Tafelblad grenen vloerdelen

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goedenavond,

Van iemand die zijn huis gaat verbouwen en hier Amerikaans grenen vloerdelen uit over houdt heb ik de vraag gekregen hier een tafelblad van te maken. Het blad moet 220x90 worden en ongeveer 4 a 5cm dik met hairpin poten. Nou lijkt me dat een leuk project maar heb hier een paar vragen over.

De planken zijn 20 cm breed met tong en groef. Ik wil ze ongeveer tot 15cm breed zagen omdat de zijkanten hier en daar beschadigd zijn met het eruit halen. Daarna door de van diktebank.

Vervolgens wil ik ze in de lengte richting op een fins vuren underlayment plaat te lijmen, of kan ik dit beter schroeven en dan dichtmaken met 8mm rondhout (dit moet ik sowieso doen)? Er zitten al allemaal gaten in omdat hij ook geschroefd was als vloer zijnde
De buitenste planken wil ik 5cm over laten steken zodat ik hem hier op kan dikken tot zo'n 4/5cm.

Nou mijn belangrijkste vragen.. gaat dit doorbuigen? Is het aan te raden om onder de underlayment plaat nog 2 stalen U profielen in de lengte richting te plaatsen? En 3 in de breedte?

Ze zijn er begrijpelijk bang voor dat het grenen wat zacht is als tafelblad. Waarmee kan ik het het beste behandelen zodat het wat harder wordt/er een harde laag opkomt?

Tips over bovenstaand of anders zijn welkom!

WhatsApp Image 2019-10-10 at 23.05.32.jpg

WhatsApp Image 2019-10-10 at 23.06.24.jpg

WhatsApp Image 2019-10-10 at 23.18.35.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hoe dik zijn de planken na het schaven en in welke richting komen de planken?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
En waar heb je de poten gepland? Bij buiging kijk je naar de overspanning, ofwel de afstand tussen de steunpunten. Wat je nl. nu van plan bent met stalen profielen is wellicht wat overdone. Kun je ook oplossen met houten ribben.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
De planken na schaven denk ik ongeveer 1,5cm. Dan kan ik op de randen 3 planken op elkaar maken dat ik aan 4,5cm blad dikte kom.

De poten zijn op de uiterste hoeken gepland. Dus tussen de poten zal het op de lange kant iets van 2m zijn en de korte kant 80cm ofzo. Ik dacht in eerste instantie aan staal 2mm dik, en dan een U met 2cm, 2cm, 2cm (is maar een pure gok) en dacht op deze manier niet veel hoogte onder de tafel te verliezen. Als ik dit met houten ribben wil oplossen, welke dikte moet ik dan aan denken?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ojee...15 mm is niet veel. Dat gaat constructief niet veel toevoegen.
even hardop denken: in plaats van 1, 2 platen underlayment op elkaar als body onder het grenen. Dan heb je 2*18= 36 mm + 15= 51mm totale bladdikte. Dat doet niet veel meer. Langs de randen afwerken met een randplank die aansluit op het blad.
eenvoudiger en minder werk: een dikkere multiplex kiezen, bijv. (ff overdrijven) een deurpaneel van 40 mm dik, en daar het grenen op verlijmen. Dan heb je een bladdikte van 55 mm. In beide gevallen zul je geen extra verstijvingen nodig hebben. Schroef je de poten er gewoon onder tegen het blad? Voor zo’n grote tafel mag het er ook best wel een beetje robuust uitzien. Met slechts 1 plaat underlayment van 18 mm zul je inderdaad aanvullende maatregelen moeten treffen. Ik zou dan eerder denken in de richting van een hoekijzer 30 *30*4 of zelfs 5 mm dikte. 2mm is maar dunnetjes. Als daar ooit een deukje in komt, ben je je sterkte kwijt.
noot: met dat deurpaneel maak je ‘m voor de eeuwigheid:).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een goed alternatief is om een binnendeur te gebruiken als ondergrond. Heb ik onlangs gedaan — een van hardboard met honingraatkern. Aan een zijde er stroken eiken van 8 mm dik, diverse breedtes, op gelijmd. Rand rondom eraan. Onderkant goed in de verf gezet, het hout geolied. Blijft heel vlak bij reguliere omstandigheden (dus gewoon binnen). Het blad ligt op een mooi buizenonderstel dat ik nog had (Google Eierman Tisch); dwz vier contactpunten en toch heel stabiel.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor de adviezen, ben meteen even rond gaan kijken op marktplaats voor deuren. Deze zijn vaak 4cm dik toch? Want dan kom ik al op >5,5cm of zijn daar nog handigheidjes voor? Bij een massieve binnendeur of 2 platen underlayment op elkaar dacht ik om de randen 45graden te zagen zodat het wat meer wegvalt onder de tafel als het ware, dan kan ik alsnog een rand doen van 4,5cm. Bij een honinggraad deur wordt dat wat lastiger ;)

Het grenen is nogal zacht, is qua afwerking 2 componenten skylt of rubio monocoat iets wat dit echt minder gevoelig maakt voor krassen etc?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je wat van een honingraat-deur af moet halen, snij je wat karton weg en plakt er een strook vuren of grenen in. Easy peasy. Idem bij profilering van de rand. Maar dan zou ik harder hout gebruiken.

