Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Ken je de handige MagPort?

Ik heb recent naast mijn stofzuiger met cycloon ook een HBM afzuiging geinstalleerd voor de grotere machines.
    Door plaatsgebrek gebruik ik 1 buis voor alle machines en moet ik die dus regelmatig afkoppelen bij ene machine en terug aankoppelen bij de andere.
    Toevallig zag ik recent op youtube een filmpje waarin de https://magport.net gedemonstreerd werd. Dit zag er echt handig uit, maar aangezien elk model in backorder staat en ook nogal prijzig is dacht ik er zelf eens te maken.

Sinds kort heb ik deze nu in gebruik en ze zijn echt zo handig als ze in het filmpje laten zien. Echt een aanrader!

Ik heb deze gemaakt van wat multiplex overschot en verloopstukken van 125mm naar 100mm. De 125mm kant past in de multiplex vorm met de magneten en op de 100mm kant past de afzuigslang.
    20191007_193055.jpg20191007_193112.jpg20191007_193123.jpg

Zo heb ik er nu op elke machine 1 gemonteerd met de "plus" kant van de magneten. En op de afzuigslang heb ik er 1 gemonteerd met de "min" kan van de magneten. Zo kan ik heel snel en zonder passen de slang koppelen en achteraf snel terug verwijderen en verhuizen van machine.
    20191009_185152.jpg20191009_185219.jpg20191009_192907.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Top!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat is een gaaf idee. Je kunt zo een centrale afzuigbuis maken met openingen nabij de machines. De openingen die niet in gebruik zijn kun je afsluiten met een deksel met magneten. Zo houd je de totale slang/buislengte kort.
    Ik heb m'n Festool Mini ongeveer midden in de werkplaats staan. Met de standaard slang kan ik net alle aansluitingen van het machinepark bereiken.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor mijn werkplaats maar zag op tegen zo’n uitgebreid buizensysteem, hiermee kan ik het relatief makkelijk oplossen. Top!

ik ga alleen de vorm iets minder complex maken

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Het systeem ziet er makkelijk uit en als je zegt aanrader, dan heb ik toch zo mijn twijfels.
    Het "gezeul" met de grote afzuigslang blijft. Van de ene machine naar de ander, je moet de slang verplaatsen.
    Het enige voordeel in mijn ogen is 20 seconden tijdwinst omdat je de slang aan de andere vastklikt.
    Vraag me ook af hoe groot het aanzuigen van valse lucht is.
    Maar misschien heeft het systeem wel meer voordelen die ik niet zie...

Groet,
    Jan

Dit ziet er wel uit als een aanrader..
    Zeker voor schuurtjes die weinig plek hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maja158 Bekijk Berichten
    Het systeem ziet er makkelijk uit en als je zegt aanrader, dan heb ik toch zo mijn twijfels.
    Het "gezeul" met de grote afzuigslang blijft. Van de ene machine naar de ander, je moet de slang verplaatsen.
    Het enige voordeel in mijn ogen is 20 seconden tijdwinst omdat je de slang aan de andere vastklikt.
    Vraag me ook af hoe groot het aanzuigen van valse lucht is.
    Maar misschien heeft het systeem wel meer voordelen die ik niet zie...

Groet,
    Jan
    Nou zo snel ben ik niet, die slang eraf schuiven en ergens terug opschuiven is altijd een hoop gepriel...

Valse lucht aanzuigen lijkt me niet zo'n groot probleem hier, desnoods zou je kunnen op het slanguiteinden een dunne flexibele rand aanbrengen die platgedrukt wordt door de magneetkracht, zodat je een luchtdichte aansluiting krijgt.

Ik ga er in elk geval ook eens mee experimenteren!

@FLUO

Waarom heb je gekozen voor Ø 100 naar Ø 125 ?

Kan het niet met alleen Ø 100 ??

Verder top gevonden ! ik zie er wel wat in ....

Goed systeem!

Maar als ze echt worden geproduceerd zoals in het filmpje op de site, snap ik waarom ze niet leverbaar zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost79 Bekijk Berichten
    Goed systeem!

Maar als ze echt worden geproduceerd zoals in het filmpje op de site, snap ik waarom ze niet leverbaar zijn
    Ziet er inderdaad uit als cottage industry - maar ik vind het wel goed verzonnen. Ik ga eens kijken of ik hier ook zo iets - als huisvlijt - kan knutselen en implementeren ;-)

Forum Rechten