Kersenhout (prachtige tekening): bowlblank, blokjes en stammetje

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Afgelopen weekend mocht ik bij een kennis enkele stukken van een prachtige kersenstam gaan omzagen/ophalen.
Aangezien ik al een hoop walnoot en ander hout heb liggen en ik er anders niet aan toe kom voor het gaat scheuren, wil ik graag iemand anders blijmaken met wat - naar mijn mening - prachtig draaihout:

Deze stukjes zijn op zich allemaal beschikbaar:
photo_2019-10-13_20-57-42.jpg

Van deze bowlblanks mag er ook eentje weg:
photo_2019-10-13_20-57-37.jpg

En verder heb ik nog een 2-tal stammetjes (+- 20cm diameter en 25cm lang) en 1 helft van een giga stam (kan nog minstens 1 bowlblank zoals hierboven uitgehaald worden + 'n hoop overschot) die wegmogen.

Allemaal vers gezaagd en nog onbehandeld, dus niet te lang wachten want anders gaat het scheuren...


Prijs overeen te komen, hout op te halen in Bilzen (Belgie, 3740) of eventueel af te leveren in de omgeving.


Om een idee van tekening te geven, dit is de eerste bowlblank bij't voordraaien:
bowl.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben wel benieuwd hoe de schaal gaat drogen. Ik heb slechte ervaringen met kersen. Werkt veel en scheurt gemakkelijk.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik ben wel benieuwd hoe de schaal gaat drogen. Ik heb slechte ervaringen met kersen. Werkt veel en scheurt gemakkelijk.

Ik ook, zeker gezien er enkele knoesten en barsten inzitten.

Ik hoop dat hij netjes op de bestaande fouten in het hout barst wanneer hij barst, dan vul ik die mooi met epoxy nadien.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Eerst dikwandig voordraaien en dan rustig laten drogen in zijn eigen krullen, droogt ie ovaal op dan kan later de vervorming er uit worden gedraaid.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Eerst dikwandig voordraaien en dan rustig laten drogen in zijn eigen krullen, droogt ie ovaal op dan kan later de vervorming er uit worden gedraaid.

Dat is wat ik gedaan heb, zoals op't filmpje te zien. Hij is voorgedraaid op een 3-4cm wanddikte. Nu ligt ie te drogen met de buitenzijde en kopse kanten in een laagje houtlijm, ingewikkeld in 2 lagen bruin papier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.