Ken je de handige MagPort?

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb recent naast mijn stofzuiger met cycloon ook een HBM afzuiging geinstalleerd voor de grotere machines.
Door plaatsgebrek gebruik ik 1 buis voor alle machines en moet ik die dus regelmatig afkoppelen bij ene machine en terug aankoppelen bij de andere.
Toevallig zag ik recent op youtube een filmpje waarin de https://magport.net gedemonstreerd werd. Dit zag er echt handig uit, maar aangezien elk model in backorder staat en ook nogal prijzig is dacht ik er zelf eens te maken.

Sinds kort heb ik deze nu in gebruik en ze zijn echt zo handig als ze in het filmpje laten zien. Echt een aanrader!

Ik heb deze gemaakt van wat multiplex overschot en verloopstukken van 125mm naar 100mm. De 125mm kant past in de multiplex vorm met de magneten en op de 100mm kant past de afzuigslang.
20191007_193055.jpg20191007_193112.jpg20191007_193123.jpg

Zo heb ik er nu op elke machine 1 gemonteerd met de "plus" kant van de magneten. En op de afzuigslang heb ik er 1 gemonteerd met de "min" kan van de magneten. Zo kan ik heel snel en zonder passen de slang koppelen en achteraf snel terug verwijderen en verhuizen van machine.
20191009_185152.jpg20191009_185219.jpg20191009_192907.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat is een gaaf idee. Je kunt zo een centrale afzuigbuis maken met openingen nabij de machines. De openingen die niet in gebruik zijn kun je afsluiten met een deksel met magneten. Zo houd je de totale slang/buislengte kort.
Ik heb m'n Festool Mini ongeveer midden in de werkplaats staan. Met de standaard slang kan ik net alle aansluitingen van het machinepark bereiken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor mijn werkplaats maar zag op tegen zo’n uitgebreid buizensysteem, hiermee kan ik het relatief makkelijk oplossen. Top!

ik ga alleen de vorm iets minder complex maken:rolleyes:
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het systeem ziet er makkelijk uit en als je zegt aanrader, dan heb ik toch zo mijn twijfels.
Het "gezeul" met de grote afzuigslang blijft. Van de ene machine naar de ander, je moet de slang verplaatsen.
Het enige voordeel in mijn ogen is 20 seconden tijdwinst omdat je de slang aan de andere vastklikt.
Vraag me ook af hoe groot het aanzuigen van valse lucht is.
Maar misschien heeft het systeem wel meer voordelen die ik niet zie...

Groet,
Jan
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het systeem ziet er makkelijk uit en als je zegt aanrader, dan heb ik toch zo mijn twijfels.
Het "gezeul" met de grote afzuigslang blijft. Van de ene machine naar de ander, je moet de slang verplaatsen.
Het enige voordeel in mijn ogen is 20 seconden tijdwinst omdat je de slang aan de andere vastklikt.
Vraag me ook af hoe groot het aanzuigen van valse lucht is.
Maar misschien heeft het systeem wel meer voordelen die ik niet zie...

Groet,
Jan

Nou zo snel ben ik niet, die slang eraf schuiven en ergens terug opschuiven is altijd een hoop gepriel...

Valse lucht aanzuigen lijkt me niet zo'n groot probleem hier, desnoods zou je kunnen op het slanguiteinden een dunne flexibele rand aanbrengen die platgedrukt wordt door de magneetkracht, zodat je een luchtdichte aansluiting krijgt.

Ik ga er in elk geval ook eens mee experimenteren!
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
@FLUO

Waarom heb je gekozen voor Ø 100 naar Ø 125 ?

Kan het niet met alleen Ø 100 ??

Verder top gevonden ! ik zie er wel wat in ....
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Goed systeem!

Maar als ze echt worden geproduceerd zoals in het filmpje op de site, snap ik waarom ze niet leverbaar zijn :D
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Zeker goed verzonnen, denk dat ik er ook een poging aan ga wagen (zal wel iets minder gelikt worden vrees ik :))
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik vraag me af of het niet eenvoudiger is om gewoon een pvc- of Spiraliet buis-koppeling te nemen en dan het "mannetje" te monteren aan de machine en het "vrouwtje" te monteren aan het einde van de slang. In elkaar schuiven ...en ...klaar is Kees.

Scheelt een hoop werk.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zo doe ik het inderdaad ook op 125 & 100mm darmen, werkt heel goed. Al is dit systeem ook wel leuk gevonden!
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Het systeem ziet er makkelijk uit en als je zegt aanrader, dan heb ik toch zo mijn twijfels.
Het "gezeul" met de grote afzuigslang blijft. Van de ene machine naar de ander, je moet de slang verplaatsen.
Het enige voordeel in mijn ogen is 20 seconden tijdwinst omdat je de slang aan de andere vastklikt.
Vraag me ook af hoe groot het aanzuigen van valse lucht is.
Maar misschien heeft het systeem wel meer voordelen die ik niet zie...

Ik vond het toch altijd een gepruts om de slangen op hun plaats te krijgen, bij de lintzaag zit de afzuiging helemaal onderaan tegen de grond, bij de schuurmachine was de diameter net iets groter waardoor de slang er moeilijk over te schuiven was. Nu is het gewoon de slang "in de buurt" brengen en dan klikt die mooi vast.
Ik voel ook helemaal geen valse lucht tussen de koppelingen. Maar een flexibele rand zoals Massis aangaf zou zeker een oplossing zijn.

@FLUO

Waarom heb je gekozen voor Ø 100 naar Ø 125 ?

Kan het niet met alleen Ø 100 ??

Verder top gevonden ! ik zie er wel wat in ....

Ik had geen vaste buis van 100 om te verzagen, dus heb ik deze maar genomen, zag deze toevallig hangen toen ik stond te wachten in de winkel. Zou zeker ook werken met stukken vaste buis van 100

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor mijn werkplaats maar zag op tegen zo’n uitgebreid buizensysteem, hiermee kan ik het relatief makkelijk oplossen. Top!

ik ga alleen de vorm iets minder complex maken:rolleyes:

Ik merk wel dat de vorm zijn nut heeft, zo kan je met je vingers makkelijk de magneten van elkaar weg schuiven. Bij een grote ronde bijvoorbeeld zou dat niet zo makkelijk gaan.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ziet er makkelijk uit. Ik gebruik zelf snelspanklemmen, maar dit ga ik zeker ook eens proberen te maken!

Welke magneten heb je gebruikt?
Waarschijnlijk Neodymium magneten, maar welke diameter en dikte (en dus houdkracht?)
En gaat de slang niet te makkelijk los als je er per ongeluk tegenaan schopt of hem verschuift?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Handig systeem voor klein behuisden, ik zou wel proberen een stukje buis door te laten steken zodat ie makkelijk(er) centreert. Kan dat?

groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.