Wittige vlekken bij afwerking grenen tafelblad: oorzaak en oplossing gezocht

mario83

Nieuw lid
11 okt 2019
2
0
Ik heb met onderstaande producten mijn massief grenen tafelblad afgewerkt
CEPE Antiekbeits 65 Donker Teak
CEPE Antiek Was Licht
CEPE Antiek Impregneer


Als eerst heb ik de antiekbeits aangebracht (met kwast)
8 uur later heb ik de impregneer aangebracht (met kwast)
2 uur later heb ik het antiek was aangebracht (1 laag met een doekje).
De dag erna kreeg ik in het tafelblad witachtige vlekken (zie afbeelding).
125473_20191011_114418_1.jpg


Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?
Moet ik misschien andere producten gebruiken?


Alvast bedankt!
 

mario83

Nieuw lid
11 okt 2019
2
0
Dat zou kunnen.
Idee hoe ik dit kan oplossen?
Welke beits soorten zijn geschikt om salontafel te verven (binnen/buiten beits & water/terpentine basis)?
 

tuoh

Oud hout
Je gaat er nooit in slagen om naaldhout mooi egaal af te werken met beits of kleursel. Er gaan altijd zones zijn die nauwelijks de kleur opnemen.
Kwasten, harsrijke stukken, banen met reactiehout, gedroogde pvac lijm, etc... Allemaal items met grote risico's bij het kleuren van hout.

Wil je een egaal uitzicht dan ga je dekkend moeten lakken, van de houtnerf is dan praktisch niks meer zichtbaar.
 

A.N

Actieve deelnemer
De vlekjes die je ziet ontstaan meestal als je grenen in een donkere kleur beitst en vervolgens afwerkt met een (lichte) was.
Ook al gebruik je een donkere was als afwerking zoals Briwax Jacobean krijg je toch nog regelmatig dit soort vlekken alleen zijn ze dan wel veel kleiner en een of twee behandelingen daarna met een gewone blanke was doen ze bijna geheel verdwijnen

Nou ken ik het product van Cepe te weten de combinatie beits, was, impregneer niet en weet niet hoe het reageert op een andere was maar misschien dat een donkere was nog uitkomst bied om de vlekjes wat weg te werken

Alle grenen meubelen die afgewerkt moeten worden in een koloniaal of andere donkere kleur lever ik uitsluitend gelakt af i.v.m de problemen die kunnen ontstaan bij een was afwerking zoals jij die hebt omschreven.
De combinatie donkere beits en lak hebben die problemen van lichte grijsachtige vlekjes veroorzaakt door was bij grenen nml niet.

Albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.