problemen eikenhouten poort

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hallo allemaal,

Een jaar geleden heb ik een poort gemaakt van eikenhout volgens het volgende ontwerp:

poort achterkant.jpgpoort voorkant.jpg
Ik heb windgedroogd eikenhout gebruikt en de brede stukken verlijmd met D4 houtlijm. Er zaten noesten in het hout, deze heb ik opgevult met elastische 2k plamuur.
Verbindingen met grote domino's en ruimte gelaten waar de schoor en de spijlen kruisen voor werking. (twee schroeven in het midden, geen gegalvaniseerde schroeven)

De poort heb ik kaal geleverd en heeft een half jaar in een schuur gelegen, Daarna heeft de schilder 'm twee keer in de grondverf gezet en twee keer afgelakt.

Nu hang de poort een maandje en ziet hij er zo uit:
IMG_20191002_104738.jpg

IMG_20191002_104601.jpg

IMG_20191002_104653.jpg

IMG_20191002_104624.jpg

IMG_20191002_104615.jpg

Heeft iemand een idee waar het fout gegaan is? Ik ga de poort straks weer ophalen en meenemen naar de werkplaats. Weet nog niet of ik het kan repareren of dat ik een hele nieuwe poort ga maken. Elke vorm van feedback weet ik zeer te waarderen.

Groeten, Dirkjan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ziet er uit als verkeerde verf gebruikt cq te nat hout. Waarmee is het geschilderd? Het had in ieder geval geschilderd moeten worden met een damp open systeem.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Eiken werkt best veel buiten hier erg goed te zien aan de knoesten e.d., dus dekkend afwerken van niet goed gedroogd hout is erg lastig. Daarnaast is de soort verf ook wel erg van invloed.

Ik heb er onvoldoende verstand van maar zou erg terughoudend zijn om het op deze manier toe te passen, als je het opnieuw gaat maken is een stabiele houtsoort een vereiste indien dekkend afgewerkt.

succes met de oplossing!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Noesten zijn altijd vervelend omdat die anders uitzetten en krimpen dan het hout er om heen. Als er een scheurtje is dan trekt water er achter. Ik zou de noesten uithakken en dan kun je kiezen voor vullen met hout of met wat anders. Verder lijkt het inderdaad te zijn dat winddroog niet droog genoeg was.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Persoonlijk zou ik eikenhout niet gebruiken als het toch geschilderd word. Maar als je het dan toch wil gebruik dan meubel eiken dit is schoon en droog hout ( bijna geen noesten en terug gedroogd) als het hek in elkaar zit gelijk in de verdunde grondverf meerdere lagen aanbrengen. Wordt wel een duur hekje..... Je kunt dan toch beter een andere houtsoort gebruiken droogte is erg belangrijk voor als het geverfd moet worden en niet krom mag trekken.

Mvg Cees
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Omdat het om een tuinpoort gaat (buiten dus) leek me windgedroogd hout juist beter dan teruggedroogd hout omdat het teruggedroogde hout zich weer wil aanpassen aan de luchtvochtigheid buiten. Maak ik nu een denkfout?

Wat betreft de keus voor eiken: We hebben hier heel veel eiken liggen en het leek me voldoende duurzaam. (heb alleen onderschat hoe erg het werkt buiten).

Het zou ook mijn voorkeur hebben om het hek in de olie oid te zetten, maar het moest persé groen...
Dadelijk haal ik het hek op en dan ga ik het even beter bekijken.

Groeten,
Dirkjan
 

tuoh

Oud hout
Winddroog hout is voldoende, op voorwaarde dat het word afgewerkt met een dampopen afwerklaag.
Mooi rechtdradig eiken zal nauwelijks werken, maar hout met kwasten in, dat is een ander verhaal.

Zou het hele geval kaal halen, stopstukken infrezen waar kwasten zitten en opnieuw in de (juiste) verf zetten.

Het luchtvochtgehalte buiten schommelt als een jojo op en neer, dat is geen vast gegeven. Het hout volgt enkel (ietwat trager en afgevlakt) wat de luchtvochtigheid dicteert.
Daarom het belang van een vochtregulerende verf als afwerking. Bij een lage luchtvochtigheid moet het hout zijn overtallige vocht kwijt kunnen, kan het niet door de verf, dan word die laatste er gewoon "afgeduwd" (blazen onder de verf)

Ps: winddroog betekend een rv. waarde van 17 à 18% in dit geval.
 
Laatst bewerkt:

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi Tuoh,

bedankt voor je reactie. Ik hoopte stiekem al dat jij dit zou lezen. :)
Ik heb nu in ieder geval het gevoel dat ik geen hele nieuwe poort hoef te maken.

De schilder is een maand op vakantie. De eigenaar heeft wel een potje verf gevonden. Het gaat om Sikkens Buitenlak.

IMG_20191016_161232.jpg

Ik ga even contact opnemen met Sikkens om na te vragen of deze dampopen is.
(ik heb hier helemaal geen verstand van).

Zodra ik de poort kaal heb dan maak ik wel wat foto's. Ik hou jullie op de hoogte.

ah even gebeld met Sikkens. De hoogglans variant is inderdaad dampdicht. De mat en zijdeglans variant is wel damp open.
advies van hen is terugschuren tot de grondverflaag en dan de zijdeglans erop zetten.
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Sikkens lak is dekkend en sluit vocht van buiten helemaal af. Zelf gebruik ik Rambo, deze is deels impregnerend en deels vocht doorlatend. Deze reguleert het vocht in hout beter dan Sikkens, maar nog niet perfect. Rambo is eigenlijk een soort beits, maar dan een dekkend soort.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Nou, volgens mij zijn we er achter wat het probleem heeft veroorzaakt. Verkeerde plamuur.
Omdat het hek dekkend geschilderd zou worden heb ik de scheuren bij de noesten geplamuurd met flexibele plamuur.
(mijn idee was dat het hout nog zou werken en dat flexibele plamuur dan wel goed zou zijn)

Nu blijkt dat ik niet goed opgelet heb en dat het plamuur voor binnengebruik is.....shit.
Heb gebeld met denbrave (de leverancier) en die geven aan dat het plamuur onder invloed van vocht inderdaad kan gaan werken.

Nu dus het hele hek maar kaal maken, plamuur verwijderen en opvullen met hout en een soort houtrotvullerachtiggoedje dat wel tegen weer en wind kan.

Ik zal foto's posten van het proces.

Groeten, Dirkjan
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
ondertussen is het hek weer helemaal kaal geschuurd en ben ik de slechte stukken aan het vervangen.
IMG_20200420_120621.jpg

en

IMG_20200420_120605.jpg

Al met al nog een behoorlijke klus maar wel heel leuk om te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.