Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Tafelblad lijmen

Hybride Weergave

Tafelblad lijmen

Hallo, ik zit met volgend probleem lijmen tafelblad: ik heb de zijkant van de planken haaks gemakt en geschaafd en tegen elkaar gelijmd en voorzien van domino's. Maar nu komt er een opening tussen 2planken op de kop van het blad ongeveer 6cm lang.Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
    Domino's korter op de kop van het blad zetten? Of ?
    Gr,
    Rudy

Kan het te maken hebben met drogen van het hout na afkorten? Dicht bij de uiteinden droogt het hout sneller, dus door de kopse zijden. Een poosje wachten na het afkorten voordat je vlakt en lijmt zou een volgende keer misschien kunnen helpen. Of de koppen na afkorten behandelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kijkbouw Bekijk Berichten
    Kan het te maken hebben met drogen van het hout na afkorten? Dicht bij de uiteinden droogt het hout sneller, dus door de kopse zijden. Een poosje wachten na het afkorten voordat je vlakt en lijmt zou een volgende keer misschien kunnen helpen. Of de koppen na afkorten behandelen.
    Tafel staat al 4jaar binnen en nu pas komt ze los.

Zit er lak op het tafelblad? Door lak wordt het uitdrogen (zeer) beperkt en dat kan tot gevolg hebben dat pas na vier jaar het hout volledig gedroogd is. Wat ook zeer zeker kan is dat de twee stukken nooit al helemaal vlak tegen elkaar hebben gezeten, of dat er te weinig persdruk is geweest op die plek tijdens het lijmen. Ook al droogt het hout nog na. Het gelijmde vlak (mits goed gelijmd natuurlijk) is net zo sterk of sterker dan het hout zelf. Daarom is de kans dat er iets tijdens het lijmen niet helemaal goed gegaan vrij groot. Anders had het hout ook op de plek ernaast kunnen wijken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Sommige houtbewerkers anticiperen op dit fenomeen door de te verlijmen delen een beetje 'scheluw' te schaven, dwz dat ze het midden een tikje dunner (smaller dus) maken dan de einden. Bij het verlijmen gaat de druk op het midden er dan voor zorgt dat de einden extra compressie krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Sommige houtbewerkers anticiperen op dit fenomeen door de te verlijmen delen een beetje 'scheluw' te schaven, dwz dat ze het midden een tikje dunner (smaller dus) maken dan de einden. Bij het verlijmen gaat de druk op het midden er dan voor zorgt dat de einden extra compressie krijgen.
    inderdaad Bert, dit doe ik ook soms, en werkt goed!
    ik zie dit inderdaad vaak, meestal gebeurt het als de planken niet vlak zijn ten opzichte van elkaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mikew Bekijk Berichten
    inderdaad Bert, dit doe ik ook soms, en werkt goed!
    ik zie dit inderdaad vaak, meestal gebeurt het als de planken niet vlak zijn ten opzichte van elkaar.
    Maar over hoeveel mm praten we dan en over welke lengte?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rudy Bekijk Berichten
    Maar over hoeveel mm praten we dan en over welke lengte?
    Dat ligt uiteraard een beetje aan de breedte van het te lijmen deel. Maar meestal is een mm of 1/2 wel prima te doen over een tafellengte (2m). Meer kan ook maar ik heb liever zo min mogelijk spanning in het blad zitten.

Het ziet er inderdaad uit als spinthout, dit kan ook pas zichtbaarder worden na een aantal jaar als de rest van het hout meer vergeelt dan het spinthout. Schuren en opnieuw lakken met een niet vergelende lak zou een optie zijn. Ik denk dat je in de problemen komt met de breedte van het blad tov de poten als je de rand spinthout eraf zaagt en het blad opnieuw lijmt

Nu is er nog een probleempje ze willen dat ik het tafelblad omruil omdat ze denken dat die lijn in het midden van de tafel spinhout is .
    hieronder een foto,waaraam kusje dit zien of het wel degelijk gaat om spint
    Mvg,
    Rudy
    Schermafbeelding 2019-09-20 om 11.57.48.jpg
    IMG_2476.jpg

Het lijkt wel op spinthout. Je zou het eventueel bij kunnen kleuren, of het blad een paar cm smaller zagen. Zo te zien gaat het om een cm of 2?

Maar ik vraag me af waarom er pas na 4 jaar geklaagd word over de streep? Ik neem aan dat het voor een klant is?

Forum Rechten