Nieuwe beitels van MHG Messerschmidt.

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Een tijdje geleden heb ik het prototype van de nieuwe socket beitel van MHG getest. De nek was eerst 2cm langer en het handvat had de bekende bolle MHG vorm. Ik gaf de suggestie om de nek korter en het handvat kleiner te maken om de balans te verbeteren. Bij deze beitel hebben ze die suggestie doorgevoerd. Het handvat was nog steeds te groot vond ik dus die heb ik nog verder ingekort met 3cm. Dat was een fluitje van een cent en de balans is nu perfect. Het is nu een hele fijne beitel. De rug was bijna volledig vlak wat een hoop werk scheelt om de eerste 3cm volledig vlak te krijgen. De zijkanten van het blad zijn mooi geslepen en komen bijna op niets uit waardoor je ook mooi in hoeken kleiner dan 90 graden kunt komen. Denk bv aan zwaluwstaarten. De kwaliteit van het staal is ook niet verkeerd. Het staal slijpt makkelijk en blijf voldoende lang scherp. Ze hebben dit model kort geleden in productie genomen dus het zal binnenkort wel op de site van MHG staan. Over de prijs kan ik echter niets zeggen.

20191010_200116.jpg20191010_200144.jpg20191010_200151.jpg20191010_200201.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Beitel ziet er leuk uit maar ik vind het handvat optisch te kort op deze foto. Balans is natuur veel belangrijker.
Wie verkoopt ze in Nederland?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Het stalen deel ziet er heel mooi uit, goed functioneel.
Ik heb m'n twijfels over de hecht en over de verbinding tussen staal en hout.

Er wordt vaak geschreven over de balans van gereedschappen, vooral bij klauwhamers en nu ook bij deze beitel. Eerlijk gezegd hecht ik geen enkele waarde aan die balans. Een hamer is voor mij prettig als het slagvlak van de kop goed is (nagenoeg vlak en in de goede hoek t.o.v. de steel) en de steel lang is, ongeacht de verdere balans.
Voor een beitel vind ik de vorm van het staal belangrijk (en die deugt bij de getoonde beitel), en de degelijkheid van de overgang van het hout naar het staal. De balans van een beitel interesseert mij totaal niet want daar merk je tijdens het gebruik echt niets van.
Ik gebruik een allegaartje aan beitels, met hechten in vele vormen, en met klingen die soms al 10 cm korter zijn geslepen (hoezo balans?).

Bij de getoonde beitel zit een kier van enkele millimeters tussen het staal en het dikke deel van de hecht. Uit ervaring (auw!) weet ik dat dat vervelend kan zijn: het velletje tussen duim en wijsvinger kan daartussen klemraken als je met een (houten) hamer op de beitel klopt.

Verder vermoed ik dat de oorspronkelijke hecht (dus voordat je 'm 3 cm inkortte) prettiger in de hand lag.
Ik vind het ook fijn als een hecht een vlak kantje (of twee) heeft, zoals bij de rode plastic hechten van Nooitgedacht. Daarmee heb je, als gebruiker, tactiele informatie over de stand van de beitel.

Niettemin: ik denk dat deze MHG beitels goed zullen zijn.

Wim.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Beitel ziet er leuk uit maar ik vind het handvat optisch te kort op deze foto. Balans is natuur veel belangrijker.
Wie verkoopt ze in Nederland?

Ik heb het handvat naar mijn smaak ingekort. Dat gezegd hebbende, al mijn collega scheepstimmermannen vinden de lengte en balans zo perfect.

Geen idee waar je ze in Nederland kunt kopen. Ik vermoed dat Feine Werkzeuge in DE ze wel in het assortiment zal opnemen.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Het stalen deel ziet er heel mooi uit, goed functioneel.
Ik heb m'n twijfels over de hecht en over de verbinding tussen staal en hout.
Dit is één van de meest duurzame ontwerpen voor beitels. Het handvat kan niet splijten tenzij je het ding misbruikt.

Er wordt vaak geschreven over de balans van gereedschappen, vooral bij klauwhamers en nu ook bij deze beitel. Eerlijk gezegd hecht ik geen enkele waarde aan die balans. Een hamer is voor mij prettig als het slagvlak van de kop goed is (nagenoeg vlak en in de goede hoek t.o.v. de steel) en de steel lang is, ongeacht de verdere balans.
Voor een beitel vind ik de vorm van het staal belangrijk (en die deugt bij de getoonde beitel), en de degelijkheid van de overgang van het hout naar het staal. De balans van een beitel interesseert mij totaal niet want daar merk je tijdens het gebruik echt niets van.
Ik gebruik een allegaartje aan beitels, met hechten in vele vormen, en met klingen die soms al 10 cm korter zijn geslepen (hoezo balans?).
Ieder zijn voorkeur. Zelf vind ik dat een goede balans bijdraagt aan het prettig werken met een beitel.

