Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Ringbeitel in gebruik genomen

Onlangs heb ik via het forum een ringbeitel gevraagd en overgenomen van een forumlid en ik stuur hier wat plaatjes mee van recente werkstukken. De ringbeitel is van het Engelse fabrikaat AshleyIles (HSS staal) en plm 15 mm doorsnede. Het slijpen heb ik met een schuurrpapiertje 600 grit gedaan en buitenzijde wetten met polijstmachine (KurtKoch). Het handvat is vervangen door een langer exemplaar van iepen.

De bekertjes zijn allemaal uit kopshout van een blok esdoorn met slaap gehaald. Het snijden van het afwisselend zachte en harde hout verloopt prima en geeft een mooi glad resultaat.

DSC_7049.jpgDSC_7051.jpgDSC_7059.jpgDSC_7069.jpgDSC_7074.jpgDSC_7092.jpgDSC_7094.jpgDSC_7095.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Dat ziet er mooi uit, Ik heb en gebruik een ring bijtel af en toe, mijn is de Oneway Termite, werkt best wel goed, maar slaat nogal eens dicht met krullen, heb je daar last van als je nat of normaal hout gebruikt in plaats van met slaap er in ??
    Have fun and take care.

Mooie bekertjes!
    Hoe draait die ringbeitel? Is die niet agressief in gebruik (happers) door het ontbreken van een spaanbegrenzer?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Van de week nog een demo gehadf over het gebruik van een ringbeitel.
    Ga me er zelf toch ook eentje aanschaffen, want na het proberen was ik toch verkocht.
    Had van de week al eens een ringsleutel 7mm geslepen en dat lukte vrij aardig.

Vollopen bij nat hout, dat zou kunnen maar ik gebruik hem nu op dat populier en niet al te agressief. Hij werkt veel fijner en gladder dan mijn andere uitholtools (Woodcut, Crown) maar gaat veel minder diep vanwege het vast handvat.

Van happers heb ik geen last gehad, maar ik vond het wel nodig om het handvat te verlengen om de grip te vergroten. Verder draai ik niet erg agressief misschien dat dat scheelt. Voor het kleiner werk (bekers e.d.) vind ik het een fijne beitel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D_Jakke Bekijk Berichten
    Van de week nog een demo gehadf over het gebruik van een ringbeitel.
    Ga me er zelf toch ook eentje aanschaffen, want na het proberen was ik toch verkocht.
    Had van de week al eens een ringsleutel 7mm geslepen en dat lukte vrij aardig.
    Die van Sorby heeft een dia van 10 mm, en ik heb het handvat verlengd. Bij OneWay Termite hoeft dat waarschijnlijk niet.

wijk0983 bedankt voor de info, peis dat ik voor de Termite ga gaan.
    Die heeft wisselbare ringen dus dat is weer een groot voordeel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D_Jakke Bekijk Berichten
    wijk0983 bedankt voor de info, peis dat ik voor de Termite ga gaan.
    Die heeft wisselbare ringen dus dat is weer een groot voordeel.

ik heb de mijne overgenomen van een forumlid voor een vriendenprijs. Best mogelijk dat Termite voor jou een betere keus is maar voorlopig kan ik een paar jaar vooruit.

Forum Rechten