Elektra Beckum BAS 500 - parallelgeleider

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Hallo,

Ik heb een 2e hands (duh) Elektra Beckum BAS 500 lintzaag op de kop kunnen tikken. Beetje werk aan de machine, maar niets onoverkomelijks, voor wat ik hem wil gebruiken lijkt hij prima. Gelijk ook 2 nieuwe linten bij Tuffsaws besteld.

Maar de machine kwam zonder afkortgeleider en parallelgeleider, en vooral die laatste lijkt een probleem. Universele afkortgeleiders passen wel in de T-tracks, maar ik vind niet meteen een parallelgeleider die werkt met het profiel dat op deze machine staat, en heel het profiel vervangen blijkt ook niet vanzelfsprekend.

Iemand een suggestie van een afkortgeleider die zou kunnen passen, of hoe ik dit best kan vervangen?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Je kunt er zelf één maken, voor die gelegenheden waar het voor nodig is, maar er zijn lintzaaghouders die het zonder doen, hoor en zie ik op YT. Heb zelf overigens geen lintzaag.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb weliswaar een kleinere EB lintzaag, maar wel met dezelfde beperking: de langsgeleider ontbrak/ontbreekt.
Ik heb dat opgelost met heel simpel een balkje die goed haaks is, en met twee snelspan lijmklemmen op het tafeltje vastzet. Dat voldoet voor mij op dit moment prima.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Die had ik ook gezien, echter met een tafelbreedte van 55cm past geen van beide, en volgens dit filmpje is het niet zo eenvoudig om die met de langere rail te plaatsen:
https://www.youtube.com/watch?v=AqiwpheRi40

- - - Updated - - -

Ik heb weliswaar een kleinere EB lintzaag, maar wel met dezelfde beperking: de langsgeleider ontbrak/ontbreekt.
Ik heb dat opgelost met heel simpel een balkje die goed haaks is, en met twee snelspan lijmklemmen op het tafeltje vastzet. Dat voldoet voor mij op dit moment prima.
Dus je klemt voor en achter op de tafel? Je fence loopt dus achter je lint ook nog door? Is dat niet gevaarlijk?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Bij een lintzaag zou dit geen probleem mogen geven, het hout kan niet gelanceerd worden of omhoog komen zoals bij een cirkelzaag.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Klopt. Niet helemaal on topic, maar bij een lintzaag heb je alleen te maken met een neerwaartsekracht die het hout op de tafel drukt. Bij een cirkelzaag komen er krachten in het spel die horizontaal richting zager gaan, en vertikaal omhoog aan de achterzijde van het blad waardoor het hout opgetild kan worden bij klemmen.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Interessant, maar mijn Duits is niet al te best :) (lees: onbestaand). Toevallig ervaring mee? Is dat puur magnetisch? Want de tafel van de lintzaag is van aluminium, daar ga ik niet zo veel aan hebben dan :) Nadeel lijkt me ook dat je dit altijd manueel parallel met de zaag met stellen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb dezelfde machine gehad. De originele langsgeleider is een echt onding. Zeer moeilijk te stellen (naar de drift van het zaagblad toe). Enige fatsoenlijke oplossing is zelf iets knutselen. Eventueel gebruik makend van de T-track vooraan de alu tafel (waar de oorspronkelijke in past), of eventueel een tafel maken in plaatmateriaal (die je op de alu tafel plaatst) waar je T-track kan in infrezen o.i.d. Je moet het spul zo ontwerpen dat je de langsgeleider kan bijregelen naargelang de drift van het zaagblad. Ik zou in geen geval voor de originele langsgeleider gaan, dat is een prul.

Voor de rest is de machine de slechtste nog niet. Met een fatsoenlijk zaaglint valt hij vrij goed mee....
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik heb dezelfde machine gehad. De originele langsgeleider is een echt onding. Zeer moeilijk te stellen (naar de drift van het zaagblad toe). Enige fatsoenlijke oplossing is zelf iets knutselen. Eventueel gebruik makend van de T-track vooraan de alu tafel (waar de oorspronkelijke in past), of eventueel een tafel maken in plaatmateriaal (die je op de alu tafel plaatst) waar je T-track kan in infrezen o.i.d. Je moet het spul zo ontwerpen dat je de langsgeleider kan bijregelen naargelang de drift van het zaagblad. Ik zou in geen geval voor de originele langsgeleider gaan, dat is een prul.

Voor de rest is de machine de slechtste nog niet. Met een fatsoenlijk zaaglint valt hij vrij goed mee....
wie weet is dit wel ooit jouw machine geweest? :) ik heb hem gekocht van een bedrijf in Herenthout, die had hem een viertal jaar geleden van een hobbyist gekocht, maar zelf nooit gebruikt.
Ik heb idd wel wat goede dingen over de machine gelezen, en ook onmiddellijk 2 nieuwe linten bij tuffsaws besteld. Heb de machine zelf nog niet echt kunnen testen, ik wacht nog op hulp om hem in de kelder te dragen. Maar het huidige lint heeft een slag, en lijkt mij vrij bot.

Voor de prijs die ik betaald heb kan het alvast geen miskoop zijn.
 

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
Ik heb het niet zelf. Kwam het laatst tegen op zoek naar een aanslag voor de freestafel. Het werkt inderdaad met magneten, die je door ze een kwartslag te draaien activeert. Op een aluminium tafel heb je er helaas niets aan.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zou mij verbazen dat het de mijne was.... Is begin 2018 verkocht aan houtdraaier hier in de buurt. Deze was het: https://www.woodworking.nl/showthre...00-220-volt&highlight=lintzaag+electra+beckum

De machine is naar mijn mening zijn nieuwwaarde niet waard (vooral omwille van de alu tafel) (nieuwwaarde is ergens 2000 a 2500 euro; voor dat geld zijn er betere op de markt....), maar je vind hem courant tweedehands voor prijzen die goed meevallen... De machine (de mijne toch) loopt wel vrij stabiel, en het frame is van een aanvaardbare stijfheid om het lint op spanning te zetten....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.