inkeping vloerbalken in eiken ligger

Remon

Nieuw lid
13 okt 2019
4
0
Hallo allemaal,

Ik ben Remon en ik ben nu zo'n 2 1/2 jaar bezig met het verbouwen van mijn oude boerderijtje.
Voor de draagbalk waar de balklaag van de verdieping op komt te liggen heb ik een aantal oude eiken balken gevonden. Deze eiken draagbalken komen op de binnenmuren te liggen en worden nog 2 keer ondersteund door eiken staanders. De eiken liggers worden verbonden door middel van gordinglassen.
De balklaag van de verdieping wordt gemaakt van 70x220 mm vuren balken en deze wil ik in de eiken draagbalk inkepen. Ik kan er alleen niet goed uitkomen hoe diep en hoe ver ik deze balklaag moet inkepen in de eiken draagbalk.
Om het iets te verduidelijken heb ik het even op tekening gezet:

Vooraanzicht
eiken draagbalk voor-aanzicht.jpg

vooraanzicht
eiken draagbalk voor-aanzicht dimensies.jpg

bovenaanzicht
eiken draagbalk boven-aanzicht dimensies.jpg


De eiken staanders zijn 200 x 200mm
De eiken liggers zijn h:220 x br:170mm
De vuren balklaag is h:220 x br: 70mm

De huidige draagbalk (welke nu vervangen wordt door de eiken balk) is een vuren balk van 70x170mm.
Ik wil de inkeping van de balklaag 25mm diep in de eiken ligger frezen. En ik wil 50mm vanaf de onderkant van de draagbalk beginnen met frezen.

Mijn vraag is eigenlijk: Doe ik het zo goed of verzwak ik de eiken ligger nu te veel?
 
Laatst bewerkt:

Remon

Nieuw lid
13 okt 2019
4
0
De vuren balken liggen dan 25mm in de eiken ligger, op een hoogte van 50mm. Ik kan eventueel de bovenste 5cm van de vuren balklaag nog over de eiken draagbalk laten steken en bovenop aan elkaar koppelen:

Bruin = eiken ligger
Geel = balklaag verdieping
eiken draagbalk voor-aanzicht detail.jpg

Wat mij opviel bij het zoeken naar oude gebinten was dat de inkepingen die vroeger in de draagbalken gemaakt werden maar enkele centimeters waren. Is dit tegenwoordig ook gebruikelijk?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het is niet echt een gebruikelijke manier van bouwen. Zelf zou ik de vuren balken op de eiken blaken, leggen, zoals men dat vroeger ook deed.
 

Remon

Nieuw lid
13 okt 2019
4
0
De vuren balken op de eiken liggers leggen zal inderdaad het sterkst zijn. Ik vind het erin kepen alleen mooier en het komt mij beter uit qua hoogte.
Ravelen kan ook maar dat lijkt mij dan weer even sterk als erin kepen. of zie ik dat verkeerd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Wat je normaal tegenkomt is een inkeping van maar 1 of 1,5 cm, vastgezet met twee 8 duims draadnagels. Moer en kinder binten kom je veel tegen in oude panden. De balken zitten wel altijd opgesloten. Bij de oplegging heb je geen buiging maar alleen afschuiving.
 

tuoh

Oud hout
De vuren balken liggen dan 25mm in de eiken ligger, op een hoogte van 50mm. Ik kan eventueel de bovenste 5cm van de vuren balklaag nog over de eiken draagbalk laten steken en bovenop aan elkaar koppelen:

Bruin = eiken ligger
Geel = balklaag verdieping
Bekijk bijlage 91112



Wat mij opviel bij het zoeken naar oude gebinten was dat de inkepingen die vroeger in de draagbalken gemaakt werden maar enkele centimeters waren. Is dit tegenwoordig ook gebruikelijk?

Met de gegeven moerbalken (oude eik) is het gewoon uitvoerbaar op de manier die je tekent. Eén aanpassing zou ik wel doen, namelijk de vuren balken onderaan wat inkorten zodat de uitsparing in de eiken balken hoger begint.
Er moet onderaan dus een hap uit de vuren balken van 25mm diep en 30 à 50mm hoog. Zo blijft er meer onderhout staan bij de eiken balken.
Een schuine inkeping zou nog beter zijn, = minder verzwakking van de moerbalken. Zie schets.

De eiken balken zijn hoogst waarschijnlijk droog genoeg om krimp nagenoeg uit te sluiten eens op hun plaats. De vuren balken daarentegen gaan nog krimpen, daar moet je rekening mee houden bij het uitzagen van de balken.
De "lip" welke op de eiken balk komt te liggen moet minimaal 5mm speling hebben tussen lip en eiken balk. Anders gaat bij drogend hout de vuren balken enkel dragen op die lip en niet meer op de uitsparing in de eiken balk.
Bij een afgewerkte vloer ga je dan ter hoogte van de moerbalk een uitstulping krijgen op de vloer!

De ruwe schets.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e78.jpg

Ps: zou voor de las in de eiken balken opteren voor een schuine haaklas inplaats van een liplas. Dan los je het gevaar voor afschuiving constructief op.
 
Laatst bewerkt:

Remon

Nieuw lid
13 okt 2019
4
0
Goed idee om een hap uit de vuren balken te halen. Dan heb ik 8-10 cm onderhout. Dat klinkt ook gelijk een stuk steviger.
Ook een hele goede tip van de speling tussen de eiken balk en de lip van de vuren balklaag. Daar ga ik zeker rekening mee houden. Bedankt!

Wat betreft de schuine haaklas: dat had ik ook graag gewild maar daar heb ik niet genoeg ervaring voor. Ik heb ze nu wel schuin maar zonder haak gelast. De oude eiken balken lopen rond en zijn getordeerd en ik vond de uitdaging zo al groot genoeg. Met haak ga ik nooit netjes krijgen.
In de las komen nu 2 M12 draadeinden met dopmoeren om het spul op de plek te houden. Eventueel werk ik die gaten weer weg met een eiken prop.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ah! Ik had de essentie dus gemist. Zag er voor mij zo snel uit dat je de vuren balken aan die lip wilde hangen.. Mijn fout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.