Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 29
    Daarom heb ik ook meer vertrouwen in een goede stevige Europese schulpzaag.
    ps vroeger zaagde ze planken met het een twee mans trekzaag met enorme tanden
    heb daar laatst eens bij een wedstrijd bosbouw naar staan te bekijken in Engeland dat gaat echt verrassend snel

heb je echt de zaag hoofdzakelijk getrokken en de hele zaag gebruikt?
    meestal hakken of duwen mensen te veel met/tegen de zaag bij dit soort problemen

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Wat bij Douglas ook speelt is hars. Als je dat tegenkomt (en dat doe je gegarandeerd), verpest het je zaagwerk. Je zaagblad prepareren met olie (ik gebruik camelia in zo'n lullige Japanse applicator) helpt.

Zoals zo vaak is er meer waar; de zaag is (nu al!) bot. Dank voor de tip.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      sOuUikyxTy64u5J3S3FOzw.jpg
Bekeken:   246
Grootte:   63,6 KB
ID:        91199Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      FLITF1aJRn6gL2xTIDqKfg.jpg
Bekeken:   244
Grootte:   73,1 KB
ID:        91200Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      ILtdnQkWSCWe7%ieZPIMXQ.jpg
Bekeken:   244
Grootte:   87,2 KB
ID:        91201

Als ik hem tussen duim en wijsvinger pak en flink (!) knijp kan ik tegen de snee in bewegen zonder schade aan mijn huid.

Bijgewerkte hypothese:
    En als A) de zaag bot is, dan B) loopt hij weg op het kernhout, en C) ik kan dat dat niet corrigeren.

Dus: nieuw blad kopen en weer proberen.

Ik had dat alleen totaal niet verwacht, want ik heb hem pas gekocht en wat ik er mee gezaagd heb is:
    16 inkepingen van 150x150
    5 liplassen van 350x150

Maar die liplazen gaven steeds al problemen, dus ik had na de 16 inkepingen een nieuwe blad moeten kopen.
    Dat komt overeen met het in de lengte schulpen van:
    6 planken van 30 mm dik en 2 meter lang
    3 vloerdelen van 20 mm dik en 6 meter lang
    3 regels van 40 mm dik en 3 meter lang

Ik vind dat wel heel erg weinig, temeer omdat men hoog opgeeft over de standtijd.

Wat zijn jullie ervaringen? Of is dat een nieuw topic?

Kwam deze toevallig tegen:

https://i.ytimg.com/vi/kDbA9N80ioI/h...QJakj6_z9WX7Cg

Zo makkelijk zou het moeten gaan.
    Geen eigen ervaring.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Kwam deze toevallig tegen:

https://i.ytimg.com/vi/kDbA9N80ioI/h...QJakj6_z9WX7Cg

Zo makkelijk zou het moeten gaan.
    Geen eigen ervaring.

Dat is een zaag met een speciale vertanding. Zaagfreak-gedoe. Wel leuk om uit te zoeken.

OT: een Japanse zaag, zelfs die met een verwisselbaar blad, moet zeker een jaar of langer meegaan, zelfs met intensief gebruik. Geef eens door welk merk en type je hebt gebruikt.

Erik hierbij een link.https://www.woodworking.nl/archive/i...p/t-10303.html Helaas staan de foto's er niet meer bij. De zaag is inmiddels wel af en zaagt uitstekend. Ik heb nog materiaal liggen om kapzagen te maken met een bladlengte van 50cm en 15 tot 20 cm hoogte. Dik een mm. Mijn verbouwing vraagt nu alle tijd en ik moet mijn nieuwe werkplaat nog opnieuw inrichten. Het model zal wel iets in de geest van dit https://www.baptist.nl/houtbewerkers...-11-ppi-400-mm worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    OT: een Japanse zaag, zelfs die met een verwisselbaar blad, moet zeker een jaar of langer meegaan, zelfs met intensief gebruik. Geef eens door welk merk en type je hebt gebruikt.
    Het is deze: https://www.baptist.nl/houtbewerkers...rekzaag-300-mm

Naar mijn mening spelen hier meerdere factoren een rol:
    1. De Japanse zagen zijn niet meer van de kwaliteit die het destijds was.
    2. Deze zaag is voor dit werk eigenlijk te klein.
    3. Het blad van een Japanse zaag is relatief dun, waardoor een niet 100% scherpe zaag snel wijkt.

