Bureau restaureren van P.J.H. Cuypers

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Ik ben met een collega bij toeval tegen een bureau van architect P.J.H. Cuypers aangelopen.
Ik keek toevallig naar de zijkant van het bureau en zag dat deze exact dezelfde
decoratie had als het grand cafe op het amsterdam centraal station.
Ik ga hem puur hobby matig opknappen/restaureren maar dat is niet mijn vak.
Dus bij deze, alle hulp en informatie is welkom (is het wel een P.J.H. Cuypers bijv:)

Kom later nog met specifieke vragen maar hier alvast een paar foto's.
Ben nu bezig met het verwijderen vaan overtollig was etc en daarna
schoonmaken met thinner met een tandenborstel.
Thinner moet ik vervangen voor iets? anders want het is niet te harden
in de showroom.

Groetjes Eddie

nb.dit leek me het beste forumonderdeel om het in te plaatsen.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Eddie
Ik heb geen verstand van antiek, ook niet van dit oude spul. Maar ik vind dat je een heel mooi klusobject op de kop getikt? Ik weet niet wat er verder in de showroom staat maar dit is vast de nieuwe blikvanger.

Houd ons op de hoogte!!

Succes Hugo
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
ziet er mooi uit dat bureau,

Maar je bent wel even bezig met schoonmaken,
Gezien al die franje.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Als ze nou eens taakstraffers dit lieten doen ipv plantsoentjes schoffelen? :?

Respect dat je dit met de tandenborstel wilt tackelen, maar zijn er geen machinale opties? Een zachte wolschijf op een boormachine? Een mooi project! Restauratie van meubelen heb ik nog niet zo vaak voorbij zien komen.
 

WR1944

Oud hout
Dat is met recht een monumentaal bureau.
Je zou je licht kunnen opsteken bij een forum van meubelrestaurateurs als die bestaat. Of je kan een museum benaderen voor contacten of informatie. Ik denk dat men wel geinteresseerd zal zijn als dit een authentiek Cuypers bureau is. Dat zou men ook kunnen confirmeren aan de hand van foto's.
Begin maar eens te Googlen.
Ik ben ook geinteresseerd in het resultaat en de weg er naar toe.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Is het geen optie om het geheel te laten logen, zeker gezien alle tierelantijntjes.
Is helemaal zo gek duur niet en je krijgt hem mooi blank terug, zodat je hem dan zelf helemaal weer opnieuw kunt afwerken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Warm water, groene zeep, een spons, een nagelborsteltje en een tandenborstel. Het kost even wat tijd, maar het werkt wel. Heb zo zelf ook een keer een donkerbruin gewaste kast onder handen genomen. Wel goed laten drogen voor je hem opnieuw afwerkt.

Arthur
 
A

Athanor

Guest
Dave zei:
Is het geen optie om het geheel te laten logen, zeker gezien alle tierelantijntjes.
Is helemaal zo gek duur niet en je krijgt hem mooi blank terug, zodat je hem dan zelf helemaal weer opnieuw kunt afwerken.

Hee, hee, het kan toch niet gekker worden :roll:

Het gaat hier om een antiek bureau van een gerenommeerd architect! Dan ga toch niet zoiets doen :shock: de antiek patina moet zeker bewaard blijven, anders kun je het bureau beter namaken in vers eiken. Hoe de restauratie aan te pakken weet ik ook niet direct, maar dit advies lijkt me een belediging voor elke meubelrestaurateur :cry:


Fons
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mijn advies is vervuiling voorzichtig verwijderen zodat de oude patina behouden blijft, daarna opnieuw inde harde was polijsten. Absoluut niet laten logen!
De vervuiling (was en stof verwijderen met gewone wasbezine, kwast/ borstels en poetspapier)
verwijderen moet in 1 werkdag mogelijk zijn. Thinner is veels te agressief!
Voor juiste procedure en vragen mail of bel me maar (zie mijn website)

Groet Roeland

lid Restauratoren Nederland
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Roeland zei:
Mijn advies is vervuiling voorzichtig verwijderen zodat de oude patina behouden blijft, daarna opnieuw inde harde was polijsten. Absoluut niet laten logen!
De vervuiling (was en stof verwijderen met gewone wasbezine, kwast/ borstels en poetspapier)
verwijderen moet in 1 werkdag mogelijk zijn. Thinner is veels te agressief!
Voor juiste procedure en vragen mail of bel me maar (zie mijn website)

Groet Roeland

lid Restauratoren Nederland

Thinner werkt ook nog eens niet. Plus het feit dat je de rest van de dag geen eetlust meer
hebt en je niet meer weet of je de deur op slot hebt gedaan! (masker lag op de werkplaats)
Ga vandaag iets halen bij engels om politoer te verwijderen een biologisch middel.
Restaureren is misschien een groot woord en misschien is het wel heel egocentrisch dat
ik de tafel niet naar een goede restaurateur breng. Maar het is ongelovelijk dat ik aan dit
bureau kan werken. Mijn doel is om de tafel weer mooi te krijgen. Eén kant van het bureau
heeft duidelijk tegen een vochtige muur gestaan en daar heeft de ghotische boog onder te
lijden gehad er zijn delen verdwenen. Ik ga die delen als amateur retaurateur zeker niet
terugbrengen. Ik voel me daar niet bekwaam genoeg voor. En niets is zo erg als een
slechte restauratie.

