CA lijm

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Sinds een paar jaar koop ik, als ik weer secondenlijm nodig heb, het hele schap leeg van de Action. Ik gebruik het om scheurtjes mee te lijmen of om slechte plekjes te repareren... Ik heb het nog nooit gebruikt als afwerking voor een pen bijvoorbeeld.
In de veronderstelling dat secondenlijm secondenlijm was heb ik nooit naar een andere optie gekeken tot ik een paar weken geleden secondenlijm kreeg van een collega. Deze lijm presteerde enorm veel beter dan mijn spul van de Action... En dus volgde er een kleine zoektocht, maar ik ben er nog niet helemaal uit... Wat en waarom goeie CA glue is is moeilijk vast te stellen vanaf een plaatje op het internet... Vandaar mijn vraag.
Wie is er enorm tevreden / ontevreden met welke CA glue? (ik heb het dus niet over activators maar alleen over de lijm)
Ik ben benieuwd!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Lastige vraag Ronald. Diverse leverancier hebben mij verteld dat alle ca lijmen voor 95% gelijk zijn. De laatste paar procenten zit dus in hele specifieke toepassingen. Wij hebben in het verleden wel eens verbeterde CA lijm verkocht die zo goed was dat de dop ook vast gelijmd zat na een keer gebruik. Ze moesten even op zoek naar een ander potje. Vullen van scheuren is toch geen algemeen gebruik.
Wat ook zeker kan meespelen is de "leeftijd" van de lijm. Ik vond in april nog een zak met 50 potjes CA lijm, 10 jaar oud. Lijmde niets meer behalve vingers :rolleyes:
Zelf gebruik ik Zap a Gab vrij voordelig in grotere verpakkingen. Hier een willekeurig linkje. http://www.topfproducts.nl/epages/63903627.sf/nl_NL/?ViewAction=View&ObjectID=21580714&PageSize=10 Of dit een betere lijm is dan andere merken weet ik niet. Wel een leuke test om dit uit te vogelen.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ongeveer tien jaar met een grote flacon van Loctite gewerkt toen was het leeg altijd goed gebleven maar wel in een koelkast bewaren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
CA lijm is in wezen een eenvoudig product - simpele monomeer, geen toevoegingen, eigenschappen (viscositeit, enzo) wordt vooral bepaald door de keuze voor de monomeer. Wellicht zijn er typen met wat oplosmiddel erin.

De problemen met de lijm van de Action (ik riep het al eerder) liggen hoogstwaarschijnlijk op het vlak van shelf life - Action koopt, op alle fronten, met name oude partijen op...

Ik denk dat je je aan geen enkele merk-CA, gekocht bij een winkel met een voldoende doorloop, een buil kunt vallen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is UV-uithardende lijm ook vergelijkbaar? Heb daarvan net wat gekocht op Aliexpress.

Nee, daar zitten veel meer verschillen tussen. Type acrylaat, en type (UV-gevoelige) katalysator. Er zijn dan ook verschillende lampen (golflengtes) nodig voor de verschillende types lijm (hoewel ze in vol zonlicht allemaal uitharden), en er zijn types die alleen reageren gedurende de tijd dat ze beschenen worden (daarbij is de mate van uitharding dus afhankelijk van hoe lang en hoe goed je beschijnt), en types waarbij de katalysator na activering door blijft werken (die hoef je dus maar even te beschijnen om ze helemaal uit te laten harden).

Overigens zou ik persoonlijk Aliexpress eerder vertrouwen dan de Action ;-)
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Voor het impregneren Starbond EM02 zeer dunne seconde lijm, als alternatief dunne CA van opitec (die moet ik nog even testen, maar is wel dun genoeg). Opvullen met Mitre Fast.
 

rombo319

Actieve deelnemer
3 mei 2013
29
0
Toolstation. Relatief goedkoop en ze hebben ook een soort met een wat hogere viscositeit. Gratis verzenden vanaf een tientje. ( en nee, ik heb daar geen belangen)
Groets,arrie
 