Koop voor dit soort zaagwerk een grote, slijpbare, westerse zaag. Die zijn voordeliger in gebruik, kijk bijv. hier: https://www.fine-tools.com/fuchs.html
    Een andere optie is op zoek gaan naar een oude Disston schulpzaag maar die zijn tegenwoordig relatief duur.
    Het slijpen van een schulpzaag is vrij eenvoudig en daardoor goed zelf te doen.

Een ander alternatief is een goedkope Stanley handzaag. Inductiegehard dus weggooien na gebruik. Stanley heeft een paar zagen met een goede vertanding voor dit werk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    De zaag van OT is een super zaag. Niks mee. Voor het doel mss iets te min, maar goed.

Testje voor de OT: ga comfortabel aan een tafel zitten. Neem een viltstift of timmermanspotlood ter hand. Leg een krant voor je (oftewel een A3, liggend). Trek uit de hand een lijn horizontaal van rand tot rand. En dan eentje van boven naar beneden.

Neem vervolgens een lineaal erbij en kijk hoe recht en haaks die handelingen uitpakten.

In het ergste geval ga je morgen naar een opticien. En als het een beetje klopt heb je voldoende talent om strak en haaks te zagen.

Dank weer voor alle reacties.

Dit zijn mijn bevindingen.

1. De zaag is/was wel scherp. Ik heb een nieuw zaagblad gekocht. Mijn oude blad blijkt vrijwel net zo scherp te zijn als het nieuwe. Dat je je vingers niet openhaalt als je ze er op knijpt en er langs haalt is blijkbaar geen goede manier om voor een schulpzaag vast te stellen dat hij bot is. Met de nieuwe zaag kon ik dat namelijk ook doen zonder mijn vingers open te halen. Ik denk dat ik een heel klein beetje verschil voel maar niet veel.

2. Ik heb in blokjes van een centimeter of 6, 7 gewerkt. Inzagen tot aan de zaaglijn en dan stukje voor stukje er af zagen. Ik gebruik een mal om de eerste zaagsneden te begeleiden. Dat gaat heel goed, ook scherp diagonaal schulpen. Perfect vlak.

Naam:      fullsizeoutput_15f0.jpg
Bekeken:   160
Grootte:   26,5 KB
ID:        91252Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      fullsizeoutput_15f1.jpg
Bekeken:   157
Grootte:   26,1 KB
ID:        91254

3. Zodra je bij de kern komt ontstaat een afwijking in het midden. De zaagsnede gaat een boog voren. Boven en onder nog strak door de lijn.

Naam:      jC921ZhdQv+Bta3z8YwCNA.jpg
Bekeken:   158
Grootte:   62,8 KB
ID:        91253Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      0Ay+3lvgShmVsi3QuhpSqg.jpg
Bekeken:   158
Grootte:   62,2 KB
ID:        91249

4. Bovenstaande heb ik tweemaal uitgevoerd, eenmaal zelf en eenmaal door iemand die me kwam helpen. Tweemaal precies hetzelfde resultaat. Het hart lag in beide gevallen niet in het midden en daardoor konden we goed zien dat het echt recht blijft gaan tot je door het hart moet.

5. Uiteindelijk is het goedgekomen en ben ik heel tevreden. Dit was de laatste.

Naam:      IMG_1948.jpg
Bekeken:   157
Grootte:   79,7 KB
ID:        91251

Mijn conclusie is nu dat een (scherpe) Japanse schulpzaag bij diagonaal schulpen in Douglashout door de (hardere) kern licht wordt afgedreven waardoor het zaagblad licht bol gaat staan.

Mijn remedie hiervoor is in stukjes werken en tussendoor met schaaf en beitel de snede vlak te maken alvorens aan het volgende stukje te beginnen.

Mijn verslag is hopelijk voldoende om dit experiment te kunnen herhalen zodat anderen de conclusie kunnen verifiëren.

Ik zal tot slot nog een TL;DR toevoegen aan mijn eerste post in deze thread.

(EDIT: hieronder slingeren nog wat foto's die ik niet meer wegkrijg)
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails L3mHft4gRty4zD9rowmXIQ.jpg   fullsizeoutput_15ee.jpg   F1hyHe2FQUiwpZnnJVz7ng.jpg  

Forum Rechten