een plank B kwaliteit Amerikaans noten liggen (ooit bij plankencentrale gehaald als proefstuk) en een balkje essen van de AF waar ik ooit ben langsgereden omdat ik toevallig in de buurt was (schijnt vlakbij Baptist te liggen:p).

Zoals ik al zei lees ik hier best veel dus had ook al veel onderwerpen bekeken die begonnen met snijplank. Ik wist dus dat het moeilijker is dan het lijkt. Omdat er misschien meerdere lezers zich afvragen wat je allemaal nodig (kunt) hebben, ik had de beschikking over: Een afkortzaag (makita ls1018l), invalzaag (makita), bovenfrees (makita), excentrische schuurmachine, vlakschuurmachine, stanley no4, goede klemmen, een goede winkelhaak/blokhaak, lijm (titebondIII). Kortom, ik heb geen vlak/vandikte of tafelzaag maar ik kom al een heel eind.

De globale setting:
BC056F20-3A15-420A-A47A-51D99414F9E2.jpg
(Waarom krijg ik zulke kleine foto’s? Ik upload alles via ipad by the way).

De plank amerikaans noten was 20 breed en 2 cm dik. De kopmaat van de essen balk was iets van 4 bij 10 cm.
ik ben begonnen om de afkortzaag goed af te stellen / controleren. Ik heb een kleine garage dus na gebruik berg ik hem altijd op dus moet ik ook voor gebruik goed controleren of hij haaks is (harde les die ik daarvoor al heb geleerd met de plinten in t huis). Ik heb daarna het notenhout en het essen afgekort op 4cm. Misschien moet ik in het vervolg gewoon een stop-blokje maken op de geleiderail van de afkort zaag zodat ik niet alles apart hoef af te tekenen. Dan heb ik tenminste zeker altijd dezelfde dikte (mijn ogen en kraspen zijn goed maar niet alles was even dik/lang:rolleyes:). Nadat alles op maat was heb ik de kleine tussenstukjes gemaakt die aan de zijkanten van het essen komen (voor het brickpatroon). Bij mijn eerste pas sessie werd het mij duidelijk: zelf alle zijden afkorten want ondanks dat de notenplank 4 zijdig geschaafd was, paste het niet mooi. Sommige stukjes konden dus overnieuw. Andere waren gelukkig lang genoeg.

Ik heb eerst het binnenwerk verlijmd en toen zat de avond er op.
DD66C9FA-D8A6-4A3D-9FFB-B102C865807D.jpg

De avond daarna weer verder. Ik dacht dat het mooier was als ik de rand dikker zou maken. Ik heb voor het kader dan ook twee stroken amerikaans noten gebruikt. Ik heb ervoor gekozen om de houtnerven te spiegelen vanwege eventueel het werken van het hout (omdat je dit bijvoorbeeld ook bij een tafelblad doet tegen het kromtrekken), geen idee of dit juist was maar t ziet er in ieder geval mooi uit:cool:.
71183C20-0EBE-4957-949B-683D5D3A915D.jpg705D3B94-D4C6-4C57-93C4-D9174B378871.jpg

Omdat ik wist dat ik nog zou schaven heb ik aan de zijkant een strookje multiplex gelijmd. Dit om te voorkomen dat ik stukken van de hoeken/ randen af breek. Toen kwam het schaven. Zo blue als ik was (schaafervaring tot heden zijn een paar lariks ravelen glad schaven), begon ik met goede moed te hakken. Ik zeg hierbij duidelijk: hakken. Kopshout is al zeer lastig te schaven laat staan een plank met zoveel oneffenheden als die van mij hahaha. Dan maar eerst de vlakschuurmachine. Dit gaf veel beter resultaat dus ik heb ook meteen het schaven gelaten voor wat het was. Na het schuren was de plank aardig vlak. Dan maar meteen met de excentrische er overheen om de schuurplekken er uit te schuren. Begonnen met korrel 60 en stapsgewijs naar 180 gegaan. Na het schuren was het tijd voor de bovenfrees. Hier had ik al wat meer ervaring mee dus dit ging vrij goed.
D2A978CB-6D3D-4116-A60E-20A2EDBEDF51.jpg98CF7911-3E62-4343-B3D6-AD9E5B22C74B.jpg6E7C148F-4462-4EB5-B8C6-73A877E1CDB7.jpg

