Machine keuze stress

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Nadat ik een tijdje geleden een leuke zelfbouw draaibank opgehaald had bij Davepk, is het draaien toch wel gaan kriebelen.
Intussen heb ik een leuke Sorby set gekocht om te kunnen draaien, en tussen centers werkt het ook aardig goed.

Echter heeft de machine z'n beperkingen (dat wist ik ook van te voren), maar nu wil ik daarom verder kijken naar een andere machine.
En ik stuit eigenlijk op een probleem dat ik niet kan kiezen wat beter zou zijn om te doen.

De keuzes;
- Record Power DML320 (kan ik nieuw momenteel krijgen voor 350 euro)
- HBM 450x300 (is nieuw 250 euro)

Vanwege de dingen die ik lees neig ik meer naar de DML320, omdat daar standaard een M33 as op zit.

Motor vermogen lijkt van beide hetzelfde te zijn (550w), echter weet ik niet of het afgiftevermogen van de HBM ook 550w is, of minder? (dat staat er niet bij)
En het bed is van beide te verlengen, dus dat is wel fijn.

Is de DML320 ook echt een kwalitatief betere machine, of valt dat wel mee?

Wat wil ik met de draaibank doen;
- Kleine schaaltjes draaien
- Knoppen draaien
- Pennen maken
- Ringen maken
- Dunne tafelpootjes maken (dat gaat met de bedverlenging)
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat je vergelijkt met de hbm zonder de variabele snelheid, even voor de goede orde. De DML heeft wel een snelheidregelaar. Kijk eens of je ze ergens kunt proberen. Maar op basis van dit prijsniveau zou ik voor de DML gaan. Is een bankje dat ook nieuw te koop is, accesoires en onderdelen zijn goed te krijgen. Ik heb er tijdens de workshops die ik heb gevolgd mee gewerkt. Een schaal tot ca. 25 cm zeker geen probleem.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Bij Baptist kost de DML320 momenteel ca 700 euro en heeft een 750 watt motor (opgenomen) en plm 500 wat afgegeven. Verder een verdeelschijf. Als je zo'n machine nieuw kunt kopen voor 350 zou ik het wel weten.. Die M33 zorgt ervoor dat alles wat je nu erbij koopt op een latere bank hoogstwaarschijnlijk ook zal passen.


groeten, Hans
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bij Baptist kost de DML320 momenteel ca 700 euro en heeft een 750 watt motor (opgenomen) en plm 500 wat afgegeven. Verder een verdeelschijf. Als je zo'n machine nieuw kunt kopen voor 350 zou ik het wel weten.. Die M33 zorgt ervoor dat alles wat je nu erbij koopt op een latere bank hoogstwaarschijnlijk ook zal passen.


groeten, Hans

zou ik inderdaad ook niet over twijfelen.
voor 350 mag je mij ook wel even een linkie doen :p
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Misschien is een midi van stratos (ouder variant) of midi 2 wel iets voor jou. Ik heb hem zien horen en draaien, het is lekker rustig en stabiel. Hij is wel een duurder dan de DML320. Een HBM zou ik niet zo snel nemen. Het mag goedkoop zijn, maar de meningen lopen ver uiteen, tenzij je lage eisen stelt aan kwaliteit.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Ik heb een dml 250 en die is me altijd prima bevallen. Als je die 320 voor €350,- kan krijgen zeg ik doen heb geen ervaring met die hbm maar geloof dat de kwaliteit van wat ik zo hoor en lees toch tegenvalt

Gr jelle
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Bedankt allemaal!

Nou, die DML320 gaat em echt niet worden..
Op wat 'vreemde' dingen na, leek het een echte koop, maar het bleek uiteindelijk toch scam te zijn.
Dit verwachtte ik eerste instantie niet, maar omdat ik al kritisch was, hebben ze me niet gefopt :)

Ik ben dus nog steeds zoekende naar een goede/leuke machine, maar ik denk dat de HBM het ook niet gaat worden.
Kwaliteit is uiteindelijk toch iets belangrijker dan de prijs alleen.

Mocht iemand een leuke machine weg willen doen, laat het me vooral weten.
Tot die tijd spaar ik gewoon vrolijk door, en wellicht dat er dan toch snel genoeg een leuk opvolg bankje in mijn werkhokje staat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.