Wat betreft de dikte: dunnere stroken zijn handiger te verwerken. Als je de 15 mm dikke planken kunt doorzagen heb je ook meer 'opbrengst'.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelf heb ik een tafelblad gemaakt van grenen vloerdelen door een laag aan elkaar te verlijmen en rondom een rand van zo'n 10cm driedubbel te maken. In het midden heb ik haaks op de nerf 3 "plankendragers" bevestigd tegen het kromtrekken. Daarnaast helpen de tafelpoten bij mij oom om het blad zo vlak mogelijk te houden. Ik probeer wat foto's toe te voegen. De tafel staat nu in opslag, anders zou ik nieuwe, betere foto's maken.

Overigens heb ik de tafel afgewerkt met een dun laagje whitewash en 2 of 3 lagen skylt.
Tafel ondersteboven.jpg
IMG_6244.jpg
IMG_6263.jpg
IMG_8497.jpg
IMG_8503.jpg
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Mooi tafel is dat geworden! Ik hoop dat het mij uiteindelijk ook zo goed lukt ;)

Ben nu aan het overwegen welke van de 3 opties het beste voor dit geval is, binnendeur, dubbele underlayment of underlayment met stalen profielen. Ben ook even met degene in contact hoe dik ze het blad nou precies willen hebben. Ik houd jullie op de hoogte van het proces!
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Veel discussie over de opbouw van de tafel, dan hier een tip voor de afwerking. Ik zou als het echt zwaar gebruikt gaat worden afwerken met polyurethaan, dat vormt een volledig gesloten kunststof laag en is denk ik één van de meest robuuste afwerkingslagen die er is.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik zou als het echt zwaar gebruikt gaat worden afwerken met polyurethaan, dat vormt een volledig gesloten kunststof laag en is denk ik één van de meest robuuste afwerkingslagen die er is.
voor alle (misschien overbodige) duidelijkheid, Rubio monocoat is een olie en Skylt is een PU applicatie
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Heb het even met ze overlegd en ze hebben een voorkeur voor de ondergrond met underlayment plaat en de stalen profielen dus dat gaat hem worden.

Over de afwerking, is een 2 componenten olie vergelijkbaar qua hardheid met een 2 componenten lak? Wat is aan te raden als ze het een keurtint willen geven? Is rubio monocoat 2c dan iets, ik zie dat dit in ieder geval in veel kleuren beschikbaar is en heb er vaker over gelezen hier. Of geeft dit te weinig bescherming op zacht grenen hout?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Een 2-componenten-olie is aanzienlijk minder hard dan een 2-componenten-lak (PU). Zelf ben ik destijds bij Duller&Co in Amsterdam langs geweest om de kleuropties te bekijken. Er zit vast ook wel een goede verfzaak bij jou in de buurt waar ze je goed kunnen adviseren. Anders kan je Duller&Co ook altijd bellen. Als ik het goed heb, kan je ook online bij ze bestellen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Tijdje geleden de tafel afgerond maar vergeten foto's te plaatsen. Misschien voor iemand nog nuttig/leuk om te zien.
De klant en ik waren uiteindelijk tevreden met het resultaat (de houtkleur niet helemaal mijn ding) maar het is een stevig geheel geworden! Ik heb de vloerdelen eerst aan elkaar verlijmd en vastgeschroefd op een multiplex plaat met ruimte voor de werking van het hout. Daarna de gaatjes dicht gemaakt met propjes, was de eerste keer en leuk om te doen. De randen zijn opgedikt. Afgewerkt met 3 lagen skylt en echt tevreden over. Had daarna een plank die ik over had even buiten gelegd, paar dagen in regen en zon, het (proef)stukje dat met skylt behandeld was, was niet verkleurd en de rest helemaal vergeeld.
WhatsApp Image 2020-02-24 at 20.58.58.jpg

WhatsApp Image 2020-02-24 at 20.58.58 (1).jpg

WhatsApp Image 2020-02-24 at 21.00.08.jpg

WhatsApp Image 2020-02-24 at 21.00.34.jpg

WhatsApp Image 2020-02-24 at 21.00.34 (1).jpg
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ik vind het wel een elegante tafel geworden! Kan je toelichten wat je bedoeld met vastschroeven met ruimte voor de werking? Zijn dat ruim geboorde gaten in het multiplex of een andere methode?
Ik heb de vloerdelen eerst aan elkaar verlijmd en vastgeschroefd op een multiplex plaat met ruimte voor de werking van het hout.
Om maximale stijfheid te creëren zouden de 2 vlakken toch juist schuif-vast verbonden moeten worden?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt :) Ik heb de gaten in de grenen planken wat ruimer geboord zodat die plaat wat kan werken tov de multiplex plaat

Klinkt wel logisch wat je zegt, het is ook niet zo dat je de platen tov van elkaar kan verschuiven, maar volgens mij kan de werking van het hout wel iets bewegen zolang het deze ruimte maar heeft. Qua stijfheid is het wel echt 1 stevig geheel geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.