Daarna alles even weer geschuurd. De plank natgespoten om de nerf omhoog te trekken en dan weer schuren (wat een verschil zeg!). Hierna was het tijd voor de afwerking. Omdat men hier op dit forum zweert bij druivenpit olie heb ik dit ook gebruikt. In deze plank ging bijna een hele fles in (0,5ltr). Ik had al gelezen dat er veel in ging maar hier stond ik toch wel van te kijken. De plank is overigens 41x28x4cm. Ik was een klein beetje teleurgesteld omdat de olie het hout net iets te donker kleurt in mijn ogen. Misschien dat jullie hier andere afwerkingstips voor hebben?
38341B1F-CEF9-403A-8C4E-26854CCDBB44.jpg74378D93-8E11-41FC-9D5A-C78D891751DF.jpg


Ik en de vrouw zijn echter wel blij met het resultaat en de plank krijgt een mooi plekje in onze keuken.
63779946-CE86-4895-9A20-1F90F0498AEA.jpgECF8FF03-46C3-41DA-997B-FD60D9C63D73.jpg

Daarnaast had ik ook nog twee planken liggen om simpele kaasplankjes te maken. Ik had een stuk noten en zebrano. Deze heb ik met de decouperzaag en bovenfrees bewerkt. De zebrano heb ik afgewerkt met osmo kleurloos zijdemat en de notenplank met matte PU lak. Hier kwam weer een wijze les. De notenhouten plank was helemaal dof geworden en ik snapte er niet van.
5BB92730-9ECB-446E-A4E1-7FAD2D107704.jpg

Mja na onderzoek denk ik dat ik de dader gevonden heb: ikzelf die met zn stomme harses op een regenachtige dag met de garagedeur open (frisse lucht, lekker hè) stond te lakken. Vocht en pu lak gaan schijnbaar niet samen hahaha.

De notenhouten plank wacht dus nog op de finishing touch maar de zebrano is erg mooi geworden. Vrouw blij —> ik blij, zo werkt t toch haha.
E0CC289F-E87D-4881-BA41-DA8B66E4B9EF.jpg

Al met al een erg leerzame ervaring om te doen! Maar vooral ook leuk. Excuus voor het lange verhaal maar misschien maak ik het voor de net zo onervaren forumlid wat makkelijker om te lezen. Ik heb moet me namelijk vrij veel moeten verdiepen in termen die ik hier af en toe voorbij zie komen (maakt het voor mij niet minder leuk). Mocht mensen grotere foto’s willen dan laat het maar weten. Ben niet te beroerd om ze te sturen. Is er een mogelijkheid om ze via de ipad groter in het bericht te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Boys
 

Bijlagen

  • 051C084B-D71E-48BE-A1BA-E539411C80E1.jpg
    051C084B-D71E-48BE-A1BA-E539411C80E1.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 504
  • 1D76D998-5732-4124-936E-CA91E1B77400.jpg
    1D76D998-5732-4124-936E-CA91E1B77400.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 503
Laatst bewerkt:

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Leuk gedaan, en ik hou van verhalen en ook mooi om de gedachtegang van een ander te lezen.

