Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: CA lijm

Dat CA maar een beperkte tijd mee zou gaan als houtlijm heb ik vaker gehoord maar mijn persoonlijke ervaring is anders. Jaren geleden was een van mijn eerste grote kersenhouten saladeschalen kapot gevallen. Deze heb ik toen bij wijze van proef gelijmd met CA. Deze schaal heeft daarna nog jaren -wekelijks- dienst gedaan. Blijkbaar kon deze lijm het aan om het hout bij elkaar te houden ondanks de sterke wisselingen in vochtigheid die het gebruik en vooral de afwas veroorzaakte.
    Helaas is deze een jaar of 2 geleden, na ca 15jaar gelijmd geweest te zijn afgedankt toen deze voor het eerst een dag of wat in de koelkast gestaan had. Blijkbaar was dat echt te veel van het goede en waren er allemaal 'nieuwe' barsten ingekomen, dus de oude gelijmde barsten waren nog heel. Het hout had tijdens dat dagje zoveel op z'n donder gehad dat de barsten echt open stonden en het hout zo ongelijk getrokken was dat lijmen geen zin had. Enige dagen laten toen ik deze schaal in de kachel wilde doen zag ik dat veel barsten weer dicht zaten en de ongelijkheid vrijwel weg was. Ik heb toch maar genoten van zijn warmte en bedacht dat de koelkast toegevoegd moet worden aan het lijstje: Wat je niet moet doen met een houten schaal is.......

Haha, goed verhaal
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chrisvanaar Bekijk Berichten
    Dat CA maar een beperkte tijd mee zou gaan als houtlijm heb ik vaker gehoord maar mijn persoonlijke ervaring is anders. Jaren geleden was een van mijn eerste grote kersenhouten saladeschalen kapot gevallen. Deze heb ik toen bij wijze van proef gelijmd met CA. Deze schaal heeft daarna nog jaren -wekelijks- dienst gedaan. Blijkbaar kon deze lijm het aan om het hout bij elkaar te houden ondanks de sterke wisselingen in vochtigheid die het gebruik en vooral de afwas veroorzaakte.
    Helaas is deze een jaar of 2 geleden, na ca 15jaar gelijmd geweest te zijn afgedankt toen deze voor het eerst een dag of wat in de koelkast gestaan had. Blijkbaar was dat echt te veel van het goede en waren er allemaal 'nieuwe' barsten ingekomen, dus de oude gelijmde barsten waren nog heel. Het hout had tijdens dat dagje zoveel op z'n donder gehad dat de barsten echt open stonden en het hout zo ongelijk getrokken was dat lijmen geen zin had. Enige dagen laten toen ik deze schaal in de kachel wilde doen zag ik dat veel barsten weer dicht zaten en de ongelijkheid vrijwel weg was. Ik heb toch maar genoten van zijn warmte en bedacht dat de koelkast toegevoegd moet worden aan het lijstje: Wat je niet moet doen met een houten schaal is.......
    Chris het gaat niet om de tijd nadat je het hebt gelijmd maar om de houdbaarheidstijd in de pot. Die kan in de vriezer behoorlijk verlengt worden. Maar gewoon in de kast is een jaar houdbaar het wel.

Er is ook speciale ca vuller voor hout, metaal en kunstof. Is ook in een paar seconde droog en watervast. Het is alleen wel meer dan 1x zo duur dan gewone sec. lijm
    Ik kan een keer een potje voor je mee bestellen als ik weer een bestelling van secondelijm doe bij die producent.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door katma Bekijk Berichten
    Er is ook speciale ca vuller voor hout, metaal en kunstof.
    Even specifiek voor hout: wat is daarvan het voordeel tov gewoon houtschuursel mt dunne CA mengen - bijvoorbeeld door 'nat' schuren op de draaibank?

Ik heb geen idee Henk. Ik gebruik het niet dus kan het niet zeggen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb al well 20 jaar CA gebruikt en geleerd dat er veel sprookjes verteld worden over CA, eerst werd gezegd dat iets dat met CA was gelijmd na een paar jaar weer losliet, (niet waar), Ik heb hier een schaal die Ik in 1999 gedraaid heb, waar we ons brood in leggen, word dus elke daag gebruikt, en nee de schuurtjes zijn nog steeds OK.

Een ander misverstand, CA moet je in een vrieskast bewaren, ook niet waar, wel een grotere fles CA in the koolkast bewaren en smalle potjes er mee vullen, en dir gewoon in je werkplaats zetten, CA gaat harden met water, zo als je een grote fles uit de koolkast haalt, moet je hem niet langer dan noodzakelijk er uit houden (condensatie) vul je kleiner potje en zet de grote terug in de koolkast.

Een ding moet je wel in de gaten houden, CA is brittle, en een harde schok kan de CA naad breken, Ik gebruikt dat soms om een gedraaid stuk van een waste blok te slaan in plaats het er vanaf te draaien.

Ik koop twee diktes CA glue, een dikker en een dunner, de dunne voor haarlijn schuurtjes en de dikke waar de schuur wat meer open staat, en Ik koop het in 8 oz, dat is bijna een kwart liter.

Er is CA voor speciale doelen, ook zwart gekleurde, Ik heb een website hier die door veel pen makers en andere bezocht word, je kunt daar zien wat er door velen gebruikt word, ook andere dingen verkoopt hij, Ik ben er good tevreden over, zowel prijs als kwaliteit.

William Wood-Write Ltd.
    Have fun and take care.

De CA zoektocht is ten einde en ik heb 3 viscositeiten op voorraad genomen. CA 5 (dun) CA 120 (middel) en CA 1500 (dik). heb t bij het topic "nieuwe dingen" toegevoegd...

Ik kan zelf maar erg slecht tegen de lucht van CA. Het liefst zet ik de afzuiger aan en mijn masker op en toch heb ik niet de geurarme versie genomen... Ik vond dat die matig presteerde vergeleken met de "gewone" CA...
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Forum Rechten