Hoogglans verf en schuren (krasjes.......)

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Dag allen,

Na twee maanden zwoegen heb ik een kleding kast gemaakt (260 breed bij 236 hoog) die ik onlangs hoogglans heb afgelakt.

Ondanks dat ik met P240 geschuurd heb (wel met de hand) blijf je (zeker in het licht) krassen zien op de lak.

Hoe had ik dit kunnen voorkomen?
Wat heb ik niet goed gedaan?
En hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Toch opnieuw (met machine) flink opschuren met zeer lichte korrel?

Dank en groet,

Paul
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Korrel 240 is voor hoogglans lak zoals je gemerkt hebt vrij grof. Probeer het eens met 320 of liever nog 400. Rustig helemaal matteren en grote kans dat het dan wel glimt. Moderne lak is vaak erg dun waardoor de schuurkrassen al snel te diep zijn
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Meestal krijg je dergelijke problemen als je niet stapsgewijs met een steeds fijnere korrel gaat schuren. Als je met 80 begint moet je in stappen verder gaan met 120, (evt. 150) 180 en dan 240 En goed de krassen van de vorige beurt wegschuren. Een sprong van bijvoorbeeld 120 naar 240 vraagt te veel schuurwerk met 240 om de krassen weg te krijgen. Kan daar het probleem liggen?

Fons
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je het echt professioneel ogend wilt laten glanzen zonder 'blemishes', moet je meerdere lagen aanbrengen (met tussenschuren) en die flink terugschuren in oplopende fijntes en dan eindigen met polijstmiddelen. Wel heel veel (vervelend…) werk, waardoor je zou kunnen overwegen het door een professional te laten doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Helemaal met Bert eens. Je kan ook nog eindigen met een blanke lak, lang genoeg laten uitharden en dan poetsen/polijsten.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Dank allen,

Ik denk dat het dan voornamelijk ligt aan de korrel. Ik dacht dat P240 al fijn was, maar je kan dus nog veel fijner.

Ik wil het graag zelf doen - dat het tijd kost is niet erg. Het maken van de kast heeft ook al enorm veel tijd in beslag genomen.


Ik denk dat ik de laatste laag met P240 en opbouwend naar P600 heel licht ga opschuren.
Hopen dat het resultaat dan geheel strak is.

Overigens zijn de krasjes pas zichtbaar bij direct lichtinval. (zoals zo vaak...)

Groet, Paul
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De kunst is dat je stopt met schuren na het overgronden.
voor normaal hoogglans schilderwerk.
als je fabrieksmatige hoogglans wilt benaderen moet je inderdaad polijsten en blank aflakken

Als je machinaal fijner gaat schuren dan korrel 180 moet je de verf echt heel goed laten drogen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.