Mooie resultaten behaald zo voor een eerste keer
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ziet er goed uit, mooi verhaal ook

Meeste oliesoorten zullen het hout laten verkleuren. Er zijn producten die dit minder doen maar deze zou ik niet op een snijplank gebruiken. Plak op die 2 planken had ik zelf niet gedaan. Er wordt hopelijk niet op gesneden ?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ziet er goed uit, mooi verhaal ook

Meeste oliesoorten zullen het hout laten verkleuren. Er zijn producten die dit minder doen maar deze zou ik niet op een snijplank gebruiken. Plak op die 2 planken had ik zelf niet gedaan. Er wordt hopelijk niet op gesneden ?

Allereerst dank voor de reacties. Ik ben er inderdaad erg blij mee voor mijn eerste keer. Aangezien de PU lak er toch nog afgeschuurd gaat worden ga ik de notenhouten plank denk ik ook gewoon in de osmo zetten ipv de PU lak. Maar het is wel de bedoeling dat het puur een serveerplank wordt waar niet op zal worden gesneden.

Ps, ik ben trouwens erg blij met het hout dat je me laatst hebt gestuurd. Het ziet er super uit! En ook bedankt voor de fijne communicatie.

Eerst maar eens de werkbank verder afmaken (lades er in en het houtblok op de front vice dikker maken).
 
Laatst bewerkt:

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik vind die eerste erg mooi geworden.
Ik hou ervan als er verschillende soorten hout gebruikt worden.

En geen excuses voor je lange verhaal, vaak interessant om te lezen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heel mooi die eerste plank! Ik wil er ook eens maken, maar zal mij eerst eens moeten inlezen. Ik heb resten padoek en eik liggen, denk eraan deze te combineren, maar ik moet me nog inlezen. Geen gedacht of die houtsoorten geschikt zijn voor een snijplank.
Ik zie dat je titebond gebruikt om te verlijmen... Mag je eigenlijk om het even welke D3 lijm gebruiken voor een snijplank? (ik denk dan vooral qua deeltjes dat je misschien binnenkrijgt als de plank begint te slijten)...

Alvast heel mooi en een heel mooi verslag!
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Heel mooi die eerste plank! Ik wil er ook eens maken, maar zal mij eerst eens moeten inlezen. Ik heb resten padoek en eik liggen, denk eraan deze te combineren, maar ik moet me nog inlezen. Geen gedacht of die houtsoorten geschikt zijn voor een snijplank.
Ik zie dat je titebond gebruikt om te verlijmen... Mag je eigenlijk om het even welke D3 lijm gebruiken voor een snijplank? (ik denk dan vooral qua deeltjes dat je misschien binnenkrijgt als de plank begint te slijten)...

Alvast heel mooi en een heel mooi verslag!

Dank voor je reactie. Bij Titebond staat het erbij dat het veilig is voor voedsel. Ik heb net even snel gekeken bij het productblad van Bison D3 lijm maar zag het daar niet zo snel bij staan (wil niet zeggen dat het niet kan). Ik gebruik Titebond omdat ik af en toe voor het werk in Amerika kom. Daar is het vrijwel net zo goedkoop als alle andere standaard houtlijmen die hier bij de bouwmarkt zijn te verkrijgen.

Mvg, Boys
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Als je wat camelia-olie door de druivenpit mengt (rond de 5%) wordt het wat minder donker en minder gevoelig voor nakleuren onder invloed van UV.

De hoeveelheid olie die erin gaat viel je tegen, maar kops zuigt gewoon veel op, wat ook weer goed is voor het gebruik — goed volgezogen vezels stoten water (met de daarin levende bacteriën) af en dat is wat je wil.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Als je wat camelia-olie door de druivenpit mengt (rond de 5%) wordt het wat minder donker en minder gevoelig voor nakleuren onder invloed van UV.

De hoeveelheid olie die erin gaat viel je tegen, maar kops zuigt gewoon veel op, wat ook weer goed is voor het gebruik — goed volgezogen vezels stoten water (met de daarin levende bacteriën) af en dat is wat je wil.

