Handzaag geeft bolle snede bij maken liplas in Douglas balk

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Zaagsel dat in de snede blijft zitten zou ook een oorzaak kunnen zijn dat het zaagblad daar gaat wijken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is toch ook de techniek van het zagen wat hier In mijn optiek misgaat.... zagen langs een mal is leuk en aardig (been there done that) maar het werkt maar beperkt. Je zaag heeft juist als eigenschap dat je het blad recht trekt als die wil gaan wijken, maar je mal zorgt er juist voor dat dit niet goed werkt.

De manier om door dikkere delen te zagen is een goede lijn aan alle kanten en dan dusdanig zagen dat je een zaagsnede langs die lijn creëert dat je zaagblad kan volgen. En dat gaat niet door in 1 stand te zagen. Een mal kan hooguit helpen om die rechte lijn aan de kanten te zetten, daarna is het toch echt om en om zagen uit de vrije hand voor een goed resultaat. En ook dan is een beitel heel soms nodig voor het perfecte resulaat.
 
Laatst bewerkt:

Erik G

Nieuw lid
4 jul 2019
7
0
Van de week kwam de langverwachte westerse (duw) schulpzaag eindelijk binnen.

Ondertussen was ik begonnen aan korbelen met een nogal scherpe hoek waardoor de schouders zagen echt problematisch werd.

Ik heb de westerse zaag goed kunnen testen op de vrij lange schouders.

D7373070-9B19-47F7-9812-32A723D9F051.jpg

Met deze zaag kan ik wel vlakke schouders zagen.

528DA7E2-10E6-4BB8-9439-77EAEAB60060.jpg

Het zagen is wel zwaarder omdat deze zaag een bredere snede maakt. Toch is het lichter dan de Japanse zaag die je in een boog er doorheen moet wringen.

Helaas was dit de eerste maar ook de laatste goede zaagsnede met deze zaag. Het is me sindsdien niet eenmaal meer gelukt om loodrecht te zagen. Er is een afwijking naar links en die krijg ik meer niet weg. Elke snede gaat nu scheef, zelfs als ik begin met de zaag overduidelijk scheef naar de andere kant start. Ik begin te vermoeden dat ik echt niet kan zagen, de eerste snede puur geluk was, en/of dat ik de zaag verwoest heb.
 

Bijlagen

  • 2B8511E4-E12B-42EA-9841-4431FECA82F1.jpg
    2B8511E4-E12B-42EA-9841-4431FECA82F1.jpg
    27 KB · Weergaven: 165

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Maar hij is niet bol/hol ?

troost je met de gedachte dat recht zagen van dergelijke grote vlakken moeilijk is
vraag eens een ervaren vakman/leermeester (niet elke vakman kan iets overbrengen)
te kijken als je aan het zagen bent.
ik vermoed nog steeds dat je te hard tegen of op de zaag drukt gezien de bolle snede bij de Japanse zaag.
je moet niet zagen of het een wedstrijd is als je een mooie snede wilt produceren
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Waarschijnlijk is de zetting verpest, dwz dat die nu onregelmatig is. Gewoon alles even nagaan en corrigeren met een zettang (is her en der nog wel te koop, bijv. bij Baptist en Dieter).
 

Erik G

Nieuw lid
4 jul 2019
7
0
Dank voor de tips.
ik heb de zaag minutieus geïnspecteerd en ontdekt dat tand 2 en 3 gezien vanaf de punt beide in dezelfde richting stonden. Een van de twee op neutraal gezet, maar ik merkte geen verschil.
Verder bleek de zaag ietsje krom. Recht gebogen, en nu geloof ik dat hij iets minder afwijking heeft.
Is het mogelijk om te zien dat de zetting niet goed is? Ik vind ze allemaal keurig staan namelijk.

Het goede nieuws is dat de schouders uitstekend zaagbaar zijn met mijn Bahco Prizecutzaagje van nog geen tientje. Goed aanzetten en hij gaat er kaarsrecht door en ik hoef nog geen schaaf te gebruiken!

84281FF3-0FE1-4D6C-8004-33BE315F0FCF.jpg

Nog meer goed nieuws: de westerse schulpzaag mag dan scheef gaan, hij gaat er wel door als een sneltrein. Daarna moet ik nog wel net zoveel schaven als bij de Japanse zaag, maar het zagen is dan toch circa 10x minder werk.

ik hoop dat ik voordat de gebinten van se schuur klaar zijn zowel de zaag als mijn zaagkunsten in het gareel heb. Inderdaad, een meester die het me kan leren zou wel heel leuk zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zo zie je maar weer dat bouwen geen meubelmaken is.
Het is niet voor niets dat die beroepsgroepen ander gereedschap hanteren dan de bouwkundige timmerman voor ogenschijnlijk het zelfde.

Wat je hier aan Japanse spullen ziet is m.i. hoofdzakelijk om meubels te maken of de Japanse kunstvorm van lijmloze verbindingen te beoefenen.
dat is niet bedoeld voor productiewerk
Het is heel mooi spul en werkt super voor fijn werk (begrijp me niet verkeerd ik gebruik er zelf ook een diverse.)

Maar ik ben ooit begonnen op de lts en jaren als bijbaan kozijnen gemaakt en ander bouwtimmerwerk gedaan toen ik studeerde
dat mooie spul is minder geschikt om dit soort grote elementen te bewerken in een normale tijd.
je gebruikt ook niet het gereedschap van een kunstschilder om je plafond te witten.


Dat je nieuwe zaag krom is gegaan na 1 keer zagen lijkt nog steeds op te veel druk op de zaag (van trekken wordt hij niet krom)
laat eens iemand mee kijken als je in de gelegenheid bent

tip
maak een pistool van je hand als je zaagt je wijsvinger moet in het verlengde van de zaag wijzen
met drie vingers in het handvat kan je minder krachtig drukken en stuur je vanzelf beter
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nog een paar tips

Douglas en ook larix hebben hardere jaarringen is iets lastiger te zagen.

Je zaagblad met kaars vet een beetje "gleibaarder maken"

Zorg voor goed droog hout....

Aftekenen met een mes, geeft de zaag een soort van geleiding, Een scherp mesje maakt al een snede van 5mm, dus minder zagen:p

En verstand op nul...goed ademhalen. in een keer door.... niet twijfelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.