Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Bureau restaureren van P.J.H. Cuypers

Ik ben met een collega bij toeval tegen een bureau van architect P.J.H. Cuypers aangelopen.
    Ik keek toevallig naar de zijkant van het bureau en zag dat deze exact dezelfde
    decoratie had als het grand cafe op het amsterdam centraal station.
    Ik ga hem puur hobby matig opknappen/restaureren maar dat is niet mijn vak.
    Dus bij deze, alle hulp en informatie is welkom (is het wel een P.J.H. Cuypers bijv

Kom later nog met specifieke vragen maar hier alvast een paar foto's.
    Ben nu bezig met het verwijderen vaan overtollig was etc en daarna
    schoonmaken met thinner met een tandenborstel.
    Thinner moet ik vervangen voor iets? anders want het is niet te harden
    in de showroom.

Groetjes Eddie

nb.dit leek me het beste forumonderdeel om het in te plaatsen.

Attached files

Re: Bureau restaureren van P.J.H. Cuypers

Hallo Eddie
    Ik heb geen verstand van antiek, ook niet van dit oude spul. Maar ik vind dat je een heel mooi klusobject op de kop getikt? Ik weet niet wat er verder in de showroom staat maar dit is vast de nieuwe blikvanger.

Houd ons op de hoogte!!

Succes Hugo

ziet er mooi uit dat bureau,

Maar je bent wel even bezig met schoonmaken,
    Gezien al die franje.

Als ze nou eens taakstraffers dit lieten doen ipv plantsoentjes schoffelen? :?

Respect dat je dit met de tandenborstel wilt tackelen, maar zijn er geen machinale opties? Een zachte wolschijf op een boormachine? Een mooi project! Restauratie van meubelen heb ik nog niet zo vaak voorbij zien komen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Is de was smelten met een verfbrander en dan opdeppen met papier geen optie?
    Succes met dit project.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dat is met recht een monumentaal bureau.
    Je zou je licht kunnen opsteken bij een forum van meubelrestaurateurs als die bestaat. Of je kan een museum benaderen voor contacten of informatie. Ik denk dat men wel geinteresseerd zal zijn als dit een authentiek Cuypers bureau is. Dat zou men ook kunnen confirmeren aan de hand van foto's.
    Begin maar eens te Googlen.
    Ik ben ook geinteresseerd in het resultaat en de weg er naar toe.

Is het geen optie om het geheel te laten logen, zeker gezien alle tierelantijntjes.
    Is helemaal zo gek duur niet en je krijgt hem mooi blank terug, zodat je hem dan zelf helemaal weer opnieuw kunt afwerken.

Warm water, groene zeep, een spons, een nagelborsteltje en een tandenborstel. Het kost even wat tijd, maar het werkt wel. Heb zo zelf ook een keer een donkerbruin gewaste kast onder handen genomen. Wel goed laten drogen voor je hem opnieuw afwerkt.

Arthur

Athanor
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dave
    Is het geen optie om het geheel te laten logen, zeker gezien alle tierelantijntjes.
    Is helemaal zo gek duur niet en je krijgt hem mooi blank terug, zodat je hem dan zelf helemaal weer opnieuw kunt afwerken.
    Hee, hee, het kan toch niet gekker worden :roll:

Het gaat hier om een antiek bureau van een gerenommeerd architect! Dan ga toch niet zoiets doen :shock: de antiek patina moet zeker bewaard blijven, anders kun je het bureau beter namaken in vers eiken. Hoe de restauratie aan te pakken weet ik ook niet direct, maar dit advies lijkt me een belediging voor elke meubelrestaurateur :cry:

Fons

Mijn advies is vervuiling voorzichtig verwijderen zodat de oude patina behouden blijft, daarna opnieuw inde harde was polijsten. Absoluut niet laten logen!
    De vervuiling (was en stof verwijderen met gewone wasbezine, kwast/ borstels en poetspapier)
    verwijderen moet in 1 werkdag mogelijk zijn. Thinner is veels te agressief!
    Voor juiste procedure en vragen mail of bel me maar (zie mijn website)

Groet Roeland

lid Restauratoren Nederland

Forum Rechten