Kijk, die versie had ik nog niet gehoord of gelezen. Ik zal het eens proberen bij de volgende plank!
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Niet iedereen op dit forum zweert bij druivenpitolie voor z'n snijplank. Ik zelf gebruik bij voorkeur tungolie, en ik meen te weten dat ik zeker niet de enige ben. Net als lijnolie en notenolie is dat een drogende olie, in tegenstelling tot bv paraffine-olie (mineral oil), dat snel weer van de plank verdwenen is.

@Seb: eikenhout is niet geschikt, omdat het open-porig is. Je hebt hout nodig met een dichte structuur (vanouds is het hout van de haagbeuk (ook steenbeuk genoemd) de meest gebruikte houtsoort voor bv kopshouten slagershakblokken.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ziet er goed uit BoyS!
Misschien is dit ook een interessant artikel om te lezen over snijplanken.

Groet,
Jan

interessant en leuk artikel Jan! Toch maar Japanse messen aanschaffen dan ;)

Niet iedereen op dit forum zweert bij druivenpitolie voor z'n snijplank. Ik zelf gebruik bij voorkeur tungolie, en ik meen te weten dat ik zeker niet de enige ben. Net als lijnolie en notenolie is dat een drogende olie, in tegenstelling tot bv paraffine-olie (mineral oil), dat snel weer van de plank verdwenen is.

@Seb: eikenhout is niet geschikt, omdat het open-porig is. Je hebt hout nodig met een dichte structuur (vanouds is het hout van de haagbeuk (ook steenbeuk genoemd) de meest gebruikte houtsoort voor bv kopshouten slagershakblokken.

Ik zal het bij mijn volgende snijplanken wel eens proberen Nerflander. Schoonouders en ouders hebben meteen al hun verjaardagcadeau bij me gevraagd dus ik heb over twee maanden genoeg testplanken:p
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi BoyS,

Mooi verhaal en prachtig dat je het met het weinige gereedschap tot een mooi resultaat hebt weten te brengen. De wijze les die ik geleerd heb, baas blij > jij blij > is meestal card blanche om meer gereedschap te mogen kopen :)
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Niet iedereen op dit forum zweert bij druivenpitolie voor z'n snijplank. Ik zelf gebruik bij voorkeur tungolie, en ik meen te weten dat ik zeker niet de enige ben. Net als lijnolie en notenolie is dat een drogende olie, in tegenstelling tot bv paraffine-olie (mineral oil), dat snel weer van de plank verdwenen is.

Hoi Nerflander, ik heb nu ook tungolie (verbeterde houtolie van de Cokerije) gekocht. Hoe behandel jij de snijplank? Bij de druivenpit olie heb ik over een periode van een week de plank behandeld tot hij helemaal verzadigd was. Moet dit bij tungolie ook op die manier? Alvast bedankt voor de info.

Mvg, Boys
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Boys,

Ik smeer een plank royaal in met olie, en veeg met tussenpozen van bv een kwartier of uurtje of zo nog een keer weer gelijkmatig uit, omdat het hout op de ene plek meer zuigt dan op een andere plek. Daarna blijf ik er een dag of meerdere dagen vanaf, en herhaal dan deze behandeling. Net zo vaak tot je duidelijk kunt zien dat er een egaal verzadigd oppervlak is ontstaan. Als je steeds een niet al te dikke laag aanbrengt, kun je dit net zo vaak herhalen als je wilt. Ik gebruikte rauwe tungolie, het duurt best wel lang voordat dat gedroogd is, misschien gaat dat bij verbeterde tungolie iets vlugger. Ook de geur blijft lang hangen, vind ik (en niet zo heel lekker; terpentijnolie ruikt veel lekkerder, maar dat doe je dan weer niet op je snijplank). Succes!
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Dankjewel voor de info Nerflander! Ik zal het eens gaan proberen.

vandaag komt er weer een nieuwe zending binnen van Masave. Kunnen we weer lekker gaan hobbyen.

Fijne feestdagen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.