motor lintzaag

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Hoe weet ik nu het vermogen van deze motor aan de hand van deze foto?elektromotor.jpg
Kan iemand mij hiermee helpen, want ben een leek ...
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Als die zaag 462 Watt opneemt en er 184 weer afgeeft als zaagvermogen, heb je een mooi verwarmingselement :) Of zijn dat soort lage rendementen normaal?

(Uiteindelijk wordt zowat alle opgenomen vermogen ingezet in warmte, maar goed)
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als die zaag 462 Watt opneemt en er 184 weer afgeeft als zaagvermogen, heb je een mooi verwarmingselement :) Of zijn dat soort lage rendementen normaal?

(Uiteindelijk wordt zowat alle opgenomen vermogen ingezet in warmte, maar goed)

Dit soort motoren zijn in de regel inderdaad niet zo heel efficient. Tegenwoordig doen ze dat wel een stukje beter, maar het zijn inderdaad beste verwarmingselementjes. Vooral al je 3 of 4pk motoren hebt.
 

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Dit soort motoren zijn in de regel inderdaad niet zo heel efficient. Tegenwoordig doen ze dat wel een stukje beter, maar het zijn inderdaad beste verwarmingselementjes. Vooral al je 3 of 4pk motoren hebt.
Ik kan misschien beter eens op zoek gaan naar een motor met wat meer vermogen voor mijn inca 260 :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
2,1 A x 220V = 462W, dus dat is het vermogen.

Opgenomen vermogen is stroom maal spanning maal cos phi= 462 maal ongeveer 0,8 = 370 watt.(ik kan het getal achter cos phi niet lezen maar 0,8 zal niet heel erg fout zijn)
Afgegeven is 1/4 pk is 184 watt. Rendement zou dan zijn 50%. Lijkt me niet onwaarschijnlijk voor zo''n klein motortje.

mvg
Klaas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Opgenomen vermogen is stroom maal spanning maal cos phi= 462 maal ongeveer 0,8 = 370 watt

En da's dan weer een standaard 1/2 PK motortje...

Ik zou overigens wel iets meer rendement verwachten - als de helft aan warmte verdwijnt verwacht ik dat dat ding wel erg warm wordt?

Dat cos phi vakje is overigens gewoon leeg - dus niet zo gek dat je het niet kunt lezen ;-)
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Henk, het rendement lijkt me is wat aan de lage kant.
Wat warmte betreft: Het is ""maar"" 180 watt verlies en dit motortje is zeer waarschijnlijk niet voor continue vollast ontworpen.

mvg
Klaas
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik kan misschien beter eens op zoek gaan naar een motor met wat meer vermogen voor mijn inca 260 :)
Waarom stel je eigenlijk de vraag, heeft jou lintzaag moeite met zagen? Als de lintzaag er geen moeite mee heeft zou ik deze motor er lekker onder laten hangen. Neem aan dat het geen inca euro 260 is met de motor erop gemonteerd maar die eronder hangt en met een snaar aangedreven wordt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.