Cursus schalendraaien bij De Houtdraaierij

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Afgelopen week heb ik de twee-daagse cursus schalen draaien gedaan bij De Houtdraaierij (Ronald Kanne) en daar weer heel wat van opgestoken door de uitleg, het voordoen en het zelf in de prakijk doen. Voor mij het meest markante was de manier om de schalen guts te gebruiken voor het fors afnemen van buiten en binnenkant en daarbij scherp te letten op de stand van de vouw tov het draaiende hout. En vervolgend om de kleinere guts dan te gebruiken voor het snijdend afwerken. Verder kwam het handig opspannen en slijpen uitvoerig aan bod. ik heb drie werkstukken mee naar huis genomen: een berken schaal (voorgedraaid,nog geen foto), een essen schaal helemaal kant en klaar (uit eerder voorgedraaid hout) en een natuurrand schaal van <nat> Hongaars Robinia. Oh ja, de verzorging van inwendige mens is top. Een aanrader zoals je begrijpen zult.

DSC_7078.jpgDSC_7085.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.