Toolstation. Relatief goedkoop en ze hebben ook een soort met een wat hogere viscositeit. Gratis verzenden vanaf een tientje. ( en nee, ik heb daar geen belangen)
Groets,arrie
+1 , helaas hebben ze nu nog maar 1 merk. Tot een jaar geleden hadden ze ook CA voor hout.
Ik gebruik het enkel voor het opvullen van scheuren. Om hout te lijmen gebruik ik houtlijm.
CA lijm laat na een tijd los als het als houtlijm wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
mr industrie lijm levert hele goede in verschillende vormen van gel tot waterdun.
De wat grotere flesjes zijn nauwelijks duurder dan de action (de hele goedkope hebben die al een tijdje niet meer)
ook vulstoffen voor wat grotere scheuren.
let wel geen secondelijm deze lijm heeft langer nodig om vol op sterkte te komen maar dan zit het ook ontzettend vast.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Dat CA maar een beperkte tijd mee zou gaan als houtlijm heb ik vaker gehoord maar mijn persoonlijke ervaring is anders. Jaren geleden was een van mijn eerste grote kersenhouten saladeschalen kapot gevallen. Deze heb ik toen bij wijze van proef gelijmd met CA. Deze schaal heeft daarna nog jaren -wekelijks- dienst gedaan. Blijkbaar kon deze lijm het aan om het hout bij elkaar te houden ondanks de sterke wisselingen in vochtigheid die het gebruik en vooral de afwas veroorzaakte.
Helaas is deze een jaar of 2 geleden, na ca 15jaar gelijmd geweest te zijn afgedankt toen deze voor het eerst een dag of wat in de koelkast gestaan had. Blijkbaar was dat echt te veel van het goede en waren er allemaal 'nieuwe' barsten ingekomen, dus de oude gelijmde barsten waren nog heel. Het hout had tijdens dat dagje zoveel op z'n donder gehad dat de barsten echt open stonden en het hout zo ongelijk getrokken was dat lijmen geen zin had. Enige dagen laten toen ik deze schaal in de kachel wilde doen zag ik dat veel barsten weer dicht zaten en de ongelijkheid vrijwel weg was. Ik heb toch maar genoten van zijn warmte en bedacht dat de koelkast toegevoegd moet worden aan het lijstje: Wat je niet moet doen met een houten schaal is.......
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat CA maar een beperkte tijd mee zou gaan als houtlijm heb ik vaker gehoord maar mijn persoonlijke ervaring is anders. Jaren geleden was een van mijn eerste grote kersenhouten saladeschalen kapot gevallen. Deze heb ik toen bij wijze van proef gelijmd met CA. Deze schaal heeft daarna nog jaren -wekelijks- dienst gedaan. Blijkbaar kon deze lijm het aan om het hout bij elkaar te houden ondanks de sterke wisselingen in vochtigheid die het gebruik en vooral de afwas veroorzaakte.
Helaas is deze een jaar of 2 geleden, na ca 15jaar gelijmd geweest te zijn afgedankt toen deze voor het eerst een dag of wat in de koelkast gestaan had. Blijkbaar was dat echt te veel van het goede en waren er allemaal 'nieuwe' barsten ingekomen, dus de oude gelijmde barsten waren nog heel. Het hout had tijdens dat dagje zoveel op z'n donder gehad dat de barsten echt open stonden en het hout zo ongelijk getrokken was dat lijmen geen zin had. Enige dagen laten toen ik deze schaal in de kachel wilde doen zag ik dat veel barsten weer dicht zaten en de ongelijkheid vrijwel weg was. Ik heb toch maar genoten van zijn warmte en bedacht dat de koelkast toegevoegd moet worden aan het lijstje: Wat je niet moet doen met een houten schaal is.......
Chris het gaat niet om de tijd nadat je het hebt gelijmd maar om de houdbaarheidstijd in de pot. Die kan in de vriezer behoorlijk verlengt worden. Maar gewoon in de kast is een jaar houdbaar het wel.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Er is ook speciale ca vuller voor hout, metaal en kunstof. Is ook in een paar seconde droog en watervast. Het is alleen wel meer dan 1x zo duur dan gewone sec. lijm
Ik kan een keer een potje voor je mee bestellen als ik weer een bestelling van secondelijm doe bij die producent.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb al well 20 jaar CA gebruikt en geleerd dat er veel sprookjes verteld worden over CA, eerst werd gezegd dat iets dat met CA was gelijmd na een paar jaar weer losliet, (niet waar), Ik heb hier een schaal die Ik in 1999 gedraaid heb, waar we ons brood in leggen, word dus elke daag gebruikt, en nee de schuurtjes zijn nog steeds OK.

Een ander misverstand, CA moet je in een vrieskast bewaren, ook niet waar, wel een grotere fles CA in the koolkast bewaren en smalle potjes er mee vullen, en dir gewoon in je werkplaats zetten, CA gaat harden met water, zo als je een grote fles uit de koolkast haalt, moet je hem niet langer dan noodzakelijk er uit houden (condensatie) vul je kleiner potje en zet de grote terug in de koolkast.

Een ding moet je wel in de gaten houden, CA is brittle, en een harde schok kan de CA naad breken, Ik gebruikt dat soms om een gedraaid stuk van een waste blok te slaan in plaats het er vanaf te draaien.

Ik koop twee diktes CA glue, een dikker en een dunner, de dunne voor haarlijn schuurtjes en de dikke waar de schuur wat meer open staat, en Ik koop het in 8 oz, dat is bijna een kwart liter.

Er is CA voor speciale doelen, ook zwart gekleurde, Ik heb een website hier die door veel pen makers en andere bezocht word, je kunt daar zien wat er door velen gebruikt word, ook andere dingen verkoopt hij, Ik ben er good tevreden over, zowel prijs als kwaliteit.

William Wood-Write Ltd.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De CA zoektocht is ten einde en ik heb 3 viscositeiten op voorraad genomen. CA 5 (dun) CA 120 (middel) en CA 1500 (dik). heb t bij het topic "nieuwe dingen" toegevoegd...

Ik kan zelf maar erg slecht tegen de lucht van CA. Het liefst zet ik de afzuiger aan en mijn masker op en toch heb ik niet de geurarme versie genomen... Ik vond dat die matig presteerde vergeleken met de "gewone" CA...
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik gebruikte vroeger starbond of dat andere bekende merk (ben de naam even kwijt). Nu gebruik ik ook CA lijm va de action,MAAR enkel die blauwe tubejes. Ze kosten ongeveer 40cent per 3 afhankelijk van welke winkel. Die gebruik ik voor het lijmen van de buisjes en barsten in schalen ed. Afwerking doe ik niet met lijm ik heb liever een meer matte afwerking.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kan zelf maar erg slecht tegen de lucht van CA. Het liefst zet ik de afzuiger aan en mijn masker op en toch heb ik niet de geurarme versie genomen... Ik vond dat die matig presteerde vergeleken met de "gewone" CA...

Dat kan kloppen. De geurarme versie bestaat uit langere monomeren - minder vluchtig en iets minder reactief dus minder geurhinder/prikkeling. Afhankelijk van het substraat kun je dus ook minder hechting hebben. Als de hechting reactief is heb je met minder reactieve groepen per gewicht/volume (door die langere monomeren) minder hechting; is de hechting vooral door vanderwaalskrachten, dan maakt het niet uit... De gewone en geurarme versies hebben dus niet helemaal overlappende toepassingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.