Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Na 20 jaar in het vak toch maar eens een coticule geprobeerd.

Had ik veel eerder moeten doen. Wat is dit een ontzettend fijne steen zeg. Volgens de dame van Ardennes Coticule die ik op facebook messenger sprak is dit een La Grosse Jaune. De snede wordt niet zo scherp als met een fijne suita maar is veel robuuster wat deze steen perfect maakt voor atsunomis. Was wel verrekte duur zeg, €175 voor een steen van 150x50mm. Het slurry steentje kreeg ik er gratis bij. Wat me wel opviel is dat de granaten die het slijpwerk doen niet opbreken in kleinere deeltjes en de steen dus even snel blijft. Apart is ook dat ie zonder braam slijpt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik heb me laten vertellen dat dit een unieke eigenschap is van een coticule.

cot1.jpgcot2.jpg
    Laatst gewijzigd door Navifactiva; 12-10-19 om 09:00.

Lijkt mij een genot om met zulk scherp gereedschap te werken! ziet er zeer goed uit de vouw spiegelt bijna.

Er is een verschil tussen scherp en gepolijst. Deze heb ik geslepen op mijn suita. De vouw is niet als een spiegel gepolijst maar de beitel is wel scherper als de beitel die op de coticule is geslepen. Een suita maakt een ander soort krassen in het staal die het licht anders reflecteren.

3.jpg

Forum Rechten