Bij de getoonde beitel zit een kier van enkele millimeters tussen het staal en het dikke deel van de hecht. Uit ervaring (auw!) weet ik dat dat vervelend kan zijn: het velletje tussen duim en wijsvinger kan daartussen klemraken als je met een (houten) hamer op de beitel klopt.
Je moet echt heel lang als een idioot op het handvat meppen om 'm dieper in de nek te krijgen. Dat gebeurd niet zomaar hoor.

Verder vermoed ik dat de oorspronkelijke hecht (dus voordat je 'm 3 cm inkortte) prettiger in de hand lag.
Ik vind het ook fijn als een hecht een vlak kantje (of twee) heeft, zoals bij de rode plastic hechten van Nooitgedacht. Daarmee heb je, als gebruiker, tactiele informatie over de stand van de beitel.
De beitel was veel te groot om een goede all rounder te zijn en daar was het eerste prototype voor ontworpen, om een all rounder te zijn. Het leek meer op wat in het Engels een timber framing chisel heet.

Niettemin: ik denk dat deze MHG beitels goed zullen zijn.
Als het staal nou nog wat harder was dan, zeg 63HRc, dan zou ik een hele set kopen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hé, ik heb deze post tot nu toe gemist! Dit is heel interessante informatie! Een niet-Engels(talige) beitelfabrikant die weer “socket” beitels gaat maken! Ze staan zelfs nog niet op de website van MHG! Ik heb even gegoogeld maar de enige foto’s die verder nog op het internet naar boven komen zijn op het FOG en lijken dezelfde foto’s als deze dus komen waarschijnlijk ook van jouw hand. Hoe ben je zo betrokken geraakt bij het ontwerp- en testproces dat MHG je beitels toestuurt en ze op jouw aanwijzen veranderingen doorvoeren? Mooi dat een fabrikant luistert naar iemand uit het veld. Weet je ook waarom MHG een dergelijke beitel op de markt wil brengen?

Wat betreft de ruimte tussen het uitende van het staal en het handvat, dat is een noodzakelijk kwaad om het werken van het hout onder invloed van de luchtvochtigheid op te vangen. Bij de eerste beitels die ik zelf gemaakt heb met een soort van “socket”-constructie had ik de overgang tussen hout en metaal ook precies pas gemaakt. Resultaat was wel dat de passing door het krimpende hout losliet en het handvat dus (te) los kwam zitten. Door de houten pen wat langer te laten vang je die speling op en daardoor is er altijd voldoende ruimte om het handvat weer vast te slaan.

Over de balans van beitels kun je moeilijk discussiëren, dat is voor iedereen toch anders, enkel en alleen al vanwege het feit dat een ieders handen verschillend van formaat zijn. Vaak is het zo dat als een beitel op het oog klopt qua verhouding, het werken ermee ook vaak prettig is. Maar ook dat is al snel een grijs gebied... Optisch vind ik de sterke afronding van het handvat daar waar het in het staal komt wel jammer en afbreuk doen op het geheel. Het hout had naar mijn mening beter in een strakke lijn door kunnen lopen onder dezelfde hoek als het stalen gedeelte en dan abrupt haaks moeten ombuigen, misschien met een kleine 45 graden facet op het scherpe deel.

Hoe lang is het stalen gedeelte? En hoelang is de “socket”?
Zo op de foto zien de lijnen en de afwerking er in ieder geval goed uit! Ik ben benieuwd naar de prijs!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik dacht ga even zo'n set scoren. Gezien deze prijs heb ik niet doorgedrukt naar het winkelwagentje.:eek:
Ik had er al een gekocht van Robert Sorby toen ik deze nodig had voor de bouw van mijn schuurtje. Ook niet goedkoop maar ik kon het met een maat af.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Hoe ben je zo betrokken geraakt bij het ontwerp- en testproces dat MHG je beitels toestuurt en ze op jouw aanwijzen veranderingen doorvoeren? Mooi dat een fabrikant luistert naar iemand uit het veld. Weet je ook waarom MHG een dergelijke beitel op de markt wil brengen?

Een kennis van me werkt voor MHG. Ik zei ooit eens dat mooie socket beitel waarschijnlijk wel goed zal verkopen als deze qua afwerking en kwaliteit van het staal in de buurt komt van Lie Nielsen. De rest is geschiedenis. Het is gewoon een prima beitel. Mooi stevig blad, de afgeschuine zijkanten komen bijna op niets uit, makkelijk te slijpen en blijft lang genoeg scherp voor een Westerse beitel.


Dat zijn dus andere beitels. Deze staan nog niet eens op de site van MHG. Ik zal morgen even de maten van mijn 26mm opnemen.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Kan ik nog niets over zeggen. Mijn kennis werkt daar op de administratie en heeft daar niet echt zicht op. Dit model is een maand of 2 geleden in productie gegaan dus het zal niet lang meer duren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.