Eiken wortelstronk

In het kader , wat zit er in het hout ......

Eiken stronken van afgestorven eiken van 10-15 jaar oud die al geruime tijd in het bos hebben gelegen.

IMG_6392.jpg

Ze zitten onder het mos, schimmels en paddenstoelen. Na het verwijderen van de rotte delen de stonken
alles goed uitkrabben.

IMG_6387.jpg

Als alles zo ver schoon is gebruik ik een verfbrander om eventueel achtergebleven ongedierte te verwijderen. ook droogt dan de buitenzijde al iets meer.

IMG_6394.jpg

Wat overblijft is keihard eikenhout met prachtige vormen en tekening.

IMG_6405.jpg

Als ik een idee heb van wat ik er van wil maken snij ik de delen die niet nodig zijn weg, ook bepaal ik dan waar ik bijvoorbeeld mond neus of oog wil hebben.
Soms kan ik het oog snijden uit het materiaal zelf maar soms is het ook mooier om een heel ander soort hout in te voegen.
Dit keer maak ik een oog, hiervoor gebruik ik een oud stuk Juniper (jeneverbes) en een stukje ......hout wat ik nog heb liggen.
Het droge jeneverbes hout snijd heerlijk en ik laat het oog aan het stammetje zitten tot hij helemaal klaar is.

IMG_6415.jpg

Hierna nijd ik op de plaats waar het oog moet komen een verdiep stuk om het oog later in te lijmen.

Het resultaat

IMG_6417.jpg

IMG_6419.jpg

IMG_6418.jpg

Groet Edwin.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Wij denken dat we iets moois kunnen maken, maar de natuur zelf kan het beter....!
Erg mooi geworden Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.