mechanisch reinigen ga ik niet doen het is verbeisterend hoe snel het al fout gaat met een
tandenborstel. Ga nog wel even de electriche tandborstel proberen, maar ben bang dat dat
al teveel is. wat je misschien niet kunt zien is dat het geborsteld eiken is. Zelf fijne staalwol
gaat niet lukken. Helaas heeft het blad een hard leven gehad, naar mijn idee heeft er een
zware inktpers op gestaan je kunt de contouren ervan zien als het blad vochtig is. het blad
zit ook onder de zwarte inkt en nare kringen van blikken inkt? die erop heb gestaan.
Het bureau is dan ook vreselijk doorgebogen. zo een dikke twee cm. Maar ik kan hierdoor wel
eerst een produkt uitproberen voordat ik het toepas op het onderstel.

Ik ben reuze trots! Ik heb de hele ruimte voor de etalage leegemaakt en zit daar nu achter
de ramen. :lol: Heb nog niet één bod gehad? Te lelijk zeker :cry:

Het is ongelovelijk leuk om de gechiedenis van zo een object te lezen. De meubelmaker, de mensen die eraan werkten, degenen die het onderhielden, fantastisch. Ga dat nog laten zien
aan de hand van foto's. De lades overigens lopen nog soepeler dan een blumm rails, bizar.

Heb al veel gegoogled maar dat valt tegen, wordt een tochtje naar het rijksmuseum
of het stadsarchief. Ook erg leuk natuurlijk.

IK dacht eraan om het bureau één laag Osmo blanke was te geven en dan af te werken
met osmo hardwax. Ze hebben een uitgebreidt onderhoud en reinigingssysteem.
De gebruikte produkten schrijf ik op een mooi papier met kadertje en plak ik onder
de lades zodat het in de toekomst duidelijk is wanneer en wat er gebruikt is.

Roeland alvast bedankt voor het aanbod ga er zeker gebruik van maken, ga nu eens op jouw
website kijken.

Groetjes Eddie
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Athanor zei:
Dave zei:
Is het geen optie om het geheel te laten logen, zeker gezien alle tierelantijntjes.
Is helemaal zo gek duur niet en je krijgt hem mooi blank terug, zodat je hem dan zelf helemaal weer opnieuw kunt afwerken.

Hee, hee, het kan toch niet gekker worden :roll:

Het gaat hier om een antiek bureau van een gerenommeerd architect! Dan ga toch niet zoiets doen :shock: de antiek patina moet zeker bewaard blijven, anders kun je het bureau beter namaken in vers eiken. Hoe de restauratie aan te pakken weet ik ook niet direct, maar dit advies lijkt me een belediging voor elke meubelrestaurateur :cry:


Fons

Fons, zo zie je maar dat ik geen restaurateur ben :D
Ik zou gewoon mooi blank beginnen en hem dan weer afwerken...... :oops:

Sorry sorry!
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Gewoon meteen doen wat de kenner zegt met wasbenzine. bedankt Roeland
De politoer verwijderaar was toch niet geschikt voor eiken overigens van trea lyx
staat niet op wat erin zit maar niet gebruiken voor het schoonmaken van eiken.
We hebben bij Engels "mijn verfspeciaalzaak" een testje gemaakt op één van hun
eigen samples en na een minuut kwam er al een witte waas tevoorschijn.

Electrishe tandenborstel werkt uitstekend, behalve in de relationele sfeer dan :(
kom nog terug met foto's
Groetjes Eddie
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Eddie

Ik ben benieuw hoe je nu precies weet dat het een originele P.J.H. Cuypers is. Zat er een merkje op. Of is het gewoon de stijl die je herkend :?:

hartelijke groet hugo
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Tja, ik heb foto's gemaakt op het centraal station
(worden nog geplaatst als het wat rustiger is) en
ik ben er nu vrij zeker van dat het bureau daar in
ieder geval niet vandaan komt. Ik heb wel hele
kleine overeenkomsten gezien maar niet genoeg.
Dus ben ik onzeker of het nu wel een Cuypers is.

Internet is geen optie om het te ontdekken, ik heb een
oude vriend die bij sotheby's werkt maar we vinden het
leuker om eens naar het Cuypers museum te gaan om het
zelf proberen te achterhalen, dat is voor mij toch de helft
van het interessante aan dit project.

Heb geen teken gevonden maar ook nog niet naar gezocht
het staat echt op een laag pitje. Die winkel moet voor 7 april
open dus ik werk nu alle weekeinden door. wordt zoals het er
nu uitziet toch een zomerproject. Ik heb het eindelijk en gelukkig
druk tot halverwege juli. Overleven we de crissis toch nog?

Groetjes Eddie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.