Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Kersenhout (prachtige tekening): bowlblank, blokjes en stammetje

Afgelopen weekend mocht ik bij een kennis enkele stukken van een prachtige kersenstam gaan omzagen/ophalen.
    Aangezien ik al een hoop walnoot en ander hout heb liggen en ik er anders niet aan toe kom voor het gaat scheuren, wil ik graag iemand anders blijmaken met wat - naar mijn mening - prachtig draaihout:

Deze stukjes zijn op zich allemaal beschikbaar:
    photo_2019-10-13_20-57-42.jpg

Van deze bowlblanks mag er ook eentje weg:
    photo_2019-10-13_20-57-37.jpg

En verder heb ik nog een 2-tal stammetjes (+- 20cm diameter en 25cm lang) en 1 helft van een giga stam (kan nog minstens 1 bowlblank zoals hierboven uitgehaald worden + 'n hoop overschot) die wegmogen.

Allemaal vers gezaagd en nog onbehandeld, dus niet te lang wachten want anders gaat het scheuren...

Prijs overeen te komen, hout op te halen in Bilzen (Belgie, 3740) of eventueel af te leveren in de omgeving.

Om een idee van tekening te geven, dit is de eerste bowlblank bij't voordraaien:
    bowl.jpg

Waarom ligt dat mooie spul altijd zo ver weg.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim van de Hoorn Bekijk Berichten
    Waarom ligt dat mooie spul altijd zo ver weg.
    Van waar ben je? Ik moet volgend weekend (niet dat wat nu komt) in Heukelum zijn in't noorden van Nederland. Ergens langs de route afleveren is altijd een optie

Mooi, mooi, mooi. Maar onze houtzolder ligt helaas al ongeveer vol ;-)

Heukelum in het noorden? Is toch Betuwe?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim1965 Bekijk Berichten
    Heukelum in het noorden? Is toch Betuwe?
    Heukelum bij Leerdam,
    en de week nadien moet ik in Hoenderloo bij de Veluwe zijn :-)

Klein filmpje van 1 grote stam die ik gisteren voorgedraaid heb:
    https://scontent-ams4-1.cdninstagram...dd6d04f6acca95
    Laatst gewijzigd door massis; 15-10-19 om 08:00.

Ik ben wel benieuwd hoe de schaal gaat drogen. Ik heb slechte ervaringen met kersen. Werkt veel en scheurt gemakkelijk.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Ik ben wel benieuwd hoe de schaal gaat drogen. Ik heb slechte ervaringen met kersen. Werkt veel en scheurt gemakkelijk.
    Ik ook, zeker gezien er enkele knoesten en barsten inzitten.

Ik hoop dat hij netjes op de bestaande fouten in het hout barst wanneer hij barst, dan vul ik die mooi met epoxy nadien.

Eerst dikwandig voordraaien en dan rustig laten drogen in zijn eigen krullen, droogt ie ovaal op dan kan later de vervorming er uit worden gedraaid.

Forum Rechten